Skolprojekt att bygga en FM-mottagare
Skolprojekt att bygga en FM-mottagare
Jag har som projektarbete valt att bygga en radio som jag delvis ska bygga upp själv.
Det jag har gjort är att jag beställt en radiobyggsats från ELFA och sen använt mig av dess komponenter och valt att göra ett eget kretskort som jag själv ska bygga upp. Det finns redan ett färdigt kretskort i byggsatsen, men den har jag valt att inte använda för att göra arbetet mer lärorikt och tidskrävande.
Det jag har tänkt är att använda mig av ett labb - kort d.v.s ett kort där hålen redan är tillsatta och där de är sammankopplade på ett lodrätt sätt.
Det betyder att man får mecka en hel del för att få det att stämma, men först måste jag rita ett eget schema som jag kört fast i.
Först och främst gäller det kopplingen från IC kretsen 1 ( TBA120 U ) som ör en IC komponent som har 14 pin ( ben ).
Vad betyder ( Cx ) som står på Pin 6? Är det en siffra eller ett tecken som ska betyda något eller är det ett värde som jag ska få ut just i den kretsen?
Andra funderingar är hur kretsen är uppbyggd då på pin ( 9 ) och på pin ( 11 ).
På pin ( 11 ) Hur ska kopplingen gå till om man kopplar ihop R1 med C2? Vilket är plus polen respektive minuspolen. Eller fungerar IC kretsen som en plus och minus pol i det här fallet?
På pin ( 9 ) och pin ( 7 ) är det en parallell koppling och hur kan man enklast göra en koppling på de?
Jag hade ett par ytterligare frågor som jag tänkt gå igenom och försöka lösa på egenhand, om inte kommer jag återkomma.
Det jag har gjort är att jag beställt en radiobyggsats från ELFA och sen använt mig av dess komponenter och valt att göra ett eget kretskort som jag själv ska bygga upp. Det finns redan ett färdigt kretskort i byggsatsen, men den har jag valt att inte använda för att göra arbetet mer lärorikt och tidskrävande.
Det jag har tänkt är att använda mig av ett labb - kort d.v.s ett kort där hålen redan är tillsatta och där de är sammankopplade på ett lodrätt sätt.
Det betyder att man får mecka en hel del för att få det att stämma, men först måste jag rita ett eget schema som jag kört fast i.
Först och främst gäller det kopplingen från IC kretsen 1 ( TBA120 U ) som ör en IC komponent som har 14 pin ( ben ).
Vad betyder ( Cx ) som står på Pin 6? Är det en siffra eller ett tecken som ska betyda något eller är det ett värde som jag ska få ut just i den kretsen?
Andra funderingar är hur kretsen är uppbyggd då på pin ( 9 ) och på pin ( 11 ).
På pin ( 11 ) Hur ska kopplingen gå till om man kopplar ihop R1 med C2? Vilket är plus polen respektive minuspolen. Eller fungerar IC kretsen som en plus och minus pol i det här fallet?
På pin ( 9 ) och pin ( 7 ) är det en parallell koppling och hur kan man enklast göra en koppling på de?
Jag hade ett par ytterligare frågor som jag tänkt gå igenom och försöka lösa på egenhand, om inte kommer jag återkomma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av JimmyAndersson 31 mars 2011, 11:54:05, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Ändrat "sändare" till "mottagare" i rubriken..
Anledning: Ändrat "sändare" till "mottagare" i rubriken..
Re: Skolprojekt att bygga en FM - sändare
För det första är det här en mottagare, inte en sändare. För det andra så är kretskortet en _viktig_ komponent i HF sammanhang.
Pinne 11 negativa sidan på kondensatorn ska vara mot jord.
Vad Cx är får du läsa dig till i databladet, men dessa pinnar verkar inte användas här ändå.
Ja det är en parallellkoppling, studera hur det är gjort i byggsatsen och följ detta. Detta är en kritisk del då det är här som signalen demoduleras.
Mitt tips, läs databladet, studera kretskortet och försök hitta någon bra text som beskriver hur radiomottagare fungerar.
Pinne 11 negativa sidan på kondensatorn ska vara mot jord.
Vad Cx är får du läsa dig till i databladet, men dessa pinnar verkar inte användas här ändå.
Ja det är en parallellkoppling, studera hur det är gjort i byggsatsen och följ detta. Detta är en kritisk del då det är här som signalen demoduleras.
Mitt tips, läs databladet, studera kretskortet och försök hitta någon bra text som beskriver hur radiomottagare fungerar.
Jag hade nog valt att använda det medföljande kretskortet om det var mitt första bygge.
/Ingvar
/Ingvar
Problemet med ett experimentkort är att vanliga kretskortsledare inte längre ser ut som kortslutningar vid höga frekvenser. Redan vid kortvågsbandet, runt 1-30 MHz måste man tänka på att inte dra långa ledare som kan ta in störsignaler och annat knepigt. FM-radio är snäppet värre då man är uppe i över 100 MHz och fifflar. Man måste börja se ledningar som transmissionsledningar (om det här är ett gymnasieprojekt blir det nog ganska svårt att förstå hur dessa funkar), och det blir en bra idé att ha flerlagerskort för att ha ett jordplan nära ledningarna och man måste terminera signaler rätt hit och dit.
