Trasig scanner
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Trasig scanner
Har en trasig AGFA Snapscan 1212 här. Motorn bara surrar, men rör sig inte ur fläcken. Monterade ur styrkortet, och intill kontakten till stegmotorkabeln sitter en bränd IC-krets. En ytmonterad 16-pinnars som det står U**2003L på, där stjärnorna motsvarar ett bränt hål. Jag antar att det är en ULN2003L. Elfa har en ULN2003D1 (73-301-94). Borde gå att byta ut?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det står ju att 2003A är för TTL-nivåer och i kretsar där man har 5V matningsspänning. D-chipen är bara ytmonterade versioner står det i databladet. Sen står det också i databladet att 50V är den absolut högsta spänningen man kan styra.
Sen att det är kopplat precis efter databladet gör väl inte min gissning mindre hoppfull.
ICn styrs i sin tur via 33-ohmsmotstånd av en AP7107U
Sen att det är kopplat precis efter databladet gör väl inte min gissning mindre hoppfull.
ICn styrs i sin tur via 33-ohmsmotstånd av en AP7107U
Senast redigerad av MadModder 20 augusti 2005, 21:15:56, redigerad totalt 1 gång.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Exakt. Det går alldeles utmärkt att t.ex styra 0,5V med något som kan hantera 100V.
http://www.chipsinfo.com/ST/ULN2003D1.htm
http://www.chipsinfo.com/ST/ULN2003D1.htm
ULN200X är ganska vanliga som en buffert vid drivning av t.ex. en stegmotor. Sitter ofta sådana till stegmotorerna i ljusutrustning för disco och liknande. Så jag skulle gissa på att den brunnit och det skulle vara en enkel sak att byta den.
Har för mig att de olika versionerna av den kretsen hanterar signalen lite olika men är inte helt säker på det. Kolla så det inte är inverterade utgångar på det du tänkt löda dit och icke inverterade på den som satt där. Fast detta är jag väldigt osäker på.
Har för mig att de olika versionerna av den kretsen hanterar signalen lite olika men är inte helt säker på det. Kolla så det inte är inverterade utgångar på det du tänkt löda dit och icke inverterade på den som satt där. Fast detta är jag väldigt osäker på.