Energiförlust vid 12 till 220 volt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DavidN

Energiförlust vid 12 till 220 volt?

Inlägg av DavidN »

Hur stor är egentligen energiförlusten vid konvertering av 12 v till 220 v? (räknat med en hyffsad konverterare)
Varför jag undrar är för att jag funderar på att köpa en 12 volts tv till båten. Jag har dock en mer eller mindre exakt likadan TV, men den är inte gjord för 220 volt.
Båda apparaterna ska enligt spec. ligga runt 70w, detta antar jag baseras på 220 drift om det nu spelar någon roll överhuvudtaget

Har hört att energiförlusten är allt från stor till runt 5-10% vid konvertering 12 till 220. 5-10% är i mitt fall försummbart.

Sen är det säkert så att 220 tv:n konverterar ner strömmen till lämplig volt, så då kanske det blir ännu större förlust i just fallet med tv apparater.

För att summera frågan, är det bortkastade pengar att köpa en likadan tv som den jag har bara för att få en som går på 12 volt eller är energiförlusten värd dom pengarna?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Energiförlust vid 12 till 220 volt?

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

en växelriktare har för 12v kanske en verkningsgrad på 80-90%
du bör ha en med pure , ren sinus för att det ska funka med elektronik

sedan drar dom lite ström i tomme med ca 0.5 A
DavidN

Inlägg av DavidN »

Tack för svaret! Det betyder att skillnaden mellan att köra en 12-volts tv och en motsvarande 220-volt tv på "uppväxlad" 12 volt, är 10-20% ampereförlust?
Om jag förstått det korrekt, känns det som jag kan leva med det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du får mata i en 10-25% mera ström för att kompensera för växelriktaren

egenteligen beror det mera på hur mycket du ska annvända den och hur bra generator du har
men om du ändå accepterer 70w så är ex 90w ingen större skillnad

dessutom kan mn ju annvända växelrikateren till en hel del annat med

jag hadde gått på växelriktaren, om jag inte hadde haft en segelbåt med minimalt elsystem där varje aH räknas
men då hadde jag inte haft tv överhuvudtaget
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag har motorbåt, 10 meter stålbåt..tro mig även där räknar man varje Ah. Dock har jag ju inte installerat batterierna jag fick av dig, Grym. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte lastade chevan full :D För det är ALLTID dåligt med ström ombord, och då har jag ju ändå en batteribank bestående av 3x70 Ah-batterier.
Skriv svar