Om du är sugen på radiomottagare och inte vill använda färdig layout så tycker jag du borde överväga:
Om du är sugen på radiomottagare och inte vill använda färdig layout så tycker jag du borde överväga:
- Gå ned till en kortvågsmottagare på några MHz istället. Det finns många sidor för amatörradiobyggande som beskriver hur man gör såna (finns säkert flera forummedlemmera som kan tipsa dig om något lättare bygge och vilka frekvenser som kan vara kul att lyssna på.)
- Ta steget till att layouta ett riktigt kretskort och skippa hålexperimentkorten.
Jag byggde en AM 27MHz som projekt på gymnasiet.
Visserligen efter ritning men fick tillverka kortet och
utföra mätningar osv plus skriva dokumentation.
Det var en Transfunk. Som styrspakar hade jag
trimpots och mottagaren byggde jag också efter
ritning, en Termik-Johan mottagare presenterad i AoH.
Väldigt lärorikt! Så det bör du testa, helt klart, fast
kanske i lite modernare tappning förstås. Allt med
radio är kul värre.
Visserligen efter ritning men fick tillverka kortet och
utföra mätningar osv plus skriva dokumentation.
Det var en Transfunk. Som styrspakar hade jag
trimpots och mottagaren byggde jag också efter
ritning, en Termik-Johan mottagare presenterad i AoH.
Väldigt lärorikt! Så det bör du testa, helt klart, fast
kanske i lite modernare tappning förstås. Allt med
radio är kul värre.
Det var vä rätt väl att den åsyftade kretsen är en mottagare och inte en sändare (som trådämnet gör gällande). Det är väl kanske inte helt lyckat att syssla med olagligheter som skolprojekt 
Apropå labbkortet kan jag, av egen erfarenhet, starkt avrekommendera att använda ett sådant för att bygga FM-mottagare. Jag har redan försökt, och resultatet blev ungefär så bra att det bara var att skicka direkt i soptunnan. För att göra lite mer "avancerade" kretsar på ett labbkort krävs ofta ett större antal jumpers i form av kopplingstråd..och det fungerar sällsynt dåligt i kombination med HF-kretsar!
Apropå labbkortet kan jag, av egen erfarenhet, starkt avrekommendera att använda ett sådant för att bygga FM-mottagare. Jag har redan försökt, och resultatet blev ungefär så bra att det bara var att skicka direkt i soptunnan. För att göra lite mer "avancerade" kretsar på ett labbkort krävs ofta ett större antal jumpers i form av kopplingstråd..och det fungerar sällsynt dåligt i kombination med HF-kretsar!
Re: Skolprojekt att bygga en FM-mottagare
Jag har läst databladet till IC kretsen ( [b]TBA120U[/b] ) och förstod inte riktigt hur de menar.
På pin 6 och 10 står det att de inte är kopplade till något men på andra sidor i samma datablad står det att de e kopplade till en transistor men som går till plus ?
Kanske har feltolkat informationen.
Det står också att pin 14 inte går någonstans men på min krets gör den det. Hur ska man tolka det?
Är det någon som kan tolka datablad bättre som kan förklara hur de menar?
På pin 6 och 10 står det att de inte är kopplade till något men på andra sidor i samma datablad står det att de e kopplade till en transistor men som går till plus ?
Kanske har feltolkat informationen.
Det står också att pin 14 inte går någonstans men på min krets gör den det. Hur ska man tolka det?
Är det någon som kan tolka datablad bättre som kan förklara hur de menar?
OK, jag skulle verkligen rekommendera dig att göra något annat...
Titta på de pilar som finns, schemat (Fig. 2 som du var så vänlig att inte skriva) är ett "typisk kopplingsexempel" varför det inte är exakt och fullt kopplat.
De komponenter som visas i vänster sida har en fodnot och ett par pilar där det tydligt framgår hur de kan kopplas.
Pin 6, 7 och 9, 10 ska kopplas till den avstämda kretsen, exakt hur beror på hur den krets kopplas upp.
Titta på de pilar som finns, schemat (Fig. 2 som du var så vänlig att inte skriva) är ett "typisk kopplingsexempel" varför det inte är exakt och fullt kopplat.
De komponenter som visas i vänster sida har en fodnot och ett par pilar där det tydligt framgår hur de kan kopplas.
Pin 6, 7 och 9, 10 ska kopplas till den avstämda kretsen, exakt hur beror på hur den krets kopplas upp.
TBA120 är en mellanfrekvensförstärkare och quadraturdetektor för FM. Den är ursprungligen avsedd för ljudet i en TV och då är MF 5.5MHz. De aktuella komponentvärdena (L1,C4,CV1) i byggsatsen tyder på att de istället använder 10.7MHz, som är det vanliga för FM-rundradio, liksom det faktum att det används en färdig HF-modul.
