7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av danei »

Jag gissar att skatten inte blir netto. Då vinner man i princip inget på nettomätning.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

När jag sökte bidrag redovisade jag en kalkyl för en anläggning på 3kW. Nu när jag kom över dessa paneler och saker och ting har ändrats ringde jag länsstyrelsen och frågade om det gick bra att ändra och de sa då att jag skulle skicka in ändringarna och begära en omprövning av beslutet. Det skulle gå ganska fort sa damen då jag redan hade blivit beviljad bidraget, vilket jag tolkar som att det mest handlade om att papprena skall vara rätt. I omprövningen har jag uppdaterat paneler, takvinkel och takyta, men bara skrivit att ändringarna inte kommer att fördyra installationen, så vi får väl se om dom nöjer sig med detta vad gäller kalkylen. Eftersom jag inte har bestämt mig ville jag inte redovisa några siffror. Jag vill heller inte hamna i sitsen att det blev dyrare än en ny kalkyl men billigare än ursprungkalkylen, så att de ger bort mina överblivna beviljade pengar till nån annan och sen blev jag utan bidrag till "merkostnaden". Bättre att redovisa att det blev billigare än ursprungskalkylen när allt är klart tänker jag.

Skattekvittning är inte tillåtet har jag för mig, det är väl det som varit haken med nettomätning, men jag tror dock att elbolagen hittat nåt kryphål i lagen för hur kvittningen går till för att komma runt detta och det är därför det börjar bli fler och fler bolag som erbjuder detta, men jag kan ha fel. Det händer dock mycket på den här fronten, danmark och tyskland har nettomätning och vad jag vet finns ett relativt nytt förslag om detta i sverige. Jag pratade med EON för några månader sedan och de sa "det blir så med 99% sannolikhet, men det kan ju ta lång tid med all byråkrati".

För mig var det här en chans för bra för att missa, även om jag skulle tvingas ge bort en del el första åren. Men jag hoppas ju på riktig nettomätning i första hand, och sälja i andra hand.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

steppen7: Tack för utförligt svar. Jag hoppas att det kommer att gå bra.

Själv är jag högst skeptiskt till att sälja el till ett elbolag. Jag kan inte tänka mig att det skulle ge någon vinst, i så fall högst marginell.
Snåriga avtal, "gömda" avgifter, skattekonsekvenser, beroendeställning m.m. gillar jag inte. :foliehatt:
Själv skulle jag bränna upp all el själv. Batteribank, LED-belysning dygnet runt. Koppla så mycket som möjligt till sol-elen, dator, TV, cirk-pumpar m.m. m.m. Blir det överskott kan man alltid värma vatten till golvvärme eller poolvatten eller nåt. 8)

Jag kommer att följa ditt projekt med spänning och jag hoppas att du vill delge oss hur det går.
Wegas

Inlägg av Wegas »

bit96: Fast stora fördelen är att du kan genom att göra så kvitta sommarens plussaldo på elen med vinterns minus så att du på så sätt knappt får någon elkostnad alls...
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Wegas: Ja, i teorin skulle det kunna vara så.
Men varför skulle ett elbolag/aktiebolag som enligt lag skall vara vinstdrivande syssla med kvittning i ett noll-summespel?
De måste ju tjäna pengar.

Om det är subventioner, övergångsregler, "grönel"-stimulans eller liknande inblandat kan det säkert stämma under en övergångsperiod.

Skeptisk är jag för jag tror inte på "gratisluncher", men jag skall följa detta projekt och jag hoppas att det går bra för trådskaparen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Och dessutom ta emot elen när den är billig för att ge tillbaka den när den är som dyrast!
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Billig? När solen skiner på dagen är väl knappast elen billig. Det är på natten den är billig, dvs när behovet är minst.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Han menade nog årsvariationerna.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Det som elbolagen tjänar på är att deras nätförluster minskar när elen produceras lokalt, så även om elen kvittas jämnt så vinner dom förutsatt att inte alla ska producera själva förstås. Så länge det är i liten skala vinner dom på detta. Skulle alla vilja producera egen el har dom ju ingen stans att göra av överskottet soliga dagar, men det finns väl alltid nån aluminiumfabrik nånstans som slukar upp allt på dagtid... :)

