Controller elcykel modda?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34

Controller elcykel modda?

Inlägg av el34 »

Har försökt hitta information om hur man kan trixa till det så man klämmer ur det sista ur min controller som hör till elcykeln jag har men hittar inget vettigt:( Har läst att det ska gå att modifiera shunten som sitter på kretskortet genom att ändra på dess motstånd,vet någon om detta går? Har något att göra med mot emk kan jag tänka mig.
Som det är idag så känns det som att controllern och motorn kan mer men är stypt på något sett. Har oxå läst om dom som ökat batterispänningen och bytt ut (mosfet)? och kondensator till sådana med högre värden. Är inte ute efter någon street runner utan få ut lite mer kraft eventuellt hastighet.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: Controller elcykel modda?

Inlägg av LHelge »

Är det en infineon-controller så kan du koppla upp dig mot den med en dator och programmera om strömgränser osv. Visa gärna en länk vart du har köpt den eller ta ett foto på den.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Det jag har är ett Kina "kit" från El-Scooters.se. Navmotor på framhjulet på 500W och 36V. Någon programmerbar box/controller är det inte :( så ska man lyckats med någon form av modifiering så är det nog det enda sättet att modifiera komponenterna är jag rädd för. Är sugen på att skaffa en mer avancerad styrbox men det verkar vara en djungel av dom?! Om man går upp i wattantalet men behåller spänningen på 36 volt finns det någon vinning i det? Som jag förstår så minskar ju så klart ström-max (A) beroende på spänningen,i mitt fall 36V. Så säg att jag har som idag har en på 500W och 36V och Controllern klarar typ 40A. Om jag då väljer en på säg 700W så klarar den 30A,inte gör det någon skillnad rent praktiskt då jag vill behålla den spänning mitt batteri levererar som jag har idag?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

90% av alla kina-controllers är baserade på infineon-chippet och har lödpunkter för seriell kommunikation på kretskortet. Jag skriver detta från telefonen men jag kan ge lite mer inför när jag kommer hem.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Till att börja med ska du öppna din controller och se om det är ett infineon-chipp som styr den. Lite dåliga bilder på el-scooter.se så det rä svårt att se, men den ser ut att påminna väldigt mycket om min controller:
DSC_0123.JPG
Är det en infineon så kan du börja läsa lite här:
http://www.endless-sphere.com/forums/vi ... &start=180
Och här:
Infineon doc.pdf
Endless-sphere är för övrigt the place to go om du vill trimma elcykel.

Själv fick jag det här på posten i fredags:
DSC_0122.JPG
Jag har precis fått ihop det viktigaste (motor, batteri och gashandtag) och tagit första provturen i parkeringshuset. Jävlar vad det går om man kopplar bort hastighetsgränsen. Det kommer kanske en projekttråd om denna lite senare... Då ska det trimmas! :twisted:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Generellt sett är det så att varvtalet är proportionellt mot spänningen och vridmomentet mot strömmen. Om du vill behålla samma motor ska du höja spänningen om du vill göra den snabbare och öka strömmen om du vill att den ska bli starkare. Självklart är de två beroende av varandra eftersom du behöver ett visst vridmoment för att kunna köra 50 km/h i motvind och du behöver en viss spänning för att trycka 120 A genom motorn.

ÄR det en infineonkontroller så har de tre eller fyra olika lödpunkter som man kan programmera för olika hastigheter. I standardutförande är det ofta så att en lödpunkt jordas för att den ska gå i laglig hastighet. Detta är som du säger en form av strypning. I mitt fall är detta utdraget ur boxen så man kan välja att koppla ihop två kontakter för att begränsa hastigheten. I ditt fall kanske det kan vara så att laglig-punkten är konstant inkopplad med en bit lödtenn inne i controllern.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Nu fick man något att bita i :shock: . Nu måste jag se efter om controllern jag har har infineon-chippet! Jag har som du två två kablar som kommer ut från controllern och sätter man ihop dom så går motorn bara på "halvfart". Visste inte att controllern var så moddbar,nu e frågan bara hur mycket man vågar sig på :? Garantin på controllern är bara att slänga nu 8)

Tack för informationen!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

"Visste inte att controllern var så moddbar,"

Allt går att modda :vissla: 8)
Lidning

Inlägg av Lidning »

Håller på att montera samma kit från el-scooter på min bike.
Hittat några tweaks man kan göra?

Funderar på att skaffa en annan bättre controller när jag fått allting att fungera. gärna med utgång för cycle analyst och programmerbar från pc.

