Elektronrör: Felsöker en AGA-limpa
Elektronrör: Felsöker en AGA-limpa
Hej!
Har en liten beige AGA limpa (LF-5, Lågfrekvensförstärkare 5W, antar jag) som vid första rök-testet inte gav något ljud ur sig men rören sken så fint, så fint. Kollade säkringen och såg att den hade gått. Efter att jag bytt denna så slutade slutstegsröret mystiskt nog att lysa.
Har kollat att filamentet i EL-84 (slutstegsröret) är helt med en multimeter. Eftersom ECC-83 röret lyser fint så antog jag att det fortfarande fanns spänning till filamenten. Mätte för säkerhetsskull om det låg någon spänning över EL-84ans filament, och där ligger det 6.3V AC på socklens kontakter (testade med röret i), så där tog det stopp för mitt felsökande.
Kan bara anta att röret har gett upp?
Fick ett kopplingsdiagram av en vänlig själ på Ljudbojen om det skulle hjälpa någons tankar om det här, får e-posta det i så fall. Var väldigt peppad på att lyssna på mina stenkakor genom AGA-limpan, men detta nerlaget har lett till att jag inte letat stenkakor på en månads tid, tänkte leta upp en av de fantastiska Tandberg högtalarna från 60-talet. Nåja.
Har en liten beige AGA limpa (LF-5, Lågfrekvensförstärkare 5W, antar jag) som vid första rök-testet inte gav något ljud ur sig men rören sken så fint, så fint. Kollade säkringen och såg att den hade gått. Efter att jag bytt denna så slutade slutstegsröret mystiskt nog att lysa.
Har kollat att filamentet i EL-84 (slutstegsröret) är helt med en multimeter. Eftersom ECC-83 röret lyser fint så antog jag att det fortfarande fanns spänning till filamenten. Mätte för säkerhetsskull om det låg någon spänning över EL-84ans filament, och där ligger det 6.3V AC på socklens kontakter (testade med röret i), så där tog det stopp för mitt felsökande.
Kan bara anta att röret har gett upp?
Fick ett kopplingsdiagram av en vänlig själ på Ljudbojen om det skulle hjälpa någons tankar om det här, får e-posta det i så fall. Var väldigt peppad på att lyssna på mina stenkakor genom AGA-limpan, men detta nerlaget har lett till att jag inte letat stenkakor på en månads tid, tänkte leta upp en av de fantastiska Tandberg högtalarna från 60-talet. Nåja.
Re: Elektronrör: Felsöker en AGA-limpa
För att röret är monterat i sockeln behöver inte innebära att röret får ström.
Det är gamla grejor och stift och hylsa i sockeln kan blivit oxiderade eller tappat spänst i sina fjädrande delar - allra helst när sådant går varmt unde långa tider.
Ge inte upp, kolla att du verkligen får spänningen på stiften på rören när de sitter monterat i hållarna (slinga några varv tunn kopparkardel från en tunn kabel runt stiften och dra ut tråden liten bit och utan att det kommer i kontakt med något annat, så att du kan mäta med multimetern) innan du kasserar rören.
glödtråden i röret går inte sönder ala avbrott i första taget - det är ingen glödlampa - utan gjord att hålla för väldigt många tusen timmar. Det som händer är att ytskitet på glödtråden (om det är direktupphettning) eller katodröret som upphettas av glöden sakta förgiftas av spår av luft och gaser i röret och röret lägger av sakta av den orsaken efter många tusen timmars drift - inte att glödtråden brinner av...
Det är gamla grejor och stift och hylsa i sockeln kan blivit oxiderade eller tappat spänst i sina fjädrande delar - allra helst när sådant går varmt unde långa tider.
Ge inte upp, kolla att du verkligen får spänningen på stiften på rören när de sitter monterat i hållarna (slinga några varv tunn kopparkardel från en tunn kabel runt stiften och dra ut tråden liten bit och utan att det kommer i kontakt med något annat, så att du kan mäta med multimetern) innan du kasserar rören.
glödtråden i röret går inte sönder ala avbrott i första taget - det är ingen glödlampa - utan gjord att hålla för väldigt många tusen timmar. Det som händer är att ytskitet på glödtråden (om det är direktupphettning) eller katodröret som upphettas av glöden sakta förgiftas av spår av luft och gaser i röret och röret lägger av sakta av den orsaken efter många tusen timmars drift - inte att glödtråden brinner av...