Här är databladet på mikroinvertrarna som jag gärna vill ha. 280W/300W-modellen känns fin. Det som bekymrar mig lite dock är verkningsgraden. Det finns bättre prylar på marknaden, men då är det antingen större inverters, eller så är det lite för mycket "mikro" så att dom inte klarar mina relativt stora paneler.
Datasheet SMI-S00-40-80W-72-UK_web.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Tja, 92% är väl inte fy skam, särskilt med tanke på att omvandlingen sker från DC Volt till 230VAC 50Hz.
Det är alltid ett svårt trick att få till hög verkningsgrad över 95% i en AC-DC eller DC-AC konverter.
Det kräver en absolut optimerad design där man inte bekymrar sig över komponenternas kostnad.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Nej jag menade inte att 92% är dåligt så, det är ju en ganska imponerande siffra nästan generellt för definitionen verkningsgrad, men det finns invertrar som håller 95-96%. Säg att panelerna producerar 4500kWh så får man 4140kWh ut vid 92% verkningsgrad och 4320kWh vid 96%. En skillnad på 180kWh som kan jämföras med att varje panel i exemplet ger 220kWh. Man kastar alltså bort nästan en hel panel i produktionen jämfört med marknadens bästa prylar. Å andra sidan tappar man ju den individuella optimeringen på en större inverter.

Kinesiska Involar har en mikroinverter med 95% verkningsgrad men den tar bara in 220W som mest....
Wegas

Inlägg av Wegas »

steppen7 skrev:Här är databladet på mikroinvertrarna som jag gärna vill ha. 280W/300W-modellen känns fin. Det som bekymrar mig lite dock är verkningsgraden. Det finns bättre prylar på marknaden, men då är det antingen större inverters, eller så är det lite för mycket "mikro" så att dom inte klarar mina relativt stora paneler.
Datasheet SMI-S00-40-80W-72-UK_web.pdf
Hur löser man att köra 3 fas med dessa. Tänker mig att om man har en per fas så blir det ojämt på en 3-fas utrustning om solen lyser olika på de olika panelerna (om man har en konverter per panel)?? Borde inte en konverter som kunde spotta ut en jämt fördelad 3-fas från en dc-matning vara bättre?
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Snedbelastning är inget problem, även om det tekniskt sett inte är så snyggt. Elbolagen brukar godkänna inmatning upp till 3-4kW på en enkel fas vad jag har sett. Ska man mata in mer måste man sprida mellan faserna. Dom flesta privata anläggningarna matar därför in på enbart en fas.

Elmätaren räknar dock på olika sett beroende på modell. Jag läste en blogg från en solcellsägare som försökte reda ut hur det funkade och tydligen visste knappt elbolagen själva hur det gick till, men efter en hel del luskande fick han reda på att vissa mätare summerar faserna och räknar nettot medan andra räknade nettot per fas och sedan summerade eller nåt sånt. Jag fattade inte skillnaden, men nån skillnad var det, och den ena metoden var tydligen lite extra fördelaktig om man matade in på en fas, man fick i princip mer betalt än vad man faktiskt producerade.
Wegas

Inlägg av Wegas »

En annan fundering, om man matar in el tillsammans med annan inmatning. Får man inte problem då med att inte vågformen ligger i fas, dvs växelspänningen svänger lika. Om de hamnar i motsatt håll torde de ta ut varandra, eller tänker jag fel? Eller är detta något som invertern lyssnar av och kompenserar för?
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Jepp, invertrarna är så pass smarta att de lyssnar av och lägger sig på rätt spänning och precis i fas. Eftersom nätet fungerar som styrande referens, betyder det också att de stänger ner om det blir strömavbrott.

Det finns tydligen extra prylar man kan koppla in om man vill kunna köra ett nätanslutet system "offline", men det verkar vara ovanligt, jag har bara läst att det är möjligt, inte om någon som har provat. Antagligen är det inte lönt. Hur ofta är det strömavbrott? På ställen där det är det ofta är det säkert mer lönsamt att köra icke-nätanslutet men det är ju bara spekulationer.
Skriv svar