mäta avstånd

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
isbjornen

mäta avstånd

Inlägg av isbjornen »

hej är ny här så vet inte vart jag skall placera denna tråd men chansar här.

jag skall mäta avstånd på 1m ungefär, jag har den boll som skall rulla och den har 0-1m att rulla på och jag skulle vilja veta vart den rullar någonstans. hur skall man lösa det?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: mäta avstånd

Inlägg av Walle »

Hej och välkommen till forumet, isbjörnen! :)

Jag vill vänligen be dig klargöra frågeställningen, så att det lite tydligare framgår vad det är du vill åstadkomma.
Det är väldigt svårt att ge ett vettigt svar, om man inte fullt förstår frågeställningen. Redigera gärna ditt ursprungsinlägg med kompletterande information så det blir lättare för folk att svara på din fråga :)

Ett alternativ skulle vara en ultraljudssändare/mottagare. Man skickar ut en ultraljudspuls och räknar tiden det tar tills reflektionen kommer tillbaka. Det finns färdiga sådana moduler för en spottstyver, men de kräver också kringelektronik, bäst är oftast en mikrokontroller, t.ex. en PIC- eller AVR-processor. Det går rent tekniskt att lösa även utan mikrokontroller, t.ex. genom att använda räknare och grindar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

beskriv mera så finns det en bättre chans till vettigt svar

rullar den längs en linje?
eller fritt på en yta?

storlek och material på bollen?
hastighet
material på det den rullar på?

hur ska du ha ut värdena?

annars säger jag webbkamera uppifrån
isbjornen

Inlägg av isbjornen »

bollen skall rulla ca 10m och jag vill mäta på två ställen.
jag vill veta så extas som möjligt var den rulla på första stället och andra stället.
helst så skulle jag vilja ha svaret typ att en lysdiod tänds när bollen åker förbi det stället. typ att det finns 40 lysdioder och när bollen åker förbi så tänds en av lysdioderna
farten är ca 20-30km
bollen som rullar är gjord i plast och är ungefär lika stor som en fotboll
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Om jag har förstått dig rätt är det alltså en bana av någon form som är 1 meter bred och 10 meter lång?

Det låter helt klart som ett jobb för en ultraljudsgivare, precisionen blir väl kanske kring 1 cm, kanske ännu bättre.

Det "enklaste" är att använda en µCU (mikrokontroller, MicroController Unit), men kan du inte programmera så är det naturligtvis ett ganska stort kliv att lära sig det.

Då kommer följdfrågan, gör du det här för att lära dig, eller helt enkelt för att du vill ha prylen ifråga? Eller ser du lärandet som ett problem?

Om inte bör du absolut satsa på en PIC eller AVR, och lära dig programmera den. Programmet du vill göra är förhållandevis simpelt, men inlärningströskeln ("komma igång"-tröskeln) är hyffsat hög. Dock finns det mängder med bra guider på nätet, och köper du ett startkit, t.ex. PICkit, så ingår en del läromaterial och exempelprojekt.

Handlar det enbart om ett "one off" som du vill lösa enklast möjligast och inte är ute efter att lära dig så skulle jag nog rekommendera en BASIC stamp (nu kommer jag få skäll, BASIC stamp är inte populära på forumet). BASIC stamp är i grunden en µCU som det dock ligger en basic-tolk på. Inlärningströskeln är låg tack vare BASIC-språket, men dock är både språket och hårdvaran väldigt begränsade. För ett sådant här projekt skulle det fungera dock.
isbjornen

Inlägg av isbjornen »

jag vill bara ha prylen att fungera och så billigt som möjligt

är det här något jag bör köpa om jag vill ha det att fungera?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20984
Skriv svar