Var köpa Arduino-kit billigast?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Var köpa Arduino-kit billigast?

Inlägg av SeniorLemuren »

Ber om ursäkt om du tog det så illa, får väl krydda med fler smileys i fortsättningen. :D :D :D Vad jag ironiskt försökte meddela var mer, att om tycker det är mycket jobb med att ta reda på vad saker kostar så är det ingenting i jämförelse med den mängd av arbete som måste till innan man får ut det man vill av en microcontroller, såvida man inte är väl insatt tidigare och det antog jag att du inte var, eftersom du beskrev att du ville lära dig.

Hoppas du hittar det du söker så du snart kan komma igång. Det finns ingenting som är så tillfredsställande som att efter ett långt strulande med något program, äntligen kan se att det funkar som man ville. :D

Jag är själv ganska färsk just när det gäller µC men det finns mycket bra kunskap på detta forum som man kan få del av.
Folxam

Inlägg av Folxam »

Det är ingen fara, jag tog inte så illa vid mig ... jag förstår t.o.m. vad du menade :tumupp:
Det är svårt att snubbla på inlärningströskeln om man inte ens orkar öppna dörren 8)

När jag väl fått hem grejjerna är det mer intressant att lära sig saker och att söka information än att leta priser på Internet, särskilt då utbudet är väldigt spritt och har så olika priser ...

Nåväl, ett Arduino-kit med lite komponenter, en 2x20 LCD och en Nokia 128x128 färg-LCD blir 687 plus frakt på Electrokit och med det har jag en hel del att labba med ett tag!

Sen tänkte jag köpa en billig blåtands-obs-grej på Dealextreme för att kunna förhoppningsvis kunna sno kommunikationen med OBD-protokollet, och innan jag fått fart på Arduino-grejjerna kan jag fumla runt med Android-appen :tumupp:
Folxam

Inlägg av Folxam »

Update:

Jag hittade lite butiker i UK och Earthshine Electronics hade rea på Arduino UNO-kit så jag la ihop följande paket:
Basic Arduino Uno Starter Kit
128x64 Dot Matrix LCD Display - White on Blue
16x2 LCD Display - Black on

Total inkl frakt: £49.73 ! (PayPal sa 521 kr)

DET var det billigaste :) Det är billigare frakt därifrån än från Sverige nästan ...
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Kolla in http://www.seeedstudio.com/depot/
Bra prylar och bra priser. Hyfsat snabb frakt också.
Folxam

Inlägg av Folxam »

Jovars, de har jag nog sett ... men nu har jag beställt från UK redan :)

Seedstudio kanske får släppa till lite sen, men just nu får det räcka med kitet och de två displayerna att leka med!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det billigaste måste ändå bli att köpa en ren Mega168 och bygga sin egen klon. Det är ju ett enkelt schema och inte många kringkomponenter. Fast då måste man iofs ha nån form av programmerare också. Själv kör jag med en Duemilanove som testbänk, det kan jag också använda för att få in bootloadern på tomma MCU:er
Folxam

Inlägg av Folxam »

Jo nog har jag sett det, och även att det finns billiga kloner att köpa!
Jag tänkte att i framtiden kanske jag vill leka med de shields som finns att köpa och då är det bra om det passar rakt av ...

Min Arduino UNO tänkte jag nog använda som utvecklingsplattform ...
Nu blev det ju billigt ändå med min UNO, £32 med breadboard och diverse kringkomponenter som jag hoppas kan bli användbara i de tutorials jag tänkte traggla mig igenom ... Jag har nämligen nada komponenter liggandes hemma!

Här ska blinkas med dioder och tutas i piezohögtalare :tumupp:

Gör jag sen en bra applikation likt den OBDuino-thingy jag ska göra kan man ju tillverka en dedikerad lösning för den, och då kan jag ju ge mig i kast med att etsa kretskort också :P
Användarvisningsbild
ZackZick

Inlägg av ZackZick »

På tal om shields så skulle jag behöva en med några D/A-omvandlare på, och gärna också analoga ingångar. Har googlat runt en del men inte hittat riktigt det jag söker. Har hittat en analog multiplexer-shield som multiplexar 48 analoga in till de 6 analogingångarna på Arduinon, som nog duger till mina A/D-behov. Visst, man kan bygga D/A själv, men jag har byggprojekt så det räcker.

