Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
NULL

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av NULL »

Skitsnyggt!! ashäftiga IC kretsar! är så udda form på dom.
Men vad gör de? Lyckades inte lista ut det...
Borre

Inlägg av Borre »

Kolla vad som står på kortet. DC/DC omvandlare, googla på beteckningen så hittar du datablad.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ja just precis, det är DC-DC moduler, med ett rejält inspänningsområde 18-72V.
Hitintills har jag bara mekat med sådant om inte direkt syns, lite kabeldragning & fortsatt avbuggning av AVR koden.
Håller tummarna på att resterande battericeller anländer nästa vecka & lika så transmissionen & en beställning från cnc-plus med frässtål för att fräsa färdigt bus-baren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nisse89

Inlägg av Nisse89 »

Hur mycket väger åbäket?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nisse89: Jag återkommer med det när jag fått resten av mekaniken.

Hmm, Dom här 2cellerna som hade ballat ur höll 0,6V.
Så för skoj skull så kopplade jag på labbaggregatet för å se hur dom beter sig, & dom började genast svälja ström, & spänningen åkte upp till ca 2,5V ganska snabbt. & nu stiger spänningen sakta sakta uppåt medan jag matar dom med 3A strömbegränsat.
Hitintills ingen värmeutveckling, & nu efter en timme så gick det att svetsa ihop 2 krokodilklämmor vid en kortslutnings test.
Någon som har erfarenhet ang detta, finns det något hopp om cellerna tro?.

Får väll fortsätta att mata dom upp till 3,65V & sen mäta kapaciteten vid en full urladdning ner till 2,5V
Jag återkommer med resultat...
bearing

Inlägg av bearing »

Har lyckats få liv i ett gammalt laptop-batteri där alla celler hade laddats ur till låg spänning. Verkade fungera ungefär lika bra som innan, för datorn gick i över en timme på det.

Om cellparet har laddats ur till 0,6V utan något inkopplat har antagligen minst en av cellerna fått något fel som gör att självurladdningen är hög. Låt dem ligga ett/några dygn, och se ifall en av cellernas spänning sjunker snabbt.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det gick bra igår med batterierna. Jag laddade dom fulla, för att sedan ansluta en last som drog mellan 9-11A & tog tiden tills spänningen sjönk till 2,5V. Och tiden blev ca56min, vilket ju blir 10c precis enligt spec.
Så då är frågan varför denna hysteri om att batterierna absolut inte får passera under 2,1V.
Eller kan denna djupdykning sätta spår längre fram...?

bearing: Japp ska hålla koll på självurladdningen!.

Då var det dags för nästa frågetäcken.
Jag monterade ihop batteripacket igår & anslöt laddaren & drog igång.
Allt tyck fungera men MOS-feten som slår på & av laddaren blir hiskeligt varm på mycket kort tid.

Mosen i fråga är en: IRLR3410

Denna ska ju klara:
Vdss100V
12-17A beroende på temperatur
Rds(on) 0,105ohm vid 10V

Å jag laddar med
43,8V
5A
Och gate-spänningen tas ifrån den 3e cellen vilket blir 7,5V om batterierna är urladdade till 2,5V eller 9,6V då batterierna är full laddade (3,65V)

Effektförlusten i MOSen borde då bli omkring 2,5W då det är 5A & 43,8V som passerar genom MOSens resistans 0,105ohm

Rent spontant känns det som ganska lite & borde inte göra MOSen brännhet på 3-4 sek.
Eller är det precis det som man får räkna med då kretsen har så liten kapsel & inte några större koppar ytor under denna?. Designmiss med andra ord?.

Ritning uppdaterad p.g.a fel MOS-symbol
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som du har ritat schemat sitter den som source-följare och har fel symbol... Pilen i mitten ska gå bort från zenerdioden. Symbolen som finns där är en P-MOSFET, den du länkar till är en N-MOSFET.

Om den verkligen är kopplat som source-följare ska du lägga till 1-2V över den i spänningsförlust och då släpper den magiska röken ut ganska snabbt.

