El System på 12 volt för Stuga/Torp
Re: El System på 12 volt för Stuga/Torp
En bilgenerator är långt ifrån optimal för vindkraft, den är gjord för att vara billig att tillverka samt tåla hög temperatur. Använder man en uppväxling förlorar man ytterligare verkningsgrad i omvandlingen.
Om jag orkade bygga hade jag byggt en pannkaksgenerator, annars köpt en modifierad bilgenerator med permanentmagneter och anpassad för låga varvtal.
Om jag orkade bygga hade jag byggt en pannkaksgenerator, annars köpt en modifierad bilgenerator med permanentmagneter och anpassad för låga varvtal.
Re: El System på 12 volt för Stuga/Torp
Uppdelningen har att göra med vilken typ av belastning som dom ska hantera. GEL Batterierna ska det mesta av förbrukningen komma ifrån. Seckundära batterierna ska fläktar och belysning drivas ifrån. Reservbatteriet ska tas med hemifrån och användas tills de andra batterierna har värmts upp och kollat att de är okej.
Självklart ska systemet klara av att parallellkoppla allt, vilket står i raden med regler som måste följas. Men då Primäragruppen är slut på ström ska resten bara användas till det mest viktigaste och resten stängas av. Förbruknings prioriteringslistan åvan i mitt inlägg.
Reservbatteriet ska driva cirkulations pumpen och belysningen första dagen tills det är varmt i huset. Finns inget värre än att interna belysningen inte fungerar.
Självklart ska systemet klara av att parallellkoppla allt, vilket står i raden med regler som måste följas. Men då Primäragruppen är slut på ström ska resten bara användas till det mest viktigaste och resten stängas av. Förbruknings prioriteringslistan åvan i mitt inlägg.
Reservbatteriet ska driva cirkulations pumpen och belysningen första dagen tills det är varmt i huset. Finns inget värre än att interna belysningen inte fungerar.
Re: El System på 12 volt för Stuga/Torp
Om det är ett 12V system med 12V batterier så tror jag inte du behöver seriekoppla batterierna (12V?) "för största spänning".
Ändring, ändrade högsta till största.
Ändring, ändrade högsta till största.
Re: El System på 12 volt för Stuga/Torp
Att köra ut ett batteri i taget är ingen bra väg att gå - dels blir belastningen hög per block och spänningen sjunker lite mer än vid mer fördelad urladdning[1]. dels så blir batterierna man laddar ur en i taget ganska djupurladdade och kanske står i denna status i flera dagar vilket är väldigt obra när det gäller blyaccar. Djupcykling sliter på alla blybatterier och speciellt bilstartbatterier som kanske bara tål 5 ggr djupurladdning under sitt liv utan rejäl kapacitetsminskning.
bättre att köra allt parallellkopplat och tillräcklig kapacitet så att efter en normal helg så skall alla batteriern ha minst 50% kapacitet kvar.
Det av två orsaker, det ena är för att batteriet inte skall frysa sönder något dygn efter att ha lämnat stugan och det börja bli utkylt när det är ett antal minusgrader ute (även AGM-batterier fryser sönder om de lämnas urladdade i stark kyla), är det riktigt svinkallt typ under -20 grader C och kallare så skall batterierna vara helt fulladdade innan man lämnar stugan.
Det andra är att blybatterier under 50% laddningsgrad sulfatiserar fort och tappar kapacitet permanent (kan inte hämtas tillbaka igen med laddning) - är man under 50% laddstatus (brukar vara nivån då röda eller gröna 'kulan' precis försvinner i bilbatterier med sådan 'öga') så bör batterierna laddas till nivå över 50% laddstatus inom 24 timmar (det är en orsak till varför bilbatteriladdare rekommederas bara till en viss största batteristorlek - det tar annars för lång tid att komma över 50% laddningsstatus (dvs. laddtid över ett dygn) om man tex. har liten 3.6 Amp laddare och stort helt urladdadt lastbilsbatteri på 120 - 200 Ah.)
Med andra ord kan man hamna i läget att man sista halvdygnet innan man reser måste köra en bensinelgenerator och en större laddare (som kan ge 30-60 ampere typ) om man har kört ut batterierna under 50% laddgrad under sin vistelse då varken sol eller vind är en garanterad leverantör av tillräcklig effekt så att batterierna är garanterat laddade över 50% senast en dygn efter avresan...