Jag köper nog Arduinon från Electrokit, det skiljer ju inte så mycket som sagt och de är snabba.
Murer

Inlägg av Murer »

Folxam skrev:Tänk att man ska bli idiotförklarad här så fort man öppnar munnen (nåja, inte munnen kanske, men ni förstår) ...
Jag är både skrivkunnig och kan räkna på fingrarna hjälpligt, och jag vet att det finns en kalkylator i Windows.
[...]
Håller med. Stämningen i det här forumet är vass och jag ser ofta att samma personer ligger bakom detta. Jag tror det har varit uppe i en tidigare tråd.

För att inte slira allt för mycket offtopic så kan jag ju nämna att jag köpte min Arduino från någon säljare på ebay. Finns även en del Arduionkloner med liknande namn som ger samma grejer fast för lägre pris än en Arduino i en webbutik. Tror det finns en lista på Arduinokloner (eller skall man säga Arduinobaserade plattformar? :D) på arduino.cc.
Folxam

Inlägg av Folxam »

"Stämningen i det här forumet är vass"
Jo jag har sett det nu när jag läst en hel del här.

Det är kanske inte alltid illa menat men är man ny här så kan man känna sig väldigt dum.
Lite som att kliva in i nån klubblokal där det luktar fis och kaffe som stått på plattan i tre timmar, där sitter femton gubbar och gruffar och tittar på dig med vääääldigt tveksam min.
När du väl vågar öppna munnen för att fråga nånting så suckas det kollektivt så starkt att din keps blåser av.
Någon slår upp Elfakatalogen från 1996 och läser innantill "47 kOhm" medan kollektivet suckar instämmande och återgår till sitt.
Du plockar upp kepsen från golvet, tackar för svaret och går hem. Väl hemma tänker du att dit ska jag aldrig gå igen.

Nu hängde ju jag kvar iaf, för kaffet gick ju faktiskt att dricka trots att det kokat ner till nån grynig röra och Elfakatalogen från 1996 innehåller ju ändå en hel del relevant information.

8)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har nu hämtat paketet från England ... eller nja, paketet kom från England, men jag hämtade det på ICA :)

Arduino UNO är lite mindre än vad jag trodde :D Ah well, det gör ju inget!
Nu har jag beställt OBD-kontakt på Ebay också ... 40 spänn inklusive frakt!
Conrad ville ha 249 kr plus frakt, Elfa ville ha 65 plus frakt.

Nu drar det snart ihop sig till projekttråd tror jag :tumupp:
Jag ska väl leka lite med Arduinon först, blinka med dioder och skriva "Hello World" på LCD:n också ...
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Den "vassa" stämningen tror jag har att göra med att om du vill agera någotsånär ingenjörsmässigt så förväntas du ägna 10-15 minuter åt att tänka själv på problemet först och sedan fråga om du inte löser det.

Om du istället bara skriker rakt ut med förhoppning om att någon annan skall sköta tänkandet eller komponentletandet åt dig då blir de som förväntar sig en viss ingenjörsmässighet i kommunikationen på ett teknikforum irriterade, framför allt när det händer för hundrade gången.

Det handlar alltså inte om att se ner på folk eller att försöka hålla någon ute.
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

Skitenkelt!
Tycker man att frågan inte är värd att svara på kan man låta bli.
Det kostar mindre energi än att skriva nedlåtande svar om att man borde försöka bättre själv först.

\\Sky
Folxam

Inlägg av Folxam »

@swesysmgr: Jag är fullt på det klara med det där, jag är aktiv på två andra forum där det ploppar upp samma frågor hela tiden, men det går att avvärja lite snyggt med ett "Det finns massor om det, sök" eller att hänvisa till Google ...

Anledningen med denna tråden var att det finns mååååånga här som handlar saker säkert dagligdags och jag tänkte att folk vet exakt var man hittar bäst och billigast.

Nu börjar det bli OT här, men jag är ändå glad att forumet finns och den kunskapsbank som finns här! Jag får helt enkelt slipa lite på mina frågeställningar i framtiden ;)

(Förresten så har jag ingen ambition att vara ingenjörsmässig)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Folxam skrev: Total inkl frakt: £49.73 ! (PayPal sa 521 kr)

DET var det billigaste :) Det är billigare frakt därifrån än från Sverige nästan ...
Lätta saker är oftast billigare från UK än från sverige lustigt nog. Blir det tyngre så springer kostnaden iväg dock.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

> Lite som att kliva in i nån klubblokal...

haha, jag kan riktigt se det framför mig :lol:
Skriv svar