Stötte idag på problem vid fräsning i trä. Då jag körde med dammsugaren under fräsningen så byggde extremt höga spänningar upp i form av statisk elektricitet. Vid ett tillfälle fick jag själv en urladdning som gjorde att musklerna i handen nästan domnade av för en stund. Det slutade med att min Mach3-dator dog och bootar nu med Flash checksum-error samt att USB-portarna är döda.
Vet inte exakt hur urladdningsspikarna har gått för att förstöra datorn genom ett optoisolerat breakoutkort, men troligtvis var det genom 5V-matningen som endast är enkel.
Antar att spånorna/dammet som skärs loss blir laddade och dammsugaren då fungerar som en Van-der-Graf-generator som bygger upp laddning i sugmunstycket. Detta är inget jag tidigare märkt av när jag kört i aluminium.
Skulle det funka att köra lite ESD-säkerhetsstuk på dammsugaren för att få bort detta. Kanske linda lite koppartråd och tejpa över runt munstycket som man kopplar till jord, eller bara använda munstycket med en förlängare i metall som man jordar?
Någon annan som upplevt problemet?
Statisk elektricitet vid träfräsning
Re: Statisk elektricitet vid träfräsning
Det finns ESD-säkrad spånsugarslang.
Optoisolering är helt meningslös om du kopplar ihop spänningarna. Fixa ett separat nätagg till styrkortet som är fristående från datorn.
Optoisolering är helt meningslös om du kopplar ihop spänningarna. Fixa ett separat nätagg till styrkortet som är fristående från datorn.
Det låter dyrt
Hur funkar denna ESD-säkrade variant? Om jag helt enkelt klär röret med folie, lindar koppartråd runt och jordar så borde det väl inte kunna byggas upp några större mängder laddningar där eller? Eller finns det någon konduktiv/antistatisk färg man kan måla på?

Hur funkar denna ESD-säkrade variant? Om jag helt enkelt klär röret med folie, lindar koppartråd runt och jordar så borde det väl inte kunna byggas upp några större mängder laddningar där eller? Eller finns det någon konduktiv/antistatisk färg man kan måla på?
"Det låter dyrt " ? 10- 15kr för en 5V väggvårta på närmsta loppis.
monstrum: Du surfar väl inte EF på arbetstid?
(kan vi vara kollegor tro?)