kontrollera vinsch med uC
kontrollera vinsch med uC
vist borde man kunna kontrollera denna http://www.jula.se/elvinsch-229200 med två reläer som kontrolleras av en uC?
Re: kontrollera vinsch med uC
Självklart men vad är anledningen?
En frekvensstyrning hade gjort det hela lite mer spännande och smidigt.
En frekvensstyrning hade gjort det hela lite mer spännande och smidigt.
jo tanke är att lyfta nocken på ett stort växthus för att automatiskt reglera värmen
vad menas med det? jag vet bara det som står på julas hemsida, för jag har ingen i min ägo en. men det borde ju finnas någon slags styr elektronik inuti efter som man ska kunna vinscha åt båda hållen
Att den troligtvis startar och stannar från stilla till full fart omedelbart och vise versa. (ingen mjukstart och endast en hastighet).
Det kommer säkert fungera utmärkt, frågan är hur länge. Kanske några månader innan en sådan billig vinsch blir utsliten av dagligt användande?
Har man tur är det bra kvalitet och håller i tio år.
Har man tur är det bra kvalitet och håller i tio år.
Det beror ju på hur nocken är konstruerad med ev. glas o s v om den pallar att bli ryckt i stup i kvarten också.
troligtvis är det bara "bang, bang"
ja de är ju klart att hållbarheten är ett krux men efter som den max kommer att vinscha upp och ner ca 50cm och max 100kg belastning några gånger om dagen när det är soligt och varmt uppe här uppe. så tvivlar jag på så stora slitage.
ja de är ju klart att hållbarheten är ett krux men efter som den max kommer att vinscha upp och ner ca 50cm och max 100kg belastning några gånger om dagen när det är soligt och varmt uppe här uppe. så tvivlar jag på så stora slitage.
det är bara en nockplåte som ska lyftas borde inte bli så tungt! och stup i kvarten behöver det inte bli om jag ställer den på att starta vid säg 30 grader och stänger vid ca 20 och eftersom det inte försvinner så mycket värme bara av att lyfta på nocken så kan de ta ett antal timmar innan det sjunkit 10 grader
personligen hadde jag nog valt någon annan form av motor och winsch
något man kan få att gå långsammare och mjukare
eftersom det inte är tidskritiskt så kan ju både öppning och stängning gå på 10 minuter utan problem, då räcker en mindre motor och högre utväxling, så slipper man rycken
något man kan få att gå långsammare och mjukare
eftersom det inte är tidskritiskt så kan ju både öppning och stängning gå på 10 minuter utan problem, då räcker en mindre motor och högre utväxling, så slipper man rycken
förslag vart kan man köpa billiga motorer med växel gärna som går på 220
Jag har haft en sådan vinch, som jula säger går den 11m/minut. Det är INTE snabb, blocka wiren en gång och du är nere på 5.5m/minuten.
Använde den för att dra in vedvagnar så jag var inte så beroende av ryckfria starter, men det blir ju naturligt en tröghet i starten. I styrhandtaget sitter det bara en brytare vad jag kan påminna mig och det är motorströmmen som går hela vägen dit.
Jag hade bytt brytaren till två relä och kört med den... Den är billig, lätt att hitta nya om den går sönder osv (istället för en one off fynd på ebay)
Använde den för att dra in vedvagnar så jag var inte så beroende av ryckfria starter, men det blir ju naturligt en tröghet i starten. I styrhandtaget sitter det bara en brytare vad jag kan påminna mig och det är motorströmmen som går hela vägen dit.
Jag hade bytt brytaren till två relä och kört med den... Den är billig, lätt att hitta nya om den går sönder osv (istället för en one off fynd på ebay)
Har inte dom där vinscharna något finurligt system som göra att rullen spärras med en hake när motorn inte går? Då kanske det inte är så bra att mjukstart i alla fall?
I värsta fall så kan den ju få dra i en elastiskt rep med lämpligt antal varv, som buffert.
Tyngden går ju att göra lättare med en lämplig motvikt.
Kommer säkert att gå bra.
I värsta fall så kan den ju få dra i en elastiskt rep med lämpligt antal varv, som buffert.
Tyngden går ju att göra lättare med en lämplig motvikt.
Kommer säkert att gå bra.