Jo, det kan nog ligga något i det. Benen på röret såg ganska oxiderade ut, får ta och dra rent dem och hållarna med elektronikspray i morgon när jag kan ha tvärdrag genom rummet.
Sedan om det inte lyser upp då så ska jag testa att mäta på rörets ben som du sa, då vet man ju säkert.
Fick för mig att filamenten var känsliga när röret var varmt, men Volfram är ju något av det hårdaste som finns så det borde ju hålla för mycket mer än så.
Sedan om det inte lyser upp då så ska jag testa att mäta på rörets ben som du sa, då vet man ju säkert.
Fick för mig att filamenten var känsliga när röret var varmt, men Volfram är ju något av det hårdaste som finns så det borde ju hålla för mycket mer än så.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det är troligare att konding(ar) i nätdelen kastat in handduken än att ett rör avlidit och tagit resten med sig.
Rörsöcklarna kan dock ha oxiderat. Dra ut och tryck in rören försiktigt.
Rörsöcklarna kan dock ha oxiderat. Dra ut och tryck in rören försiktigt.
Eller snurra ihop en liten bit sandpapper som får plats i sockeln och rengör kontakterna genom att dra runt den inne där och rengör benen på rören med lite sandpapper så blir det bra kontakt om inte annars.
Jo, kondingarna mår nog sådär, är flera pappersfilms kondingar jag ska byta ut när jag fått lite mer liv i stärkaren. Kommer nog få en del brum över mig när det kommer ljud ur högtalaren.
Filamenten sitter direkt på ena sekundären på transformatorn så röret ska lysa i vilket fall, om jag förstått det hela rätt.
Sandpapper ska jag testa om sprayen inte vill.
Kul att se att fler är intresserade av gamla rörmojänger
Filamenten sitter direkt på ena sekundären på transformatorn så röret ska lysa i vilket fall, om jag förstått det hela rätt.
Sandpapper ska jag testa om sprayen inte vill.
Kul att se att fler är intresserade av gamla rörmojänger

Inte intresserad av rör men tips kan ges ändå. Tänk också på att rengöringsprej mestadels är för tex oljor och dylikt och ingen garanti alls att det löser upp diverse oxider.
Hej!
Glödavbrott i EL84 är mycket sällsynt. Kan inte minnas att jag varit med om det och då har jag ändå sysslat med rörapparater sedan 1954.
Detta rör lyser svagt i jämförelse med ECC82 t.ex. Det är OK.
I din förstärkare sitter tre säkringar:
En glödsäkring (inlödad), en glassäkring (i hållare) och ett säkringsmotstånd (vitrohm) på 1000 Ohm.
Kolla så att temp.säkringen inte har utlöst!
Har den utlöst så ligger felet med all säkerhet i kopplingskondingen (fabrikat farad) som går till styrgaller (ben 2) på EL84.
Byt de två markerade kondingarna! Löd om säkringsmotståndet.
Lycka till!
/Ingvar
PS. Hittade en bild på nätet, är det din?
Glödavbrott i EL84 är mycket sällsynt. Kan inte minnas att jag varit med om det och då har jag ändå sysslat med rörapparater sedan 1954.
Detta rör lyser svagt i jämförelse med ECC82 t.ex. Det är OK.
I din förstärkare sitter tre säkringar:
En glödsäkring (inlödad), en glassäkring (i hållare) och ett säkringsmotstånd (vitrohm) på 1000 Ohm.
Kolla så att temp.säkringen inte har utlöst!
Har den utlöst så ligger felet med all säkerhet i kopplingskondingen (fabrikat farad) som går till styrgaller (ben 2) på EL84.
Byt de två markerade kondingarna! Löd om säkringsmotståndet.
Lycka till!
/Ingvar
PS. Hittade en bild på nätet, är det din?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kollade den lilla 100mA glassäkringen och den var hel. Den större inlödda säkringen som går till filamenten var också hel, 6A enligt schemat men i min sitter ett på 8A (?). Är skäringsmotståndet på 1k det keramiska som sitter på utgångs trafon? Det var också helt enligt multimetern.
