Hobby-EMP?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Hobby-EMP?

Inlägg av hanzibal »

Har inte behovet idag men kan komma att behöva skrota hårddiskar och flash och ssd längre fram. Vore det möjligt att bygga sig en liten emp (elektromagnetisk puls) för hobbybruk?

Borde ju vara enklare än att använda min 5-kilos slägga...eller?
blueint
Kontakt:

Re: Hobby-EMP?

Inlägg av blueint »

Recept:

0) Tag en mikrovågsugn
1) Installera en metallplatta i taket på denna, och en att ställa saker på under.
2) Linda en transformator med väldigt få primärvarv, och ett stort antal sekundärvarv så att det ger minst 18 kV ut. Den bör kunna leverera lite ström också.
3) Koppla ihop transformatorns sekundärsida med plattorna på ett sätt så att ingen radiofrekvensenergi läcker ut från lådan övh!
4) Slå på transformatorn med TRIAC/IGBT/MOSFET och slå av den.

Det viktiga är att spänningen når minst 18 kV inom några ns. Osäker på hur snabb flank som behövs. Någon annan kanske vet mer?, En sökmotor slagning ger ca 100 kV/meter, stigtid < 10 ns.

Kika på denna pdf, komplett med spänningsfält, stigtid, krets, ritningar, diskussion om "spark gap": http://www.haefely.com/pdf/scientific/e1-42.pdf
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Exempel på söktermer är "bulk eraser" och "degausser", t ex:
http://www.google.se/search?q=how+to+build+a+degausser
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Marxgeneratorn var rätt intressant.
Från wikipedia
Switching times can be improved by doping of the electrodes with radioactive isotopes caesium 137 or nickel 63, and by orienting the spark gaps so that ultraviolet light from a firing spark gap switch illuminates the remaining open spark gaps.[1] Insulation of the high voltages produced is often accomplished by immersing the Marx generator in transformer oil or a high pressure electronegative gas such as sulfur hexafluoride (SF6).
Hela texten här http://en.wikipedia.org/wiki/Marx_generator
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

EMP förstör som "bäst" elektroniken varför ett byte av den kan leda till fullt läsbara hårddiskar!

Det enklaste sätt att radera hårddiskar görs under Linux med DD, finns ett antal länkar via google. I enkelhet skriver man över hela hårddisken med slumpvis data via den funktion som finns i Linux. Efter en överskrivning ska det mycket bra grejer till för att läsa något gammalt alls (då snackar vi om att plocka ut skivorna i labb) och efter 2 med slumpvis data är det ganska kört.

SSD'n är släggan det bästa vapen emot!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bah, skyttebanan behöver alltid mål :badgrin: :mrgreen:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Termit och syra är effektiva sätt också ;)

Btw, kanske man kan trigga gnistgapen med UV-lysdioder ?
sneaky

Inlägg av sneaky »

Om det är så kritiskt att datan på diskarna blir förstörd så vet jag inte om jag skulle lita på något hembygge. Hur testar man att det lyckats? Visst, det kanske har fräst till så pass att disken inte längre fungerar i en dator men själva informationen kan vara fullt intakt.

Nä, några hål med en borrmaskin skulle nog jag köra med om jag hade det behovet. Om inte annat så är det betydligt roligare att avreagera sig med en borrmaskin (och ev. släggan) än att trycka på en knapp :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I militären ska man spränga skiten. Tidigare var rekommendationen att det skulle borras hål genom skivorna och sedan skulle de fyllas med epoxylim.

Dock testade man om det gick att återställa informationen efter den behandling och det visade sig att det gick! Såklart var den borta vid hålen men resten kunde läsas...

Skriv alltså över 2-3 gg om det är så viktig nformation, då med ett track/sector skrivverktyg (t.ex. DD under Linux), då är det borta.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Ett borrhål sen i med aluminiumsilikat/blästerstand och låt disken stå på i 24h.
De diskar jag permanent raderat så har skivorna varit av glas(?) och då är de lätta att ha sönder.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Amerikanska spionplan, typ sådant som nödlandade i Kina. Använda visst någon elektromagnet modell STOR ;)
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Inlägg av RD »

Jag brukar slå en 3-4 spikar rakt genom diskar innan dom åker på skroten.
Känns som att det stoppar dom flesta nyfikna från att återskapa filerna.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

mjukvara för att radera hårddiskar? hahaha! jag använder vinkelslip och slägga till 3,5" och en hammare till 2,5" (dom har glasskivor)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Induktionsugn?

(keramikkruka + lämplig spole runt)
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Varför inte ta fram pinsvetsen? Dra upp styrkan, i med en elektrod och på med hjälmen och sedan gå lös med det stora tomteblosset :twisted:
Skriv svar