Vet inte hur motor och controller är, men kontakter och dylikt känns lite väl B, men det är ju enkelt ordnat.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Motor och controllern fungerar bra. Det enda problemet jag har stött på med mitt kit var som du säger,kontaktstyckena. När jag kopplade ihop mitt kit så fick jag en ojämn gång i motorn. Den ryckte till och tappade kraften. Det visade sig att kontakten från motorns hallgivare var glapp. Fixade det genom att ta en fin radiomejsel och plockade ut kontakhyllsorna ur plaststycket och tajtade till dom. Sedan dess har den gått felfritt. Är som du ute efter en "roligare" controller. Har öppnat min i ena gaveln och kikat in och det verkar inte som om det sitter ett infineon-chipp i den :( . Ska försöka öppna upp controllern när jag får tid att sätta min ner och se efter mer noggrant. Och ett tips,inga blyaccar du blir bara besviken.
CykelNisse

Inlägg av CykelNisse »

Hej (första posten här, elcyklar gör att elektronikintresset ökar...)
Jag har liknande funderingar för min kina-cykel, vill framförallt få bort varvtalsbegränsningen som går in runt 20-25 km/h. Jag hade hoppats på att det var ett Infineon-kort, men efter att ha läst både här och på endless-sphere så tror jag det är något annat... Utseendet skiljer sig åtminstone från övriga controllers jag sett. Någon som vet om detta går att modda?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

På min cykel så har jag en extern 1-pol kontakt med både hane och hona. kopplar mna ihop dessa så går varvtalsregleringen in. jag har inte hört talas om någon controller som inte har möjlighet att göra en sådan begränsning, men det är inte säkert att alla har dragit ut det som en sladd. Hur som helst känner man tydligt att det är något som begränsar, motorn har bra vridmoment upp till en viss hastighet där momentet bara försvinner. Utan hastighetsbegränsning så avtar vridmomentet gradvis desto närmre maxfart man kommer.

Jag håller med om att det inte ser ut som en infineon-controller, vad står det på chippet med många ben i mitten?

Jag skulle göra på följande sätt om jag vill öka hastigheten:
1. Har jag koll på vad alla kablar gör? Om inte, börja med att mäta på dem, följa signalen på kretskortet och se vart den tar vägen.
2. Undersök om du har nått motorns maxvarvtal för en given spänning. Använd en gps eller cykeldator för att mäta hastigheten vid fulladdat batteri respektive vid nästan tomt batteri. Mät också batterispänningen i detta läge. Sjunker maxhastigheten i proportion till batterispänningen är det stor risk att din motor inte går att köra snabbare på 36 V. Då får du skaffa ett nytt batteri och modda controllern för högre spänning.
3. Orkar din cykel köra fortare? 36 V * 6 A = 216 W, inte så jättemycket. Försök mäta strömmen vid maxfart. Ligger den på 6 A så orkar förmodligen inte din motor/controller/batteri-kombination köra fortare.
4. Leta efter en hastighetsbegränsning på kretskortet. Till exempel ser jumpern som sitter vid bk1/bk2 på baksidan misstänkt ut. Men om det verkligen är så måste man nog försöka köra lite reverse engineering för att våga gissa på.

Modifieringar du skulle kunna göra:

* Höj strömgränsen, byt ut den tunna koppartråden på kretskortets högströmsbanor mot en tjockare, eller ett par bitar lödfläta. Som högströmsbanor skulle jag räkna:
- Banor mellan transistorerna och faskablarna (här har du de högsta strömmarna)
- Banor som förser transistorerna med med ström från batterikablarna
- Banor till de större kondensatorerna.
Efter detta så är det enklaste sättet att modifiera strömshunten (Den lilla biten koppartråd som sticker upp på ovansidan av kretskortet) dubblar du trärsnittsarean på den så kommer du också att dubbla strömgränsen. Här kan det vara bra att ta lite i taget så inget brinner upp. Vill du ta i lite extra så kan du även byta ut transistorerna mot en bättre sort. Beroende på vad du vill köra för batterispänning så skulle jag rekommendera:
< 50 V: IRFB3006
51 V - 70 V: IRFB3077
71 V - 95 V: IRFB4110

* Höj spänningen.
- Leta upp ett datablad på dina transistorer och se vad de tål för maxspänning, eller byt ut dem mot någon av transistorerna ovan.
- Kolla vad som står på de större kondensatorerna, byt eventuellt ut dessa mot någon som klarar högre spänning, välj en sort med så låg ESR som möjligt.
- Byt ut dammsugaren som sitter vid det vertikala kortet mot ett med något högre motstånd
- Skaffa ett batteri med högre spänning
- Det finns en risk med att höja spänningen på en okänd kontroller om den fungerar även om du inte kopplar in hallgivarna. Så det kan vara värt att testa först.

Berätta gärna lite mer om din cykel, vart har du köpt den, vad är det för motor, är du nöjd osv...

Allra enklast förståss, skaffa en ny kontroller, men hur kul är det? Då kan man ju lika gärna modda den gamla så den brinner upp först. Jag har en sån här på gång, men med IRFB3077 för lägre spänning och högre ström, den borde ligga i min brevlåda idag eller imorgon. Men den ska driva en lite tyngre pjäs än en cykel. Jag hopas kunna få ut ~4 kW ur den.
Skriv svar