Försöker lista ut vars temperatursäkringen sitter någonstans?
Har inte fotograferat min Aga-limpa, min limpa nästan identiskt serie-nummer, 200 högre bara. Misstänker att det är orginalrören i min baserad på det.
Försöker lista ut vars temperatursäkringen sitter någonstans?
Har inte fotograferat min Aga-limpa, min limpa nästan identiskt serie-nummer, 200 högre bara. Misstänker att det är orginalrören i min baserad på det.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Bara intresserade av NYA.ajcc skrev:Kul att se att fler är intresserade av gamla rörmojänger

rör är alltid kul. För att kolla om glöden är hel är det ju bara att mäta emellan pin 4 och 5 på röret, är det kontakt så är glöden hel, finns ju inget snabbare sätt än så 

Säkringsmotståndet (temp.säkring) är det vita, något "tillplattade" på 1k som sitter vid utgångstrafon, det är rätt.
Men det syns tydligt om det har utlöst, då spretar den fjädrande tråden rakt ut.
Om du har schema så får du felsöka apparaten under drift. Försiktigt...
Har du anodspänningar på rören? Hur mycket spänning finns på säkringsmotståndet?
Hörs det inget alls i högtalaren? Inte ens svagt brum?
/Ingvar
Men det syns tydligt om det har utlöst, då spretar den fjädrande tråden rakt ut.
Om du har schema så får du felsöka apparaten under drift. Försiktigt...
Har du anodspänningar på rören? Hur mycket spänning finns på säkringsmotståndet?
Hörs det inget alls i högtalaren? Inte ens svagt brum?
/Ingvar
Har testat att mäta mot jorden och där fanns spänning, min multimeter kan bara mäta upp mot 250V så värdena är nog något felaktiga. För EL-84: 334V istället för 270V på pin 7, 328V istället för 275V på pin 9. ECC-83 155V med rör och 292V utan rör på pin 6, 215V och 295V på pin 1.
Mätte säkerhetsmotståndet också och där verkar det ligga 4.7V och 9.6V AC över.
Högtalaren brummar lite tyst när förstärkarne är påslagen. Har testat att koppla en dynamisk mikrofon i 1kOhm ingången, en med DIN kontakt för hemmabruk så impedancen borde ligga däromkring. Men inget ljud, inte ens vid max när man blåser i mikrofonen.
Har gjort rent rörsocklarna också, samt rörstiften, ingen skillnad.
Mätte säkerhetsmotståndet också och där verkar det ligga 4.7V och 9.6V AC över.
Högtalaren brummar lite tyst när förstärkarne är påslagen. Har testat att koppla en dynamisk mikrofon i 1kOhm ingången, en med DIN kontakt för hemmabruk så impedancen borde ligga däromkring. Men inget ljud, inte ens vid max när man blåser i mikrofonen.
Har gjort rent rörsocklarna också, samt rörstiften, ingen skillnad.
Synd att multimetern inte klarar högre spänningar.
Men det verkar som att EL84 inte drar någon ström.
Mät om du har spänning (DC) på ben 3 på EL84.
Du har kollat så att det glöder?
Känn med handen på EL84 när du haft förstärkaren igång 10 minuter.
Det bör vara duktigt varmt, om allt är rätt!
Kopplingsschema skulle vara bra...
Men det verkar som att EL84 inte drar någon ström.
Mät om du har spänning (DC) på ben 3 på EL84.
Du har kollat så att det glöder?
Känn med handen på EL84 när du haft förstärkaren igång 10 minuter.
Det bör vara duktigt varmt, om allt är rätt!
Kopplingsschema skulle vara bra...
Den glöder inte, därför jag funderat på om röret gått när jag bytte den lilla glassäkringen. Testade att plocka ur den och röret började inte glöda då heller, däremot fick jag lära mig den hårda vägen att rören håller en laddning efter man stängt av stärkaren... aja.
De där två kondingarna som jag ska byta, har försökt lista ut vad det är för värden på dem. Tror det är C21 och C19.
De där två kondingarna som jag ska byta, har försökt lista ut vad det är för värden på dem. Tror det är C21 och C19.