Bra Win program för att minska ner foton?
Bra Win program för att minska ner foton?
Är det någon som kan rekommendera ett bra program för att minska ner storleken på digitala bilder? Jag har problemet med att när jag fotar med hög upplösning i kameran och sedan minskar ner i PC (XP / W7) så blir resultatet ofta suddiggare än det borde behöva vara. Framförallt att tycker jag att skärpan i regioner med "kanter" blir luddiga. Klart sämre än om jag ställer ner upplösningen i kameran.
Nu använder jag inget avancerat program, det blir oftast något som följde med gratis med något annat. Så jag vore tacksam för något enkelt som inte kostar sjortan men fungerar. Jag har inte behov av någon avancerad bildbehandling. I 99% av fallen är det beskära och förminska jag gör.
Det finns ju en hel del olika algorimter för att förminska bilder. Vilka tycker ni fungerar bäst?
Nu använder jag inget avancerat program, det blir oftast något som följde med gratis med något annat. Så jag vore tacksam för något enkelt som inte kostar sjortan men fungerar. Jag har inte behov av någon avancerad bildbehandling. I 99% av fallen är det beskära och förminska jag gör.
Det finns ju en hel del olika algorimter för att förminska bilder. Vilka tycker ni fungerar bäst?
Re: Bra Win program för att minska ner foton?
IrfanView brukar vara ett populärt och rekommenderat program för den här uppgiften. Personligen är jag inte riktigt kompis med det men fungerar gör det, har även för mig att man kan välja vilken typ av komprimering osv som skall användas.
Själv använder jag Photoshop, en antik version av ACDSee eller en "powertoy" från MS (denna är för XP och är den jag använder på jobbet) som jag installerade för hundra år sedan som gör det möjligt att förminska via högerklick direkt i mapparna.
Själv använder jag Photoshop, en antik version av ACDSee eller en "powertoy" från MS (denna är för XP och är den jag använder på jobbet) som jag installerade för hundra år sedan som gör det möjligt att förminska via högerklick direkt i mapparna.
Jag använder Paint.NET som är gratis och funkar riktigt bra som photoshop-ersättare om man mest ska beskära/ändra storlek på bilder eller göra enklare illustrationer.
ImageMagic finns till Windows med, ska du massbeskära är ju ett cmd line tool vägen att gå...
Jag la in GIMP för ett tag sedan. "Gör jobbet".
Lite rörigt och många funktioner man kanske inte
använder, men de "ingår i priset" så att säga...
Lite rörigt och många funktioner man kanske inte
använder, men de "ingår i priset" så att säga...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
ACDSee är suveränt men kostar en liten slant.
Finns väl ett Windowstillägg som gör jobbet?!
Finns väl ett Windowstillägg som gör jobbet?!
IrfanView.
Klart bästa gratis-allroundprogrammet när det gäller enklare bildhantering som att ändra storlek och göra utskrifter.
Klarar dessutom av en väldig mängd olika bildformat utan en massa plugin.
Klart bästa gratis-allroundprogrammet när det gäller enklare bildhantering som att ändra storlek och göra utskrifter.
PhotoShop Elements från Adobe. Kostar inte mer än cirka 900 svenska riksdaler och innehåller allt man behöver inklusive bildkatalog.
gimp portable
du kan ha det på en usbpinne och ha den med dig vart du än går
har skippat min gamla men fullt licensierade photoshop i förmån till gimp
du kan ha det på en usbpinne och ha den med dig vart du än går
har skippat min gamla men fullt licensierade photoshop i förmån till gimp
vill man ha det enkelt och via högerklick -> meny så är
http://imageresizer.codeplex.com riktigt bra.
Har använt den länge och är riktigt smutt.
http://imageresizer.codeplex.com riktigt bra.
Har använt den länge och är riktigt smutt.
Image Analyzer kanske skulle vara bra?
http://meesoft.logicnet.dk/Analyzer/
http://meesoft.logicnet.dk/Analyzer/
Eller just tack vare en massa plug-in.bit96 skrev:IrfanView.

I windows använder jag IrfanView, men kompletterar med GIMP som kan allt. Skaffa GhostScript också, så kan du läsa in .ps - filer till GIMP. (Gör jag ofta då KiCad exporterar bilder i .ps-format)
I de fall där jag enbart ska minska storleken på bilder använder jag Image Resizer som ingår i Microsoft PowerToys
eftersom det är så enkelt att utföra storleksändringen...högerklicka på bildfilen i utforskaren och välj storlek.
Vid all övrig bildbehandling använder jag Paint.NET. (Använder en dator med WinXP)
eftersom det är så enkelt att utföra storleksändringen...högerklicka på bildfilen i utforskaren och välj storlek.
Vid all övrig bildbehandling använder jag Paint.NET. (Använder en dator med WinXP)
Senast redigerad av Ronny 16 juli 2011, 10:34:18, redigerad totalt 1 gång.
Glömde säga att IrfanView har en batch-funktion där du kan ändra storlek (beskära, ändra luminans etc...) på en hel mapp med bilder (och ev. undermappar). Bekvämt.