Metod att trycka mönstermask på PCB laminat, provat?
Metod att trycka mönstermask på PCB laminat, provat?
Jag har några PCB som saknar fotoresist. Så stötte jag på något som kallas Press-n-Blue transfer film:
http://www.techniks.com/how_to.htm
Någon som provat denna metod? Är det svårt/lätt att få det bra? Jag hittade en finsk butik som säljer A4 ark för 3 EUR styck.
/F
http://www.techniks.com/how_to.htm
Någon som provat denna metod? Är det svårt/lätt att få det bra? Jag hittade en finsk butik som säljer A4 ark för 3 EUR styck.
/F
Re: Metod att trycka mönstermask på PCB laminat, provat?
Ja det är den tekniken vi brukar kalla för termotransfermetoden. Om du inte vill betala 3 Euro per akt kan du köpa ett tunt bestruket papper. Eller så kan du använda reklam från Ellos som du får i brevlådan. I princip alla papper som är blanka på ytan kan användas.
Bäst överföring av kolpulvret får man genom att förvärma kortet lite på spisen innan man stryker på det.
Bäst överföring av kolpulvret får man genom att förvärma kortet lite på spisen innan man stryker på det.
Vad spännande, då ska jag se om jag kan hitta plankt papper och prova med först. Tack!
/F
/F
Tonertransfer är den vanligaste benämningen. Lyckas du inte få till det så prova att söka på det ordet så får du hur många guider/filmer som helst.
(och för att vara lite messerschmitt, toner består i princip av plast, inte kol)
(och för att vara lite messerschmitt, toner består i princip av plast, inte kol)
Nä, svart toner består mestadels av kol fortfarande, men inte enbart kol som det var förr.
Är tex röd toner helt av plast?
Man kanske kan skriva ut med rött om man har en färglaser.
Man kanske kan skriva ut med rött om man har en färglaser.
Jag provade att skriva ut svart på en färglaser. Det blev väldigt snyggt med bra täckning, men inget fastnade på laminatet. 
Inget?
När jag försökte första gången fastnade inte allt. Inför nästa försök ruggade jag laminatets yta med stålull, då fastnade allt. Ifall det inte fastnade alls måste du använt för lite värme.
Hur gjorde du?
När jag försökte första gången fastnade inte allt. Inför nästa försök ruggade jag laminatets yta med stålull, då fastnade allt. Ifall det inte fastnade alls måste du använt för lite värme.
Hur gjorde du?
Nej, inget (har jag för mig, det var ett tag sedan).
Jag gjorde "som vanligt". Dvs som när jag använder vanlig svartvit laser.
- rugga laminatet med stålull (brukar jag göra, men är inte säker på om jag gjorde det i detta test)
- göra rent, först vatten sedan aceton
- skriv ut mönstret på lämpligt papper
- papper+laminat ett tiotal gånger genom laminatorn på högsta värme
- låt ligga i vatten och pilla försiktigt bort pappret efter en stund.
Ser det ok ut så
- Etsa
- gnugga bort tonern med stålull.
Det kan hända att man behöver ta en annan papperssort och kanske ändra lite annat också. Kanske inte laminatorn är tillräckligt varm? Det har inte blivit av att experimentera då det funkar hyfsat med svart-vit laser. Men täckningen på stora svarta ytor blir rätt så dålig.
Jag gjorde "som vanligt". Dvs som när jag använder vanlig svartvit laser.
- rugga laminatet med stålull (brukar jag göra, men är inte säker på om jag gjorde det i detta test)
- göra rent, först vatten sedan aceton
- skriv ut mönstret på lämpligt papper
- papper+laminat ett tiotal gånger genom laminatorn på högsta värme
- låt ligga i vatten och pilla försiktigt bort pappret efter en stund.
Ser det ok ut så
- Etsa
- gnugga bort tonern med stålull.
Det kan hända att man behöver ta en annan papperssort och kanske ändra lite annat också. Kanske inte laminatorn är tillräckligt varm? Det har inte blivit av att experimentera då det funkar hyfsat med svart-vit laser. Men täckningen på stora svarta ytor blir rätt så dålig.