Kom ihåg att själva batterierna är en dyr investering och skall skötas om väl för lång drifttid. I UPS-sammanhang så brukar man ofta skrota hela UPS:n när batterierna är slut då det är för dyrt att byta själva batterierna medans elektroniken i UPS:n anses nästan som värdelöst i sammanhanget även om det fortfarande fungerar...
rätt skött kan AGM-batterier hålla både 10 och 15 år, misskött och stått urladdad en bit under 50% laddgrad så kan samma batteri vara i obrukbar skick med dålig kapacitet redan efter några veckor...
[1]
har man kylbox med danfoss DF35-kompressor för 12 och 24 Volt så märker man det väldigt tydligt då ett lite för litet batteri når sin undre gräns väldigt kvickt. tex. på en lite äldre 60 Ah bilbatteri så räcker den ca 1 dygn innan elektroniken tycker att spänningen är lite väl låg och stänger av igen, medans på en 80 Ah så kan den gå utmärkt i 4 dygn (med nollgrader inne i boxen vid 25 grader omgivning) utan att spänningen går under den magiska 10.8 Volt i något läge och elektroniken slår av kompressorn. Ligger man på 8 grader C så räcker en 80 Ah batteri ca en vecka - dock är de sista 3-4 dagrarna inge bra för batteriet när den ligger under 50% laddgrad i flera dagar...
bättre att köra allt parallellkopplat och tillräcklig kapacitet så att efter en normal helg så skall alla batteriern ha minst 50% kapacitet kvar.
Det av två orsaker, det ena är för att batteriet inte skall frysa sönder något dygn efter att ha lämnat stugan och det börja bli utkylt när det är ett antal minusgrader ute (även AGM-batterier fryser sönder om de lämnas urladdade i stark kyla), är det riktigt svinkallt typ under -20 grader C och kallare så skall batterierna vara helt fulladdade innan man lämnar stugan.
Det andra är att blybatterier under 50% laddningsgrad sulfatiserar fort och tappar kapacitet permanent (kan inte hämtas tillbaka igen med laddning) - är man under 50% laddstatus (brukar vara nivån då röda eller gröna 'kulan' precis försvinner i bilbatterier med sådan 'öga') så bör batterierna laddas till nivå över 50% laddstatus inom 24 timmar (det är en orsak till varför bilbatteriladdare rekommederas bara till en viss största batteristorlek - det tar annars för lång tid att komma över 50% laddningsstatus (dvs. laddtid över ett dygn) om man tex. har liten 3.6 Amp laddare och stort helt urladdadt lastbilsbatteri på 120 - 200 Ah.)
Med andra ord kan man hamna i läget att man sista halvdygnet innan man reser måste köra en bensinelgenerator och en större laddare (som kan ge 30-60 ampere typ) om man har kört ut batterierna under 50% laddgrad under sin vistelse då varken sol eller vind är en garanterad leverantör av tillräcklig effekt så att batterierna är garanterat laddade över 50% senast en dygn efter avresan...
Kom ihåg att själva batterierna är en dyr investering och skall skötas om väl för lång drifttid. I UPS-sammanhang så brukar man ofta skrota hela UPS:n när batterierna är slut då det är för dyrt att byta själva batterierna medans elektroniken i UPS:n anses nästan som värdelöst i sammanhanget även om det fortfarande fungerar...
rätt skött kan AGM-batterier hålla både 10 och 15 år, misskött och stått urladdad en bit under 50% laddgrad så kan samma batteri vara i obrukbar skick med dålig kapacitet redan efter några veckor...
[1]
har man kylbox med danfoss DF35-kompressor för 12 och 24 Volt så märker man det väldigt tydligt då ett lite för litet batteri når sin undre gräns väldigt kvickt. tex. på en lite äldre 60 Ah bilbatteri så räcker den ca 1 dygn innan elektroniken tycker att spänningen är lite väl låg och stänger av igen, medans på en 80 Ah så kan den gå utmärkt i 4 dygn (med nollgrader inne i boxen vid 25 grader omgivning) utan att spänningen går under den magiska 10.8 Volt i något läge och elektroniken slår av kompressorn. Ligger man på 8 grader C så räcker en 80 Ah batteri ca en vecka - dock är de sista 3-4 dagrarna inge bra för batteriet när den ligger under 50% laddgrad i flera dagar...
