Filter mot strömspikar
-
Mindmapper
Re: Filter mot strömspikar
Skillnaden på 20,6 eller 23,2VA i tomgång är inte något att hänga upp sig på tycker jag. Nu är jag ingen expert på trafos, men de ggr jag haft kortslutna varv har tomgångsströmmen varit %-högre och värmeutvekling.
Det jag skulle göra för att få vetskap är att skifta plats på grejorna. Om jag fattat det rätt så har du två utrustningar. En som krånglar! Skifta relä/termostat, skifta trafo, om felet flyttar sig har du felet som i en liten ask.
Det jag skulle göra för att få vetskap är att skifta plats på grejorna. Om jag fattat det rätt så har du två utrustningar. En som krånglar! Skifta relä/termostat, skifta trafo, om felet flyttar sig har du felet som i en liten ask.
Det är riktigt, två utrustningar. En för köket, den funkar, och en för hallen, den krånglar.
Att skifta reläet är ju ganska lätt, fast besvärligt. Kommer att prova med ett nytt helt
enkelt. Att skifta trafo däremot, det går helt enkelt inte. Som jag sa så sitter trafona
fastgjutna i lådan. Då måste jag byta hela lådan, och det blir för mycket jobb. Bättre
då att prova med ett nytt relä. Jag har en kompis som är elektriker. Han ställer upp
med ett nytt för att prova. Måste bara vänta tills han har tid.
Jag ska dessutom byta termostaten. Det har kommit en ny modell som har fyra
program. Digitalt med belysning. http://www.tycothermal.com/assets/Europ ... 979_R1.pdf
Mvh.
Att skifta reläet är ju ganska lätt, fast besvärligt. Kommer att prova med ett nytt helt
enkelt. Att skifta trafo däremot, det går helt enkelt inte. Som jag sa så sitter trafona
fastgjutna i lådan. Då måste jag byta hela lådan, och det blir för mycket jobb. Bättre
då att prova med ett nytt relä. Jag har en kompis som är elektriker. Han ställer upp
med ett nytt för att prova. Måste bara vänta tills han har tid.
Jag ska dessutom byta termostaten. Det har kommit en ny modell som har fyra
program. Digitalt med belysning. http://www.tycothermal.com/assets/Europ ... 979_R1.pdf
Mvh.
Nu har golvvärmen varit igång över ett dygn. Vi har bytt reläet, och
det ser ut att funka nu. Nu är det ju inte så kallt så termostaten slår
inte till och från så ofta under dygnet. Men, peppar, peppar, det ser
hoppfullt ut. Jag håller tummarna.
Mvh.
det ser ut att funka nu. Nu är det ju inte så kallt så termostaten slår
inte till och från så ofta under dygnet. Men, peppar, peppar, det ser
hoppfullt ut. Jag håller tummarna.
Mvh.
-
Mindmapper
Vore fantastikt om det var reläet.
Hjälper till att hålla tummarna.
Hjälper till att hålla tummarna.
Ja du, Grym, du va grym, du kom på felet. Det kan jag nog säga nu efter 9 dygn. Det funkar hur bragrym skrev:kom att tänka på en sak, det kan ju vara så att dom vanliga reläna börjar bli brända och ge studs och då skjuter säkringarna
som helst.
Så nu måste jag ju byta det andra reläet i den andra lådan, och då blir nog golvvärmen helt tyst.
Det har den INTE varit tidigare, varje gång den slagit till så har det blivit ett ganska högt brummande
från reläerna. Nu är det nya helt tyst. (Brummfritt) Det blir hur bra som helst. Sen byter jag termostat
också, till en med 4 programlägen, så man kan programmera in en lägre temperatur när man inte är hemma
på dagarna, eller en nattsänkning, då man inte behöver så hög temperatur på golvet. Då är det bara
katterna som protesterar, men dom brukar ligga på badrummets varma golv.
TUSEN TACK FÖR ALL HJÄLP JAG FÅTT PÅ DETTA FORUM, NI ÄR SUVERÄNA!
M.v.h.
Kul att det löste sig för dig. 
Jag trodde faktist det var värmegolvet som var boven. Att mäta en trafos liningar kan lura än att tro det är kortis. 1ohm är inget ovanligt. Men man ska ju veta att det är en induktans och man kör växelspänning. Då blir det något helt annat.
Jag skulle gissa att ditt värmegolv är från 70-80tal av den enkla anledningen att då fick man inte ha högre spänning. Det finns nyare avarter men har aldrig fattat anledningen. Nu får man ha 230V om man har jordfelsbrytare. Enklare och mindre felkällor.
Om du ska renovera i framtiden så passa på att byt ut till exempelvis Tyco T2Röd. Självbegränsande kabel.
Jag trodde faktist det var värmegolvet som var boven. Att mäta en trafos liningar kan lura än att tro det är kortis. 1ohm är inget ovanligt. Men man ska ju veta att det är en induktans och man kör växelspänning. Då blir det något helt annat.
Jag skulle gissa att ditt värmegolv är från 70-80tal av den enkla anledningen att då fick man inte ha högre spänning. Det finns nyare avarter men har aldrig fattat anledningen. Nu får man ha 230V om man har jordfelsbrytare. Enklare och mindre felkällor.
Om du ska renovera i framtiden så passa på att byt ut till exempelvis Tyco T2Röd. Självbegränsande kabel.
Fundering apropå reläerna. Kanske man kan öka livslängden genom att innesluta dom i kvävgas eller annan gas som förhindrar oxidation?
Vattenburen värme med lite glykol..
.. ingen el som kan slå över.
Vattenburen värme med lite glykol..
Vattenburet är alltid att föredra. Men det kostar....
Får berätta lite hur vi byggde vårat hus. för ca 2,5år sen. Vi monterade vi bergvärme samt FTX aggregat och ett kylbatteri på tilluften som vi kyler luften på sommaren med borrhålet. Att kyla huset kostar bara 40w i energi för en cirkulationspump samt att man värmer hålet. = effektivare värmepump.
Huset är normalisolerat enplanshus på 166mm2 och den totala årsförbrukningen är ca 10000kwh.
När det var som kallast -15 till -20 förbrukade vi 1400kwh på en månad. Känner mig rätt så nöjd.
Fast smakar det så kostar det. Även om jag hade lite kontakter så var det inte billigt.
Får berätta lite hur vi byggde vårat hus. för ca 2,5år sen. Vi monterade vi bergvärme samt FTX aggregat och ett kylbatteri på tilluften som vi kyler luften på sommaren med borrhålet. Att kyla huset kostar bara 40w i energi för en cirkulationspump samt att man värmer hålet. = effektivare värmepump.
Huset är normalisolerat enplanshus på 166mm2 och den totala årsförbrukningen är ca 10000kwh.
När det var som kallast -15 till -20 förbrukade vi 1400kwh på en månad. Känner mig rätt så nöjd.
Fast smakar det så kostar det. Även om jag hade lite kontakter så var det inte billigt.