Använda mikrofonkabel till linjenivå ?
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Använda mikrofonkabel till linjenivå ?
Viktigaste är att du kopplar alla kablar till något, antingen signal eller jord, vad du väljer för signalledaren som är över tror jag inte har någon större betydelse. Skärmen ska man koppla till chassiejord för båda apparaterna för balanserad överföring.
.
Har för mig att du byggt ett mixerbord tidigare (?), då borde du ha upplevt att allt med överhörning (en. crosstalk) är något ont som alltid bekymrar änDå borde jag väl kunna använda en sådan för stereo.
Jo, jag har byggt mixrar innan så problemet är inte hur jag kopplar kablarna. Men jag har aldrig använt mikrofonkabel till linjenivå.
Vad jag mest undrar över är om det funkar bra utan att det påverkar (färgar) ljudet. En mik-kabel är ju tunnare än en vanlig kabel. Min tanke var då att koppla ihop de balanserade till mono för att se till att det blir en riktigt "fet" kabel. Man har ju alltid fått höra att ju fetare kablar desstå bättre vid ljud.
Och på något sätt känns det bättre att köra dem som mono (koppla ihop de balanserade) med tanke på ev överhörning mm.
Vad jag mest undrar över är om det funkar bra utan att det påverkar (färgar) ljudet. En mik-kabel är ju tunnare än en vanlig kabel. Min tanke var då att koppla ihop de balanserade till mono för att se till att det blir en riktigt "fet" kabel. Man har ju alltid fått höra att ju fetare kablar desstå bättre vid ljud.
Och på något sätt känns det bättre att köra dem som mono (koppla ihop de balanserade) med tanke på ev överhörning mm.
Senast redigerad av pern 20 maj 2011, 04:52:17, redigerad totalt 1 gång.
Det händer inte ett jävla dugg med ljudet på det sättet du förväntar dig. Fet eller tunn kabel är oviktigt.
Alla seriösa tips i tråden hittills har varit om hur du skyddar dig mot störningar, och det är också det enda du behöver bry dig om när det gäller signalkabel.
Alla seriösa tips i tråden hittills har varit om hur du skyddar dig mot störningar, och det är också det enda du behöver bry dig om när det gäller signalkabel.
Har nu ändrat mig vad jag skall använda multikabeln till.
Innan tänkte jag göra en kabel för att koppla in några CD-spelare mm till en mixer. Men nu när jag har skalat den lite och upptäckt hur smidig den är att jobba med så tänker jag använda den internt i en ny mixer jag håller på med i stället. Detta är nog den smidigaste kabel till detta jag någonsin sett. Så fort jag kommit lite längre kommer jag skapa en projekt-tråd för detta.
Och som ersättning för att koppla in saker till mixern tänker jag köpa lite KLOTZ IY204 kabel istället.
Innan tänkte jag göra en kabel för att koppla in några CD-spelare mm till en mixer. Men nu när jag har skalat den lite och upptäckt hur smidig den är att jobba med så tänker jag använda den internt i en ny mixer jag håller på med i stället. Detta är nog den smidigaste kabel till detta jag någonsin sett. Så fort jag kommit lite längre kommer jag skapa en projekt-tråd för detta.
Och som ersättning för att koppla in saker till mixern tänker jag köpa lite KLOTZ IY204 kabel istället.
Eftersom man alltid strävar efter spänningsöverföring (hög ingånsimpedans) borde inte ledarens diameter spela någon större roll.
Sedan om man har problem att ens kablar färgar ljudet borde man titta närmare på sin övriga utrustning istället. Ser man bara till att allt ligger inom trevliga impedanser kan man nästan koppla kortare avstånd med vilken skärmad ledare som helst.
Likadant gäller såklart inne i ett mixerbord, har man problem med ledare där och måste använda skärmad kabel borde man istället byta koppling till en med lägre utimpedans och plöstligt får man helt andra möjligheter, t.ex skulle man kunna använda flatkabel med samma resultat.