Så rita gärna schemat som det EGENTLIGEN är (alltså i verkliga livet), då blir det lättare att svara på något. Och en beskrivning av hur snabba pulser ville vara trevligt också.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ahh, det hade blivit fel symbol i ritningen. (Ritningen är uppdaterad)
Det ska förstås vara en N-MOS.

Icecap: Jag hänger inte riktigt med på varför det skulle bli ett spänningsfall över MOSen på upp till 2V?.

MOSen är konstant påslagen ända tills någon cell uppnått max spänning. Där efter stänger MOSen av laddaren & en shunt kopplas på, på cellen. När cellspänningen sjunkit till säker nivå så kopplas shunten bort & MOSen kopplar på laddaren igen.
Så ON/OFF frekvensen i slutskedet av laddningscyklen rör sig om ett 10tal hertz.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du hade kopplat som du visade först (fast med en N-MOSFET) ville MOSFET'en fungera som en source-följare (jmf. emitterföljare) och den ville aldrig gå helt "på" då Vgs ju kommer att vara runt 1-2V enl. databladet.

Men det som är viktigt:
* Har du mätt Vgs? Med tanke på pulsande ska det ju vara med oscilloskop.
* 2,5W är en del att kyla bort med ytmonterat. Har du testat att ta en annan MOSFET med ben och koppla in istället och sedan ge den en liten plåtbit som kylvinge?
* Kan du skaffa en annan MOSFET med lägre Rdson som passar?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Aha okej nu hänger jag med.
Det är som sagt kopplat som en emitterföljare, Å då är ja ju på rätt spår i alla fall. :)
Har inte mätt Vgs änu, p.g.a katastrofalt trång montering.
Ja jag ska löda bort den & montera dit en rejäl hålmonterad variant ist.

Rotade runt lite i bra å ha lådorna, men hittade ingen lämplig Logiskt styrd.
Men med tanke på att jag har tillgång till en Vgs på mellan 7,5-9,6V
Så då borde det väll kunna funka med en traditionell MOS så som t.e.x IRF3710 eller?.

Begriper inte riktigt hur man bör tolka graferna, för att ta reda på vad Rds(on) blir vid olika Gate späningar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Just den transistor börjar slå på runt 2-4V [Vgs(th)] och får inte ha högre Vgs än ±20V.

Rds(on) anges vid en Vgs på 10V vilket då bör avse "hur jävla på som helst". Ditt schema kommer att ge runt 9V och det borde räcka väldigt långt.
bearing

Inlägg av bearing »

I figur 1 och 2 syns spänningsfallet över transistorn vid olika strömmar och temperaturer vid olika gatespänningar. 5V verkar räcka gott och väl.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jepp, När jag fick dit IRF3710 trissan så blev allt helt plötsligt svalt & fint.'
Å sen var det dags för nästa bekymmer.

Nätaggregatet KP4305JL som ska förse batterierna med CC & CV har ju en inbyggd Cut-Off funktion.
Och det är ju säkert jättebra i vissa fall, men definitiv ingen bra kombination ihop med min BMS.
Min BMS krets kopplar ju ifrån laddaren under korta stunder när någon eller några celler behöver shuntas. Och detta avbrott triggar nätaggregatets Cut-Off funktion & enheten stänger av sig & vägrar återstarta förrän man brutit strömmen till denna.

Så innan man ger sig på att bygga en krets som belastar aggregatet under tiden batterierna shuntas, så öppnade jag upp den i hopp om att kunna sjustera bort funktionen.
Och mycket riktigt fanns det 3st trimpottar innanför skalet.

Med den längst ner till vänster, justerar spänningen.
Med den vänstra upptill, justerar strömbegränsningen
Och den högra upptill tycks ha med cut-off funktionen att göra.
Ju mer man rattar motsols desto längre blir tiden innan nätdelen hamnar i cut-off läge.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Mycket imponerande projekt! :tumupp: :bravo:
Kul att du kom igång igen efter det långa uppehållet!
Jag undrar, vilken display är det?
Väldigt fin grafik! Har du fått till det bra med uppdatering av displayen, växlar den värde snyggt utan att flacka/blinka till?
Skriv svar