Först hade jag en vanlig oscillator med en 555:a som skickade ut en signal.
Den drivs av 12 volt DC.
I samma krets behövde jag en högre spänning för att driva en OP-förstärkare. Jag tänkte att jag kan slå två flugor i en smäll och använda oscillatorsignalen till en chargepump. Så jag kopplade på dioder och kondensatorer och det blev en chargepump.
Men så ville jag gärna boosta utsignalen på 555:an. Den hade inte skadat om den hade haft lite högre spänning ut.
Då kom jag på den geniala idén att som matningsspänning till 555:an ta utgången från chargepumpen, som alltså drivs av samma 555:a..... rundgång....
Så här tänkte jag.... jag har 12 volt in. Eftersom det är 2 dioder i serie kommer 555:an att få matningsspänningen 10.8 volt i början. Men när den börjar oscillera kommer givetvis denna spänning att fördubblas.... och fördubblas... och fördubblas....
Skulle jag får 24, 36 , 48 eller 1000 volt ut???
Jag skissade upp det i LTspice, men blev besviken. Hur jag än gjorde så fick jag ut mellan 6 och 9 volt.... hur sjutton gick det till..... jag hade ju två dioder i serie från spänningskällan 12 volt.... När jag kollade strömmarna förstod jag att något var väldig fel med den här kopplingen.... strömmar på upp till 72 Ampere genom dioderna.... Riktigt tokfel den här gången med andra ord.
Frågan är: vad hade hänt i verkligheten? hade 555:an brunnit upp? Dioderna? Eller hade jag fåt 10.000 volt ut?