Re: El System på 12 volt för Stuga/Torp
Det där var ett inlägg! Tack jag uppskattar det stora inlägget, ska tänka över allt du har sagt. Jag har en bensingenerator att använda så nog kan jag ladda batterierna innan avresan sker. Ska se om jag kan bygga in min generator i allt det här...
Re: El System på 12 volt för Stuga/Torp
Hemma en snabbis igen, så jag kollar upp lite trådar... Tänkte en gång till, hur o-optimal är en standard bilgenerator?mrfrenzy skrev:En bilgenerator är långt ifrån optimal för vindkraft, den är gjord för att vara billig att tillverka samt tåla hög temperatur. Använder man en uppväxling förlorar man ytterligare verkningsgrad i omvandlingen.
Om jag orkade bygga hade jag byggt en pannkaksgenerator, annars köpt en modifierad bilgenerator med permanentmagneter och anpassad för låga varvtal.
Tankegången är optimala konstruktioner = höga kostnader för konstruktion = lång drifttid innan det betalar sig. Loppisprylar/bilskroten/dikesfynd = sämre effekt men till låg konstruktionskostnad = betalar sig snabbt.
Men får man mycket sämre verkningsgrad kanske det bara är dumt att lägga tid på det?
Edit, kollade extra noga på vindförhållanderna när jag var där nu, skulle driva rätt bra med en låg mast, bara rotorn går fri från marken, anledningen är att det är flackt men med lite sluttning ned åt alla håll, detta är nära högsta punkten i ett område med kanske 500-1000 meters radie och inga höjder utanför det sticker upp mer än kanske några meter över detta ställe (60+ möh på Gotland, jämför högsta punkten på ön som är ~81 meter). Vinden är i stort sett ständigt 8-10 sekundmeter eller mer, ofta för mycket för att det skall gå att köra ett verk man köper (brukar stoppa vid runt 12). Är kanske bra om det inte är så optimala grejor i detta fall

-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: El System på 12 volt för Stuga/Torp
En bilgenerator kräver i regel 40-100 watt bara för att magnetisera sig.
Re: El System på 12 volt för Stuga/Torp
xxargs, Varför anses elektroniken värdelös i en UPS när batterierna är slut?, batteribyte borde inte vara någon rocketscience..
Bilgeneratorer kräver stort varvtal, är inneffektiva mm. Så det verkar logiskt, men är en riktigt dålig lösning.
Angående systemspänningen. Som jämförelse har en cat.5 kabel ~ 0,188 ohm/meter och en area på 0,205 mm².
Det ger en resistans på valfri area på (0.188 * 0.205) / (A mm²)
Effekt beroende av resistans och ström: P = R * I²
P = (0.188 * 0.205)/0.205 * (I²)
Ström beroende av effekt och spänning: I = P / U
P = (0.188 * 0.205) / A * ((P/U)**2)
Så för 12 V och en tvärsnittsyta på 2,5 mm² och ett effektuttag på 200 W:
P = (0.188 * 0.205) / 2.5 * ((200/12)**2) = 4.3 W
över ett avstånd på 10 meter:
P = (0.188 * 0.205) / 2.5 * ((200/12)**2) * 10 = 43 W
med 24 V:
P = (0.188 * 0.205) / 2.5 * ((200/12)**2) * 10 = 11 W
med 48 V
P = (0.188 * 0.205) / 2.5 * ((200/12)**2) * 10 = 2.7 W
Kanske tänkvärt?
Vill du ha mer "smart" kontroll hänger det på om du behärskar mikrokontrollers och switchade omvandlare.
Bilgeneratorer kräver stort varvtal, är inneffektiva mm. Så det verkar logiskt, men är en riktigt dålig lösning.
Angående systemspänningen. Som jämförelse har en cat.5 kabel ~ 0,188 ohm/meter och en area på 0,205 mm².
Det ger en resistans på valfri area på (0.188 * 0.205) / (A mm²)
Effekt beroende av resistans och ström: P = R * I²
P = (0.188 * 0.205)/0.205 * (I²)
Ström beroende av effekt och spänning: I = P / U
P = (0.188 * 0.205) / A * ((P/U)**2)
Så för 12 V och en tvärsnittsyta på 2,5 mm² och ett effektuttag på 200 W:
P = (0.188 * 0.205) / 2.5 * ((200/12)**2) = 4.3 W
över ett avstånd på 10 meter:
P = (0.188 * 0.205) / 2.5 * ((200/12)**2) * 10 = 43 W
med 24 V:
P = (0.188 * 0.205) / 2.5 * ((200/12)**2) * 10 = 11 W
med 48 V
P = (0.188 * 0.205) / 2.5 * ((200/12)**2) * 10 = 2.7 W
Kanske tänkvärt?

