Anslutning till plasma display 42" Lik D-terminal??? [LÖST]
Re: Anslutning till plasma display 42" Lik D-terminal???
ok, då ger jag upp sökandet, eftersom jag inte vet om LG´s passar 
- ochkl0620
- Kontakt:
Re: Anslutning till plasma display 42" Lik D-terminal???
Freezer7pro: du har pm 
SA7ACA: det kan du göra
tack så jätte mycket för att du tog dig tid iaf 
SA7ACA: det kan du göra
Re: Anslutning till plasma display 42" Lik D-terminal??? [LÖ
Jag passar på att låna tråden lite då även jag har trillat över en Samsung PS42P2SB 42" plasma. Den har en DVI-ingång. Tyvärr hade ursprungsägaren kastat styrboxen. Det verkar inte som om det fungerar att skicka en vanlig DVI-signal på ingången. Jag har dock inte kunnat ställa in exakt rätt upplösning då mitt grafikort inte stödjer det. Om någon har en box över får ni järna säga till.
Kan det vara DVI/HDCP?
DVI har väl annars nåt i stil med EDID som identifierar vilka upplösningar de klarar?
Vår TV som är ansluten till dator med en DVI till HDMI-adapter listar i alla fall en massa info enligt Xorg-loggen.
Testa att boota datorn med nån Ubuntu liveskiva och se vad Xorg säger?
DVI har väl annars nåt i stil med EDID som identifierar vilka upplösningar de klarar?
Vår TV som är ansluten till dator med en DVI till HDMI-adapter listar i alla fall en massa info enligt Xorg-loggen.
Testa att boota datorn med nån Ubuntu liveskiva och se vad Xorg säger?
Inte omöjligt att det är så. Enligt specifikationerna så finns det ju egentligen ingen DVI. Däremot identiferas den som en "SAMSUNG PDP" när jag kopplar in den och den färgprofilen väljs autmatiskt. Så det verkar trotst allt som om det är en DVI. Skulle kanske släpa ner den i källaren och testa på en Linux-burk med bättre grafikort.
Dock är jag inte helt säker på om den går igång som den ska. Den är otroligt mörk och power-knappen har ingen funktion. Okej att plasma har bra kontrast, men visst borde den lysa lite svagt om man har mörkt i rummet?
Dock är jag inte helt säker på om den går igång som den ska. Den är otroligt mörk och power-knappen har ingen funktion. Okej att plasma har bra kontrast, men visst borde den lysa lite svagt om man har mörkt i rummet?
Hm jo, det låter ju som de DVI, men eftersom monitorn troligen inte har egen rescaler så behövs absolut exakt upplösning och refresh.
Ja, det brukar definitivt alltid lysa lite om panlenen är igång.
Mät strömförbrukningen!
Ja, det brukar definitivt alltid lysa lite om panlenen är igång.
Mät strömförbrukningen!
Upplösningen är specificerad till 852x480. Vad skulle det kunna vara för frekvens? Ska man testa de vanliga, typ 60Hz, 70Hz, 75Hz, eller kan det vara något mer udda? Jag antar att det är ofarligt att mata in fel frekvens? Jag har för mig att en CRT kan ta skada av det!?
Har testat 852x480 med 60Hz utan framgång. Även testat lite andra kombinationer av upplösning/frekvens utan lycka. Känns som om man måste fixa fram en styrbox för att kunna göra något kul :/
-
Freezer7Pro
Prova även 848, 850, 853x480. Använd Powerstrip om du behöver tvinga upplösningar.
Powerstrip används för att definiera egna upplösningar. Själv kör jag ju Mac och testar med, så jag använder en motsvarighet till OS X som heter SwitchResX.
Jag har testat lite fler upplösningar och uppdateringsfrekvenser utan framgång. Däremot skruvade jag isär chassit till TV:n och märkte att det var några elektrolyter som inte såg så bra ut. Ska löda bort dessa och kontrollmäta när jag får tid..
Jag har testat lite fler upplösningar och uppdateringsfrekvenser utan framgång. Däremot skruvade jag isär chassit till TV:n och märkte att det var några elektrolyter som inte såg så bra ut. Ska löda bort dessa och kontrollmäta när jag får tid..
Powerstrip gör visst det som är standard i X11..