PCI kort till jojjes "storebror" cnc ?
-
PCI kort till jojjes "storebror" cnc ?
Hej alla!
Fick för en tid sedan upp ögonen för "gör det själv" CNC saker, har dock ingen erfarenhet eller utbildning inom elektronik. I veckan kom Jojjes brorson förbi Gitarrbyggarskolan jag går på med Jojjes "storebror" cnc maskin. Nu är det dags att lära sig hur den här kolossen funkar!
Första problemet som dykt upp är vilken sorts pci-kort med paralellport man ska använda till datorn? (det är 25-pin paralellport utgång på styrkortet) Jag antar att det kommer dyka upp en uppsjö frågor om allt möjligt under tiden man försöker lära sig det här, antar att detta är det rätta stället att vända sig till.
Tack på förhand!
/Magnus
Fick för en tid sedan upp ögonen för "gör det själv" CNC saker, har dock ingen erfarenhet eller utbildning inom elektronik. I veckan kom Jojjes brorson förbi Gitarrbyggarskolan jag går på med Jojjes "storebror" cnc maskin. Nu är det dags att lära sig hur den här kolossen funkar!
Första problemet som dykt upp är vilken sorts pci-kort med paralellport man ska använda till datorn? (det är 25-pin paralellport utgång på styrkortet) Jag antar att det kommer dyka upp en uppsjö frågor om allt möjligt under tiden man försöker lära sig det här, antar att detta är det rätta stället att vända sig till.
Tack på förhand!
/Magnus
Re: Pci kort till jojjes "storebror" cnc ?
Det bör fungera med vilket som eftersom det är standard och korten mappar PCI I/O som standard ISA I/O.
Re: PCI kort till jojjes "storebror" cnc ?
Hej och välkommen till forumet!!
Är det den stora grå/blå fräsen?
Är det den stora grå/blå fräsen?
Hej,
En klassisk skrivarport alltså. Nyare datorer har ofta ingen sådan men har du en dator som är några år gammal så finns den förmodligen, som 25 pinnars Dsub honkontakt. Kan vara märkt LPT1. Hittar du en hankontakt 25-pinnars Dsub på datorn så är det säkert något annat, en serieport.
En klassisk skrivarport alltså. Nyare datorer har ofta ingen sådan men har du en dator som är några år gammal så finns den förmodligen, som 25 pinnars Dsub honkontakt. Kan vara märkt LPT1. Hittar du en hankontakt 25-pinnars Dsub på datorn så är det säkert något annat, en serieport.
Alternativt så slänger man ihop ett Ethernet interface (ENC624) och en mikrokontroller (AVR) så slipper man parallellports bekymret 
Fast det beror förstås på vilken programvara som skall användas och hur den gör för att skicka sina kommandon.

Fast det beror förstås på vilken programvara som skall användas och hur den gör för att skicka sina kommandon.
Hej Magnus!
Om du inte hittar något PSI-kort med parallellport till din dator så kan du få köpa ett moderkort med CPU av mig där det finns en parallellport.
Om du inte hittar något PSI-kort med parallellport till din dator så kan du få köpa ett moderkort med CPU av mig där det finns en parallellport.
-
Tack för alla svaren!
POS japps det är den grå/blå fräsen =)
okey, jag har nämligen en dator med 25 pins lpt1 honkontakt,om det funkar så antar jag att det bara är att fixa fram en sladd med hankontakt i båda ändar?
Jag tänkte köra med mach 3 som styrprogram.
tack labmaster, om det inte funkar vore det grymt!
POS japps det är den grå/blå fräsen =)
okey, jag har nämligen en dator med 25 pins lpt1 honkontakt,om det funkar så antar jag att det bara är att fixa fram en sladd med hankontakt i båda ändar?
Jag tänkte köra med mach 3 som styrprogram.
tack labmaster, om det inte funkar vore det grymt!
Den fräsen ritade jojje och jag byggde den och en till likadan efter hans ritningar.
Den andra finns också inom forumet, fast den har bytt ägare någa ggr.
Här har du kabel till bra pris:
http://www.brundin.biz/product_info.php ... ucts_id=99
Den andra finns också inom forumet, fast den har bytt ägare någa ggr.
Här har du kabel till bra pris:
http://www.brundin.biz/product_info.php ... ucts_id=99
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
mycket vacker!
ska bli grymt kul att lära sig hur den funkar, är som sagt en novis, men alla resor måste ju ha en början =)
ska bli grymt kul att lära sig hur den funkar, är som sagt en novis, men alla resor måste ju ha en början =)
Hej, Magnus o ni andra. ser att ni kommit igång. skall bli spännande att följa detta.
Har delar till 2 st i metall, vattenskutna delar, som jag tänkte försöka få igång.
Har fortfarande motorer o massa Solid state-reläer kvar. + massor av annat.
MVH Systersonen Joel.
Har delar till 2 st i metall, vattenskutna delar, som jag tänkte försöka få igång.
Har fortfarande motorer o massa Solid state-reläer kvar. + massor av annat.
MVH Systersonen Joel.
Joej>>> Det är klart du ska sätta fart på dem. Var har alla maskiner tagit vägen? Lever de hemma hos dig nu?
Jag har blivit ägare till POS gamla "storfräs". Har fått in den i källaren men den kräver lite kärlek och hopkoppling med den "nya" datorn (den utsprungliga var inte med) innan det är dax för uppstart.
-
nuså! sladdar fixade och mach3 installerat, nu ska jag koppla upp hela mojängan och lära mig på riktigt!
först vill jag bara kolla med forumet om inställningarna på elförsörjningen stämmer?
http://imageshack.us/photo/my-images/811/img0194af.jpg/
(suddig bild men främst undrar jag över ampereintsällningen)
först vill jag bara kolla med forumet om inställningarna på elförsörjningen stämmer?
http://imageshack.us/photo/my-images/811/img0194af.jpg/
(suddig bild men främst undrar jag över ampereintsällningen)
-
Oj, såg nu att den stod på 9A vilket låter lite mycket...
Har fått lite olika bud vad gäller detta, men max 2A har jag hört, verkar det rimligt? (som sagt, är nybörjare så ursäkta okunnigheten:)

Du har ju drivsteg som strömbegränsar, i alla fall om du har Jojjes kort. Då spelar det ingen roll vad du har strömbegränsningen på drivaggregatet till så länge det är högre. Eller har du nån annan form av drivare? Hur som helst vill du ju inte strömbegränsa till dem (förutom en säkring då möjligtvis), utan från dem. Dessutom kommer de att dra olika mycket hela tiden så med en källa går det i alla fall inte att begränsa till flera drivare.
Jag kanske har missförstått, men bilden visar ett "labbagg" med strömbegränsning?
Jag kanske har missförstått, men bilden visar ett "labbagg" med strömbegränsning?