Momentoggle-knappar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Momentoggle-knappar?

Inlägg av SkunkFunk »

Hej!

En sak som jag alltid undrat över är hur man kan göra s.k. momentoggle-knappar. Alltså att man kan få en knapp att bli momentär när man håller nere den längre än en viss tid (t.ex. 0,5 sek), men att den togglar om man bara trycker ner den snabbt. Många talkback-knappar är ju uppbyggda på det sättet. Det känns som att det borde gå att lösa med en 555:a och lite kringkomponenter, men jag är rätt dålig på sånt här och har inte lyckats söka mig till det. Kanske finns något vanligare namn på det som jag inte känner till? Någon här som vet?

MVH
SkunkFunk
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Momentoggle-knappar?

Inlägg av Glenn »

Ett sätt är ju att bygga med en microkontroller, så skulle jag ha gjort, med det inte sagt att det är den kostnadseffektivaste lösningen :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag kan tänka mig att det skulle gå genom att koppla knappen genom en resistor till en kondensator, och parallellt med kondensatorn en komparator, så när kondensatorn laddats tillräckligt länge för att uppnå en viss spänning ger komparatorn 1 ut.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag vill nog ha en lite bättre beskrivning. Skall det växla t.ex. 0/1 vid korta tryck men vad skall egentligen hända vid långt tryck? Skall det växla på en annan ledning?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag läser det så att ett kort tryck (< inställda tiden) får en utgång att växla.

Men håller man inne den inställde tiden eller mer ger den 1 så länge man håller, när man släpper ger den 0.

Redan där ser jag lite problem: Vad om den redan är 1 när man trycker? Då ska den ju växla till 0 men sedan när den inställda tiden uppnås ska den ge 1 igen och sedan, när knappen släpps ska den gå till 0 igen.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Ja juste, om den är 1, men man sedan håller nere knappen ska den gå tillbaks till 0, oavsett hur länge man håller nere den. Man kan också se det som att den enbart ska latcha om A: den står i 0 när knapptryckningen påbörjas B: knapptryckningen är mindre än t.ex. 0,5 sek.

Syftet är t.ex. talkbackknappar, alltså knappen som gör att man kan prata från ett kontrollrum in till studion. Om man bara vill säga något snabbt så ska man kunna hålla nere knappen och sen ska det brytas när man släpper den. Men vill man föra en längre konversation så kanske man hellre vill trycka ner knappen ochinte behöva hålla nere fingret hela tiden, sen bryta det genom att trycka på knappen igen. Många kommersiella produkter fungerar på just det sättet, men jag tror de flesta av den har microkontrollers eftersom de har en hel del andra funktioner inbakade också.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Nu tror jag att jag fattat funktionen.

Kort meddelande: Du trycker så länge du vill prata och släpper på "klart-slut".
Längre meddelande: Du trycker när du börjar prata och efter t.ex 5s låser det i till-läget. Det går tillbaka när du trycker kort på knappen.

Hur lång skall tiden vara innan det låser?

Det borde går att göra utan någon processor men det kan bli mer komplicerat. Ska grunna lite på det.
ghu

Inlägg av ghu »

Låt knappens utsignal gå dels till clockingången på en T-vippa och dels till en "tillslagsförsdröjning" . Om man låter utsignalen på tillslagsfördröjningen gå dels till reset-ingången på T-vippan och dels till en OR-grind vars andra ingång är T-vippans utgång så erhåller man önskad funktion.

OBS Se till att undvika problem med kontaktstuds m h a t ex kondensator vid knappen
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Tack, det låter som att det kommer fungera! Visst borde man kunna använda en av gatearna på en 4093 för att schmitt-trigga knappen och de övriga tre till en OR-gate, så sparar man lite komponenter?
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Så här har jag tänkt, men inte gjort. Micswitch öppnar och stänger ljudswitchen momentant via D2. Om micswitch hålls nere laddas C1 ur via R1 (som är stort). det är fördröjningen. Då blir det en 1:a på D-ingången som skrivs in en kort stund senare via (R2-C2) på CL. Det ger 1:a på Q som håller ljudswitchen öppen.

D-vippans R skall aktiveras på neg flank. När micswitch släpps påverkas därför inte R när micswitch släpps och den går positivt. När micswitch tryck nästa gång nollställs vippan via R och ljudswitchen slås av.

Detta kan vara en princip, jag vet inte om du hittar en vippa med flanktriggad reset. Oftast är det ju två vippor i en kapsel och då kan den andra kopplas emellan för att göra flanktriggad reset via CL och D.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ghu

Inlägg av ghu »

Hej

Är det OK att strömställaren är 2-polig? D v s har 2 slutande kontakter.
I så fall går problemet att lösa med endast 4 st NAND-grindar med schmittrigger ingång, d v s en 4093 samt 2 kondensatorer och lite motstånd.
Om det finns intresse så återkommer jag med schema.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Gustav180 skrev: Längre meddelande: Du trycker när du börjar prata och efter t.ex 5s låser det i till-läget. Det går tillbaka när du trycker kort på knappen.
Nej, du trycker kortare än en viss tid och blir det låst i till-läget.

Den fungerar alltså som dubbeltryck om man trycker snabbt, men som en momentan knapp om man håller den inne.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Nej jag tror de flesta knappar jag kommer använda är enpoliga. Tvåpoliga är inte lika vanliga och oftast inte lika snygga heller, så du jag tror inte jag har så stor nytta att ett schema för sådana. Men tack för erbjudandet :)
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Nerre: OK, då har jag uppfattat funktionen lite fel. Men det låter mer troligt att funktionen skall vara så. Dubbeldutt låser i tilläge medan intryckt är momentan. Men hur kommer man ur låsningen, är det en ny dubbeldutt eller bara en enkel?

Här börjar det bli så komplext att jag skulle föredra en liten PIC.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det ska såvitt jag förstått bara vara enkeldutt för att låsa också.

Tryck < 0.5 s = växlar relät

Trycker > 0.5 s = drar relät så länge knappen är intryckt och släpper när man släpper

Ska man bara säga "Ok, vi tar en gång till" så håller man alltså knappen inne medans man pratar.

Ska man diskutera en längre stund så duttar man en gång, snackar i en kvart och sen duttar man igen.
Skriv svar