Hemmabion startar och stänger av sig själv!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stellan71

Hemmabion startar och stänger av sig själv!

Inlägg av Stellan71 »

Hejsan!
Har en LG HT953TV 5.1 ch DVD Home Cinema System som spökar, har haft den på Elgigantens verkstad vid 2 tillfällen utan att dom lyckats fixa den.
Nu har garantin gått ut så jag måste vända mig till nån annan, bor i Gävle och behöver tips på nån som kan laga den. Eller om nån vet varför den sporadiskt stänger av och startar sig själv så berätta gärna vad jag skall göra.
Den började dumma sig förra sommarn, fick tillbaka den från verkstan utan att dom hittat nåt fel. Sen funkade den hyfsat bra hela vintern men nu är den knäpp igen, kan inte ha sladden i väggen för den kan starta när som helst typ mitt i natten.. Kan ej heller se en hel film eller lyssna på musik utan att den slår av efter 5-20 minuter.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Hemmabion startar och stänger av sig själv!

Inlägg av SM7CZR »

Så förargligt att den inte blev fixad under garantitiden.
Det låter på beskrivningen som om fjärrkontrollmottagaren i app. har ett eget liv. :(
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det går ju att mäta upp utgången från mottagaren (brukar vara en modell med tre ben och inbyggt filter) för att se om den spökar, men eftersom den normalt är kopplad till huvudprocessorn kan felet också ligga där. Börja med att kolla efter kallödningar och svällda kondingar... Bilder på innandömmet (närbilder med bra skärpa) kan hjälpa för att få ytterligare tips.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Kan vara fjärrkontrollen som spöksänder, starta apparaten och tag ut batteriena ur fjärren, kolla
om apparaten håller sig igång.

Tag en förlängningssladd och mata apparaten från ett annat rum kan också vara värt att prova.

Kjelle
Användarvisningsbild
Stellan71

Inlägg av Stellan71 »

Har testat att plocka ur batteriet ur fjärren, blev inge bättre.
Drog en en skarvsladd från andra sidan huset, funka inte heller...
Bor i ett 70 tals hus och har funderat på om det kan vara nåt med strömmen här, eftersom dom på elgiganten hade den stod på utan problem en hel dag (påstod dom).
På/av knappen på enheten är en metallring som man touchar med fingret, kan den vara boven?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tror inte riktigt på att fjärren kan spöka i detta fall, att byta uttag brukar man prova när det brummar eller är andra störningar på ljudet. Hur resonerade du Kjelle?

Du skriver att den fungerar bättre under vinterhalvåret vilket får mig att tro att det kan vara värmerelaterat (beroende på hur stor tempskillnad du har i huset mellan vinter/sommar)? Du kan prova med att försiktigt spraya olika delar/kretsar med kylspray (finns hos Biltema eller Kjell&Co exempelvis). Man brukar kunna hitta värmerelaterade problem med lite kylspray, men beroende på vad du hittar så kan det vara lönt eller inte :wink:

Men ett hett tips med all elektronik, speciellt modern elektronik, är att kolla alla kondingar (elktrolytkondingar) så dom inte är svällda på toppen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

kan vara solen i IR-ögat också, inte för jag förstår hur det går till, men det kom en firmwareuppdatering till min gamla KISS-spelare som skulle lösa just problem med att den slog på sej själv pga solljus i IR-ögat :)
Användarvisningsbild
Stellan71

Inlägg av Stellan71 »

Hej PeterH! Tack för tipsen, vågar mig inte på att börja skruva eller spraya i grejerna.. Vet du nån i Gävle som skulle kunna greja det här åt mig?

Mvh Stellan.
Användarvisningsbild
Stellan71

Inlägg av Stellan71 »

Glenn skrev:kan vara solen i IR-ögat också, inte för jag förstår hur det går till, men det kom en firmwareuppdatering till min gamla KISS-spelare som skulle lösa just problem med att den slog på sej själv pga solljus i IR-ögat :)
Den står skyddad från solljus, som sagt startar mitt i natten!
Har också haft en Kiss dvd, inte helt felfria maskiner :D
PF013

Inlägg av PF013 »

Touchknappen för on/off ser ut som att den har en metallring runt en central metallskiva. Kanske den triggas av att fingret är ledande (snarare än kroppens kapacitans, vilket annars är vanligt)? I så fall kan det vara lite smuts på knappen, som bildar en fuktighetsberoende resistans? Det brukar vara avsevärt torrare på vintern. Pröva att torka rent runt knappen med lite isopropanol eller liknande.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Har du testat att blockera IR-ögat?
Då skulle man kunna utesluta yttre påverkan från ljus om det fortsätter strula. Det kanske är nån busunge som varit i farten :)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Verkar vara ett klassiskt fel. Sambons lg system gör lika dant....antingen så startar den sig eller går till radio, oavsett om man tittar på film eller den är avstängd..
Lämnade också in på rep, men de hittade inget fel
Användarvisningsbild
Stellan71

Inlägg av Stellan71 »

PF013 skrev:Touchknappen för on/off ser ut som att den har en metallring runt en central metallskiva. Kanske den triggas av att fingret är ledande (snarare än kroppens kapacitans, vilket annars är vanligt)? I så fall kan det vara lite smuts på knappen, som bildar en fuktighetsberoende resistans? Det brukar vara avsevärt torrare på vintern. Pröva att torka rent runt knappen med lite isopropanol eller liknande.
Gjorde rent med elektronik rengöringsspray och torkade noga med en trasa, satte på en skiva med Markoolio åt ungarna (han lirade i Furuvik nyligen så...)
den gick en 3-4 låtar sen var det stopp...
Användarvisningsbild
Stellan71

Inlägg av Stellan71 »

ghost_rider skrev:Verkar vara ett klassiskt fel. Sambons lg system gör lika dant....antingen så startar den sig eller går till radio, oavsett om man tittar på film eller den är avstängd..
Lämnade också in på rep, men de hittade inget fel
Jaha, man är väl lurad då...
Har tidigare bara haft Sony grejer som aldrig krånglat...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Lite OT men måste berätta...
Det gäller att träffa på rätt människor när det är sporadiska fel på saker.

En Volvo 745 köptes begagnad. Den var lynnig, ibland gick den inte att starta. Det hände överhuvudtaget ingenting när man vred på tändingslåset. Det byttes det ena efter det andra på en Volvoverkstad. Givare i automatväxel, batteri, generator, startmotor men det sporadiska problemet kvarstod. Varje gång nya fakturor. Det blev dyrt!
Ända tills rätt man fick hand om bilen (på samma verkstad). Det var bara en liten kabel till tjuvlarmet som hamnat på fel ställe! :doh:

Mitt tips: Ta kontakt med LG!
Skriv svar