Elstängsel, störningar och elak grannkärring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
labmaster

Re: Elstängsel, störningar och elak grannkärring

Inlägg av labmaster »

Livet är fyllt av problem och möjligheter för alla och en var. Relationsproblem är alltid svåra att hantera. Men Ulf kan sova med gott samvete, hans elstängsel är inte ett problem. Hur han löser relationsproblemet må vara upp till honom själv. Det är inget vi kan hjälpa till med här i Elektronikforumet. Eller hur Johanb!
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Johanb skrev:labmaster:
Jag kan väl bara säga grattis till ett lätt och problemfritt liv helt utan erfarenhet från besvärliga människor, du borde dock inte utgå ifrån att alla är lika lyckligt lottade.
Vad är det för fel på dig egentligen? Du utgår alltid från att alla som inte tycker lika "eländesorienterat" som dig själv är världsmästare och levt ett bekymmersfritt liv. Är du besviken och bitter över att livet inte blev som du tänkt dig, eller vad är den bakomvarande orsaken till detta?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Nejmen vad gulligt, pejlaren med lite agg mot mig igen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det påminner mig om en grej jag läste.

Det var nån vars son kom hem från skolan och var ledsen över att en lärare var så taskig mot honom. Sonen förväntade sig såklart att pappan skulle kontakta rektorn så läraren skulle få en avhyvling. Men nej då.

- Grattis, sa pappan, du har tur som tidigt får lära dig att hantera idioter. I framtiden, när du t.ex. börjar arbeta, kommer du behöva umgås med idioter nästan dagligen. Och du kommer inte kunna be nån annan att ta bort dem utan kommer vara tvungen att kunna hantera dem.
Jens92

Inlägg av Jens92 »

Angående det här med hur mycket ett elstängsel stör rent teoretiskt ha jag ingen aning om men det jag vet rent praktiskt är att
det elstängsel vi har hemma är rätt så starkt, hålla får på rätt sida tråden.

Om jag har då har på mig mina Peltor radiohörlurar så hör jag ett tydligt tickande där det ligger emot något mot tråden och jordar.
Det är dock endast MAX 5meter ifrån tråden och närmare, längre bort än så försvinner tickandet i lurarna och bli helt omöjliga att
utskilja ur allt annat ljud utifrån, typ fågelkvitter eller nåt annat likartat.

Så att det skulle störa på 100m tycker jag låter väldigt osannolikt men vad vet jag. :)
Johanb

Inlägg av Johanb »

Gnistsändare :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Jens92!

Dina Peltor hörlurar innehåller en ganska dålig mottagare jämfört med exempelvis en amatörradiostation för kortvåg. I en sådan går det att höra störningar från gnistor i elstängsel på ganska långa avstånd.

Konsekvensen blir att det inte går att bruka den radiofrekvens där störningen ligger. Vill det sig illa ligger störningen i ett frekvensavsnitt där en långväga station ligger. Då begränsar störningen användningen av annan radioutrustning vilket innebär att rubricerat elstängsel faller utanför det regelverk som stipuleras i EMC-direktivet.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Om stängselet "stör" så far man väl ta sändaramatör certificat och kalla det radiofry :lol:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Aha! Du är inte radioamatör trotts att det ser ut så i ditt användarnamn, SA4AQS :humm:
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Det är ju problemet som uppstår för en radioamatör. Det behövs ju inte så mycket för att störa ut en svag långväga signal. I det här fallet är den önskade signalen inte långväga och den är ju i det sammanhanget väldigt stark. Är det för en radioamatörs skull så kan jag pyssla mycket för att det ska bli bra. Amatörradio är en mycket lärorik och nyttig hobby.
Jag var faktiskt på G med C-cert i slutet av 70-talet, klarade utan problem 60-takt vilket var kravet för B-cert. A-certet hägrade, men man var tvungen att vara 18. Tyvärr rann det ut i sanden, bla pga tidsbrist. Och det senare har det inte blivit mindre av....

Radiofry? Radiogrill, eller radiosteka?? :wink:
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

labmaster skrev:Aha! Du är inte radioamatör trotts att det ser ut så i ditt användarnamn, SA4AQS :humm:
Jodå jag är radioamatör bara det att jag är "aktiv" på 2m så det stör inte mig särskilt mycket med elstängsel annat än när jag var liten och när man skulle ducha för att grannen inte hade jordat sitt agregat ordenterligt
labmaster

Inlägg av labmaster »

SA4AQS, mot bakgrund av vad du skriver i denna tråd förefaller det som om du missat en väsentlig del i utbildningen. Nämligen den att alla radioamatörer ställer upp för varandra och hjälper till att hålla banden fria från störningar och trafik som inte hör hemma i amatörradiobanden.

Ulfs senaste inlägg visar prov på mycket god kamratanda trotts att han inte har amatörradiocertifikat. Han är varmt välkommen in i familjen. Det går kurser på många platser i Sverige och han behöver inte öva upp sin telegrafi igen. Numera är det bara ellära, radioteknik och en del regelverk som man behöver visa upp kunskaper inom på ett prov.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Jodå, förr hade svärfar jordat i skyddsjorden. På sommaren när det var torrt och man vaknade på natten, satte munnen under kranen för att dricka.... Det tog en stund innan man somnade om!

Tack för det Labmaster. Har man varit i närheten av det så bultar det lite mer för det!
Vad jag kommer ihåg så var inte teknikbiten något större problem, men däremot telegrafin. Dock så här en massa år efteråt så tycker jag att telegrafin var rätt trevlig på något sätt. Och även Q-förkortningarna, på något sätt lite mystik för den oinvigde.
Och om jag inte minns fel så QRM? QRM 0! :D

DX-ing kunde vara nog så kul, men troligen skulle det bli ett d-a liv om jag satte upp en stadig antenn, gärna riktbar... .

Kikar faktiskt lite då och då efter en del sm4 på nätet, en del är fortfarande aktiva andra inte.
På den tiden bäste kompisen verkar inte vara det.

Och efter att ha pratat mer med svärmor så börjar jag undra lite, var det verkligen elsäkerhetsverket? Orsakerna är bla uppträndandet, snorkigt och arrogant. De påstod att det aldrig får vara mer än 3 trådar i ett elstängsel, trots att svärmor visade ett SJV-häftet som hon fick i brevlådan oaddresserat, där det stod fyra eller fem trådar. Hon fick inte heller se någon legitimation. Och inget resultat av besöket har kommit än, förvisso är kanske en del myndigheter de allra snabbaste här i världen, men ändå.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

De måste ju rimligen kunna bevisa att de är tjänstemän.
Det finns i allra högsta grad stöd i lagstiftningen om att tjänstemän av dethär slaget måste kunna bevisa vilka de är med annat än ordsvammel.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Mmm, nu är ju inte svärmor den påstridiga typen om jag säger så, utan mycket försynt.
Skriv svar