10.7MHz är en hanterbar frekvens och Du bör kunna använda ett veroboard för att bygga upp det hela på. Det bör inte vara svårt att placera komponenterna runt TBA120 alldeles intill denna och då kommer det sannolikt att fungera. De pinnar som inte är använda i schemat skall Du bara låta vara oanslutna och utan långa ledare som lämnas kvar.
De frekvenser som börjar bli svårhanterligt höga finns inne i den lilla färdigbyggda plåtburken. Denna modul och TBA120 måste sitta intill varandra så att jordning och den tråd som är märkt IF in/ut blir så kort som möjligt.
För övrigt ser det ut att fattas något i schemat. FM-rundradio sänds med diskanthöjning för att diskanten sedan skall kunna sänkas motsvarande i mottagaren och på det sättet få ner bruset en aning. Denna diskantsänkning (de-emphasis) ser ut att saknas. Har väl bara akademisk betydelse i detta sammanhang, men det kan kanske låta lite vasst.
Det finns även en krets som kallas TDA7000 och som innehåller hela radion och inte behöver någon extern HF/oscillator/blandare. Den går också att bygga på veroboard om det görs rätt.
10.7MHz är en hanterbar frekvens och Du bör kunna använda ett veroboard för att bygga upp det hela på. Det bör inte vara svårt att placera komponenterna runt TBA120 alldeles intill denna och då kommer det sannolikt att fungera. De pinnar som inte är använda i schemat skall Du bara låta vara oanslutna och utan långa ledare som lämnas kvar.
De frekvenser som börjar bli svårhanterligt höga finns inne i den lilla färdigbyggda plåtburken. Denna modul och TBA120 måste sitta intill varandra så att jordning och den tråd som är märkt IF in/ut blir så kort som möjligt.
För övrigt ser det ut att fattas något i schemat. FM-rundradio sänds med diskanthöjning för att diskanten sedan skall kunna sänkas motsvarande i mottagaren och på det sättet få ner bruset en aning. Denna diskantsänkning (de-emphasis) ser ut att saknas. Har väl bara akademisk betydelse i detta sammanhang, men det kan kanske låta lite vasst.
Det finns även en krets som kallas TDA7000 och som innehåller hela radion och inte behöver någon extern HF/oscillator/blandare. Den går också att bygga på veroboard om det görs rätt.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
TDA7000 har jag byggt med och i databladet finns färdig layout för kretskort
och komponentplacering.
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... _CNV_2.pdf
och komponentplacering.
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... _CNV_2.pdf
Ett annat problem som jag undrar över.
På kopplingen längst ner till höger med VR1----C10-----C13---osv.
Är C10 och C13 parallellkopplade med jord eller kan man koppla de som serie och ha en gemensam jord längst ut?
Dvs VR1----C10----C13---JORD.
Då jag använder ett mönsterkort har jag lite svårt för hur jag skall koppla det eller är det jag som komplicerar det hela?
På kopplingen längst ner till höger med VR1----C10-----C13---osv.
Är C10 och C13 parallellkopplade med jord eller kan man koppla de som serie och ha en gemensam jord längst ut?
Dvs VR1----C10----C13---JORD.
Då jag använder ett mönsterkort har jag lite svårt för hur jag skall koppla det eller är det jag som komplicerar det hela?
C10 & C13 är parallellkopplade och du kan ha gemensam jordpunkt till alla 4 kondingarna inklusiva VR 1.
/Ingvar
/Ingvar
Bygga en radio/ FM mottagare på mönsterkort?
Jag är mer än halvvägs klar med mitt projekt och har ett par funderingar som jag tänkte om någon kunde hjälpa mig med.
Det är som sagt från början en byggsats som jag köpt och ska endast använda mig av komponenterna som följde med.
Jag ska löda på allt på ett mönsterkort. Mönsterkortet är sådant att den är sammankopplad med punkter som är lodräta, dvs.
att man måste skära av där man vill att den bryts.
Min fråga är hur jag ska kunna rita det hela utan ett program som jag kan använda mig av när jag ska sätta ut komponenterna på mönsterkortet?
byggsatsen finns på elfa:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 1-00&toc=0
Det är som sagt från början en byggsats som jag köpt och ska endast använda mig av komponenterna som följde med.
Jag ska löda på allt på ett mönsterkort. Mönsterkortet är sådant att den är sammankopplad med punkter som är lodräta, dvs.
att man måste skära av där man vill att den bryts.
Min fråga är hur jag ska kunna rita det hela utan ett program som jag kan använda mig av när jag ska sätta ut komponenterna på mönsterkortet?
byggsatsen finns på elfa:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 1-00&toc=0
Re: Bygga en radio/ FM mottagare på mönsterkort?
Du kanske kan testa rita i http://veecad.com ser bra ut på deras hemsida iaf, finns gratisversion..