X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av X-IL »

Bara för sakens skull, hittade en bra bild: http://www.solsylva.com/cnc/acme10_2_start.gif
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Knepigt... känns helt ologiskt, men så är det ju amerikansk standard så man kan förvänta sig lite vad som helst...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag har beslutat mig för att lägga denna idé på is ett tag, har fått tag på så mycket bra grejer till en större fräs. En liten teaser på bottenbitarna nedan. Kommer väl upp en ny tråd eller om jag fortsätter på denna när jag kommit längre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Re: X-IL ska bygga ny fräs, behöver designhjälp

Inlägg av X-IL »

Jaha, jag har nu caddat lite mer enligt min första tanke. Det som skall ändras är att portalbenen skall in lite längre mot mitten, ungefär så att de hamnar kant i kant med X-linjärens yttre plan på båda sidor. Höjden på portalen höftade jag bara till. Nu vill jag höra lite smarta tankar från panelen här om vad jag bör tänka på. Zealotry har redan föreslagit att sätta INA-skenorna på insidan av ramsidorna och vända linjären uppochner, ju mer jag tänker på det desto vettigare låter det. Skulle kunna genomföras utan att vända linjären också. Fördelarna med det förslaget är att hela bygget kan bli lägre och bordet kommer lägre ner, dessutom skulle man nog kunna slippa mellanlägg mellan Y-linjärens vagn och portalens botten.
Skall försöka cadda på den varianten Zealotry föreslagit också, problemet är att modellen är tung för miin klena dator nu.
Kom på att jag skulle kunna fasa ur för linjären i framdelen på ramen, då kan jag skippa mellanlägg mellan portalbotten samt får en sammanhängande front (och bakstycke) istället för två delar som det är caddat nu.

Så kom igen nu, ös på med förslag!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thewho

Re: X-IL ska bygga ny fräs, behöver designhjälp se sid 2

Inlägg av thewho »

Vad ska du bearbeta med den? Trä? aluminium? osv :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja!
Alu skall väl inte bli något problem men beror mycket på Z-konstruktion och spindel. Tänkte nog återanvända min gamla Z till att börja med i alla fall, och den är nog lite klen för ändamålet. Men annars är väl trä och plast samt lite PCB tänkt som arbetsmaterial.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det skall bli spännande att se hur du tänker montera fräsbordet i din konstruktion
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det kommer antagligen, oavsett hur jag väljer att göra med skenorna, att monteras på distanser ovanpå ramen. Inte det minsta orolig att jag inte skulle klara av att lösa det. Själva bordet kommer nog att bestå av någon form av aluminiumprofiler som är stackade bredvid varandra. Dock vore det ju bra att få ner bordet så nära ramen som möjligt som jag skrev tidigare, och därför kanske skenorna får flytta ner på insidan och vridas 90 grader. Sen kanske portalbotten skall göras av något annat än profiler, för att få den att bygga lite mindre i höjd också.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Om du ska sätta bordet på ramen och flytta ner linjärskenorna på sidorna av profilen hur ska du då fästa drivskruven på portalen?
Jag kanske har missuppfattat, men du ska ha ett fast bord eller?
Kommer du inte få väldigt låg frigång i Z med det undre staget på portalen?
Rita in hur du tänker ha bordet så får vi se hur du tänkt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

OM jag flyttar in skenorna på insidan kan jag välja samma infästning som nu mot skruvenheten, eller att vända skruvenheten upp och ner, ställa upp hela fräsen på fötter (för att ge lite frigång under ramen) och lägga bordet direkt ovanpå ramen utan distanser. Om jag vänder skruvenheten kommer alltså portalbotten att hamna längst ner på hela maskinen. Avståndet mellan portalbotten och linjären för X är nu 175mm tror jag, med ~50mm bord har jag fortfarande 125mm kvar, vilket är tillräckligt tycker jag. Om jag istället byter portalbotten mot 15mm alu så har jag 30mm till.

EDIT: Stavning och lite mått
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om du monterar fräsbordet på distanser så kan det finnas risk för en viss instabilitet som kan ger upphov till vibrationer. Du får troligen en stabilare lösning om du vänder på ramen och förlänger pelarna i portalen samtidig som du minskar bredden på ramen så att du kan skruva fast vagnarna i portalens bottenprofil innanför portalens pelare.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Bra tankar, skall fundera vidare.
Har hämtat ut linjärenheterna nu, och det verkar nog som att jag får lov att köra med remutväxling, jag har nog inte tillräckligt starka drivare till mina stegmotorer.

EDIT: Den andra enheten gick MYCKET lättare så det är förhoppningsvis bara en fråga om rengöring och smörjning. Den som går tungt innehåller mycket mer spånor och har mer skadat "cover band".
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hade isär den ena linjärenheten igår och gjorde rent. Hittade ett litet glapp men tror jag kan få ordning på det. Efter uppsmörjning och rengöring gick den lättare, men troligtvis är lagren i drivänden skadade, skall försöka fuskfetta dem och se om det blir bättre.

Nu till dagens fråga: Om man följer labmasters råd och smalnar av maskinen, lägger skenorna på utsidan och har de rörliga portalbenen som yttersta punkt nertill, då måste man komma på ett bra sätt att fästa portalbenen i vagnarna. Jag har tänkt använda Bosch 45x90-profiler ( http://www13.boschrexroth-us.com/Framin ... ategory=12 ) och vagnarna är INA LFL 32 SF ( http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br ... F*LFL32-SF ).
Hålen i vagnarna är gängade M8 och sitter i mitten på varje sida, 10mm in tror jag, se ritningen. Hur får jag bäst fast profilerna på vagnarna?
Hålavstånden på vagnen stämmer inte alls med T-spåren på profilerna. Jag har tänkt att använda två vagnar per sida, och av arbetyteskäl så vill jag ha portalbenet så långt bak som möjligt (alltså så långt åt ena hållet på en vagn som möjligt). Jag får inte till någon bra lösning som inte innefattar en stor/tung/dyr plåt med hål borrade. Om hålen i vagnarna inte varit gängade hade jag ju kunnat skruva fast med bult underifrån vagnen och profilmuttrar i spåren (skulle visserligen gå med M6, men då lär det kunna röra sig förr eller senare oavsett hur hårt man drar).

Jag tror i ärlighetens namn att jag får lov att lägga en sammanbindande platta över vagnarna, och sen i den borra fyra hål, två per T-spår, och sen dra fast profilen i den plattan.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag har skenan på undersidan av bordet och skruvar fast vagnarna i en adapterplatta (aluminiumplåt med hål som har samma CC som T-spåren) till ovansidan på tvärprofilen mellan portabelbenen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tror att jag förstår, du har ingen bild möjligtvis?

Jag kom på en simpel lösning, men då utnyttjar jag bara en vagn per sida (skall duga det med), vagnarna har M6-hål på sidorna, och är lika breda som profilen, så två plattor, en på vardera kortsida av vagnen, som har hål dels för montering på vagnen, dels för montering mot T-spåret. Klart lättaste och bör hjälpa mig att få portalbenen i räta vinklar mot vagnarna då jag har vagnarnas ytor att rikta mot/med.
Skriv svar