Slutligen vill jag poängtera att själva kablen är bara en del av överföringen med ut- och ingånssteg, där dom två sistnämnda verkligen bestämmer resultatet.
Sedan om man har problem att ens kablar färgar ljudet borde man titta närmare på sin övriga utrustning istället. Ser man bara till att allt ligger inom trevliga impedanser kan man nästan koppla kortare avstånd med vilken skärmad ledare som helst.
Likadant gäller såklart inne i ett mixerbord, har man problem med ledare där och måste använda skärmad kabel borde man istället byta koppling till en med lägre utimpedans och plöstligt får man helt andra möjligheter, t.ex skulle man kunna använda flatkabel med samma resultat.
Slutligen vill jag poängtera att själva kablen är bara en del av överföringen med ut- och ingånssteg, där dom två sistnämnda verkligen bestämmer resultatet.
Nu har jag iof aldrig varit med om att en kabel färgar ljudet, men det skadar ju aldrig att fråga. Att sedan använda lite skärmad kabel inuti mixern är mest för att minimera överhörning. Nu fick jag ju denna gratis, så varför inte använda den.
I denna mixern har jag 50K inimpedans (Linje ingång) och 100 ohm utgångs.
I denna mixern har jag 50K inimpedans (Linje ingång) och 100 ohm utgångs.
Du behöver ju inte vara orolig för att kabeln inte ska klara linjenivå.... Tvärt om så är ju din mikrofonkabel betydligt kraftigare än den "sytråden" som följer med när du köper t.ex. en cd-spelare. Och i professionella sammanhang, (live konserter), så skickar vi ju linjenivå från mixern tillbaka till scenen genom samma multikabel som alla mikrofonsignaler. Signalen är ju då naturligtvis balanserad. Men mikrofon- eller linjenivå spelar ingen som helst roll 
Och som andra skriver så är det störningar som är problemet. Och din mogami-kabel har betydligt bättre skärm än de billiga kablarna du kan köpa överallt.
Och som andra skriver så är det störningar som är problemet. Och din mogami-kabel har betydligt bättre skärm än de billiga kablarna du kan köpa överallt.
Mogamis kabel är trevlig, iallafall denna typ. Sedan kommer man till det där med att använda en eller två ledare, och där blandas givetvis det där med att klippa jord i sändande eller mottagande ände osv
... Härom tvista de lärde....
Kom ihåg det även i ditt mixerbygge när du lägger skärmad kabel inuti, anslut bara skärmen i ena änden, lägg krympslang på den andra, annars är det bara som att tigga om jordproblem. (för du har väl bara en jordpunkt till allt?:-) )
Ber om ursäkt om jag anses påpeka något självklart...
Kom ihåg det även i ditt mixerbygge när du lägger skärmad kabel inuti, anslut bara skärmen i ena änden, lägg krympslang på den andra, annars är det bara som att tigga om jordproblem. (för du har väl bara en jordpunkt till allt?:-) )
Ber om ursäkt om jag anses påpeka något självklart...
De lärde tvistar inte speciellt mycket, däremot likställs det där ofta med magi bland ljudtekniker som inte har riktigt torrt på fötterna.unsolved skrev:[...]och där blandas givetvis det där med att klippa jord i sändande eller mottagande ände osv... Härom tvista de lärde....
Till exempel är det med största sannolikhet bäst att jorda skärmen i båda ändarna, inuti en mixer, jordpotentialen kan omöjligt skilja så mycket internt i en låda att det blir värre. Om du, å andra sidan, ska skicka signalen från den där mixern 30 meter bort, då kan det vara hugget som stucket vad som funkar bäst. Bättre störningsundertryckning? (jordad i båda ändar) Mindre jordslingor? (jordad i ena ändan). Det är omöjligt att veta i förväg vad som funkar bäst, det beror på stället/anläggningen/solen i ryggen/hemlängtan o s v.
Men det har inte att göra med att det är oförklarligt. Anledningen till att vi inte vet i förväg är att det beror på saker som ingen vid sina fulla sinnens bruk orkar springa runt och mäta upp (det skulle säkert ta veckor).