Lära sig (elektronik 11-år)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
flight

Re: Lära sig (elektronik 11-år)

Inlägg av flight »

Skulle någo fläkt från elektrokit på 12W fungera?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vad skall du med en fläkt till? Det är ju en sopmaskin, inte en dammsugare. Om du hade tänkt att fläkten skall blåsa så att sopmaskinen inte går in i väggen så räcker den förmodligen inte. Då behöver du troligtvis en höfläkt.

Det bästa är att du följer mitt råd och köper det som ingår i mitt "Lära sig elektronik kit". Lägg dock till en liten avbitartång och näbbtång för att få ett komplett kit. Om ett eller två år kan du konstruera en städrobot med fotoceller och styrning så att den byter riktning när den når väggar och andra föremål.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Fläkten var mitt föreslag. Jag tänkte mera att du ville bygga en automatisk dammsugare, men om du vill bygga en sopmaskin behöver du ju ingen fläkt :)
flight

Inlägg av flight »

labmaster skrev:Vad skall du med en fläkt till? Det är ju en sopmaskin, inte en dammsugare. Om du hade tänkt att fläkten skall blåsa så att sopmaskinen inte går in i väggen så räcker den förmodligen inte. Då behöver du troligtvis en höfläkt.

Det bästa är att du följer mitt råd och köper det som ingår i mitt "Lära sig elektronik kit". Lägg dock till en liten avbitartång och näbbtång för att få ett komplett kit. Om ett eller två år kan du konstruera en städrobot med fotoceller och styrning så att den byter riktning när den når väggar och andra föremål.

Den ska suga upp.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Då behöver du nog en ganska kraftig 12V fläkt, kanske uppemot 10W? ELFA har en 54-134-22.

Eller kanske man klarar sig med en lite svagare fläkt så länge man får tätt inuti borstarna
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hämta mammas dammsugare i skrubben kör den manuellt. Det är både enklare och bättre när du skall städa ditt rum. Det går dessutom mycket snabbare. Tiden du får över kan du ägna åt elektronikstudier och lödövningar på spikplattan.
flight

Inlägg av flight »

Hur är det med denna penna?
Försöker hålla priserna så låga som möjligt innan jag vet att det är seriöst:
http://www.jula.se/lodpenna-213013
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Den duger säkert bra, kom ihåg att köpa en hållare också :)
flight

Inlägg av flight »

labmaster skrev:Hämta mammas dammsugare i skrubben kör den manuellt. Det är både enklare och bättre när du skall städa ditt rum. Det går dessutom mycket snabbare. Tiden du får över kan du ägna åt elektronikstudier och lödövningar på spikplattan.

Gissa vad jag kollar på för annonser? :doh:
labmaster

Inlägg av labmaster »

hm...,

Det du skriver i senaste inlägget ("Försöker hålla priserna så låga som möjligt innan jag vet att det är seriöst") får mig att tro att du är äldre än 11 är. Det kanske är du som är pappa och har en son som är 11 år.

Hur som helst lödpennan från Jula fungerar men det är inte omöjligt att det finns liknande hos Clas Ohlsson där det går att köpa resterande komponenter i mitt "Lära sig elektronik kit". Glöm inte att ringa Sveriges Sändareamatörer och beställa boken KONCEPT. Den kostar 80 kronor och är en bra investering. Är man rädd om den håller den livet ut ty fysiska grundlagar ändrar sig inte med tiden. Elläran är den samma nu som för 30 år sedan och det kommer den att vara i 30 år till. När det gått 30 år kommer en ny 30 års period och i den kommer elläran att vara den samma som i perioden för 30 år sedan. Telefonummret till föreningen SSA där kan du beställa boken hittar du på http://www.ssa.se. Den kommer på posten inom några dagar. Är du sonen så får du be att pappa ringer men är du pappan kan du naturligtvis ringa själv.
flight

Inlägg av flight »

Jag är 11 år.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ok, jag tror det kommer att gå bra för dig att lära dig elektronik om du följer mina råd.

Som du ser ha de flesta som sysslar med elektronik börjat med spikplatta. En del försöker gena och hoppa över teorin och det innebär bland annat att de inte har lärt sig så mycket. Det leder i sin tur till att de får fråga ganska mycket och de som inte frågar misslyckas med sina experiment eller byggen. I värsta fall bränner de komponenter eller dyr elektronik som de köpt för flera tusenlappar.
flight

Inlägg av flight »

Hittar inget nummer eller något :/
Tekko

Inlägg av Tekko »

Då du inte tycks vilja lyssna på det som sagts om att gå till biblo och fråga om elektronikböcker, så föreslår jag att du lägger ner elektronikintresset tills dess att du har vettigt material(böcker) att studera samt gått igenom elläran i skolan med minst godkänt betyg.
flight

Inlägg av flight »

Biblo är inte öppet helger här...
*host host*
Låst