Vill du ha mer "smart" kontroll hänger det på om du behärskar mikrokontrollers och switchade omvandlare.
Re: El System på 12 volt för Stuga/Torp
"xxargs, Varför anses elektroniken värdelös i en UPS när batterierna är slut?, batteribyte borde inte vara någon rocketscience.."
Prova och köp ett nytt kit telecom-batterier 100 Ah och 32 st 12-V block med tex. 10 års garanti så inser du snart att pengarna ligger inte på själva UPS-delen...
- och det _är_ nästan rocketscience att bygga batterier som håller garanterat 10 år utan att korrodera sönder invändigt eller sulfaticera etc. med extremt noga koll på blyblandningar, att alla batterier är tillverkade i samma batch bly,och helst samma maskin etc.
blybatterier görs bara på några få ställen i världen då för att få repeterbar kvalitet så måste man köra stordrift och samma fabrik kan tillverka för 100-tals olika batterimärken med olika kvalitetsnivåer.
Och skall man ändå byta en så stor del (kostnadsmässigt) så vill man försäkra sig att resten också är fräscht med tanke på elektrytkondingar etc. åldras och torkar, fläktar slits och det blir ingrott, ingen möjlighet att få service längre och att senare generation växelriktare förmodligen arbetar med mindre förluster, vilket också är sparade pengar i driften.
man skall komma ihåg att UPS placeras i anläggningar där det kostar stora pengar om strömmen bryts till brukarna, och en UPS som inte gör jobbet när det väl gäller kostar ännu mera pengar i konsekvens och det kanske tom. står i tidningarna om det är något som påverkar mer publikt.
Prova och köp ett nytt kit telecom-batterier 100 Ah och 32 st 12-V block med tex. 10 års garanti så inser du snart att pengarna ligger inte på själva UPS-delen...
- och det _är_ nästan rocketscience att bygga batterier som håller garanterat 10 år utan att korrodera sönder invändigt eller sulfaticera etc. med extremt noga koll på blyblandningar, att alla batterier är tillverkade i samma batch bly,och helst samma maskin etc.
blybatterier görs bara på några få ställen i världen då för att få repeterbar kvalitet så måste man köra stordrift och samma fabrik kan tillverka för 100-tals olika batterimärken med olika kvalitetsnivåer.
Och skall man ändå byta en så stor del (kostnadsmässigt) så vill man försäkra sig att resten också är fräscht med tanke på elektrytkondingar etc. åldras och torkar, fläktar slits och det blir ingrott, ingen möjlighet att få service längre och att senare generation växelriktare förmodligen arbetar med mindre förluster, vilket också är sparade pengar i driften.
man skall komma ihåg att UPS placeras i anläggningar där det kostar stora pengar om strömmen bryts till brukarna, och en UPS som inte gör jobbet när det väl gäller kostar ännu mera pengar i konsekvens och det kanske tom. står i tidningarna om det är något som påverkar mer publikt.
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: El System på 12 volt för Stuga/Torp
På jobbet byter vi nästan alltid hela upsen istället för bara batterierna. Just pga av att det kostar istortsett lika mycet. Plus att man då får ny garantitid på själva upsen... Batterierna löst kostar absurt mycke.
Re: El System på 12 volt för Stuga/Torp
Kubbuth skrev: Hemma en snabbis igen, så jag kollar upp lite trådar... Tänkte en gång till, hur o-optimal är en standard bilgenerator?
Tankegången är optimala konstruktioner = höga kostnader för konstruktion = lång drifttid innan det betalar sig. Loppisprylar/bilskroten/dikesfynd = sämre effekt men till låg konstruktionskostnad = betalar sig snabbt.
Men får man mycket sämre verkningsgrad kanske det bara är dumt att lägga tid på det?
Det vore ju ändå intressant med något praktiskt test. Det är ju ändå inget jätteprojekt att sätta en snurra på en gammal bilgenerator...