Jag har en platt-TV vars nätagreggat dött. Felsökning visar att det är två (vad jag tror är) likriktardioder som bränts. Om det är fler komponenter än så vet jag inte men jag tänkte göra ett försök att byta dioderna.
Dessvärre lyckas jag inte hitta ersättare på google. Dioderna har märkningen "T3D 64" på sig, och 4an är understruken. Storleken är ca 1.5-2 gånger större än en vanlig 1N4001 (vet inte vad kapseln heter).
Känner någon till något om denna diodtyp och vad jag kan byta den mot?
Diod: T3D 64, likvärdig vilken?
Re: Diod: T3D 64, likvärdig vilken?
Lite mer info efter att ha kollat lite noggrannare på kretskortet. Kopplingen ser ut ungefär såhär:
I punkt A sitter utöver diod-anoden ena benet av en varistor, samt en mängd ytmonterade komponenter (dioder, kondensatorer, etc). Punkt B har inga andra anslutningar än ovan, dvs diod A-katod till diod
B-anod. Punkt C går (ensamt) till en pinne (av totalt sex) på primärsidan på en transformator.
Ger ovanstående koppling någon ytterligare ledtråd om vad det kan vara för typ av dioder? Tranzorber? Zener?
Kod: Markera allt
A B C
---+-----|>-----+----|>----+--- (transformator)
B-anod. Punkt C går (ensamt) till en pinne (av totalt sex) på primärsidan på en transformator.
Ger ovanstående koppling någon ytterligare ledtråd om vad det kan vara för typ av dioder? Tranzorber? Zener?
Förmodligen är du i början av ett switchat nätaggregat. Har du hittat några stora kondensatorer i närheten? Tag gärna en bild på delen så kanske någon känner igen sig. Finns det säkringar på ingången? Hur har du konstaterat att dioderna är trasiga? Vi behöver lite mer input för att hjälpa dig.
Jag borde vid det här lagret ha lärt mig att bilder säger mer än ord, så här kommer några.
Hoppas att det med detta går att identifiera vilken typ av dioder det handlar om, för jag lyckas inte; SMPS är inte mitt område.
Hoppas att det med detta går att identifiera vilken typ av dioder det handlar om, för jag lyckas inte; SMPS är inte mitt område.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu har jag fått lite mer överblick över din nätdel. De två dioderna ingår i "snubber network" och vad jag kan se är det bara dioderna som är snubber. Det borde vara en resistor också, det kan vara därför de är så kraftiga.
Det du skall ha är ett par snabba dioder som klarar dubbla drivspänningen, dvs ca 320V. Av storleken att döma klarar de ca 3A. På ELFA finns t.ex. "Likriktardiod snabb DO-201AD 200 V 70-005-67" . Om dioden är för långsam blir det för hög effektutveckling över den och den blir varm. Det ser ut att ha varit varmt på folien. Men det kan vara följdfel också om det blir kortslutning i dioderna. IC:n som sitter på kylplåten har fått mycket effekt på sig om det inte finns skyddskrets för den.
SMPS är effektivt, men svårt att felsöka i. Koppla in en 60 - 100 W lampa i serie med 230V. Om den lyser för fullt har du mer kortslutningar, om den "myslyser" är det oftast OK. Då skall du även få igång enheten. Med lampan är risken mycket mindre att du kör sönder mer.
Det du skall ha är ett par snabba dioder som klarar dubbla drivspänningen, dvs ca 320V. Av storleken att döma klarar de ca 3A. På ELFA finns t.ex. "Likriktardiod snabb DO-201AD 200 V 70-005-67" . Om dioden är för långsam blir det för hög effektutveckling över den och den blir varm. Det ser ut att ha varit varmt på folien. Men det kan vara följdfel också om det blir kortslutning i dioderna. IC:n som sitter på kylplåten har fått mycket effekt på sig om det inte finns skyddskrets för den.
SMPS är effektivt, men svårt att felsöka i. Koppla in en 60 - 100 W lampa i serie med 230V. Om den lyser för fullt har du mer kortslutningar, om den "myslyser" är det oftast OK. Då skall du även få igång enheten. Med lampan är risken mycket mindre att du kör sönder mer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack för beskrivningen och korrigeringen. Angående följdfel så gissade du rätt; IC:n på kylplåten verkar även den ha bränts (sotmärken vid benen), så jag bedömer att det är inte värt mödan att ägna mer tid åt denna TV. Det kommer förhoppningsvis nya med enklare fel