Mitt fusionsreaktor projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av Oblivion »

kul projekt

Om jag inte minns fel så är väl beviset för att reaktorn fungerar att man producerar neutronstrålning?

en bubbeldetektor är ju ett bra sätt att detektera den typen av strålning. får man ett par bubblor så har man lyckats :)

har du byggt alla delar själv eller har du bara plockat ihop färdiga delar?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av Mizzarrogh »

Hur har man gjort själva sfärerna? Var det färdiga halvor, eller är det pressat mot en mall eller liknande? (verkar ju litet tjockt att trycksvarva utan specialmaskiner men det kanske är utlejt? (verkar ju overkill att göra det i ett solitt block med så tunt gods som några mm?) *allmänt nyfiken*

Hur är trådbollarna fästa och hur ser arrangemanget för gas injicering ut, mm mm?

Ursäkta om verkar frågvis, men detta såg ju onekligen mer seriöst ut än glaskupan med bromsröret. :)
Användarvisningsbild
twse
Inlägg: 323
Blev medlem: 3 februari 2011, 21:12:31
Ort: Göteborg

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av twse »

Mitt specialarbete i gymnasiet handlade om evolutionsläran och jag simulerade genetiska algoritmer i datorn. Men nu känner jag mig som en obegåvad tölp. :)
thebolt
Inlägg: 248
Blev medlem: 10 februari 2008, 17:41:40
Ort: Taipei Taiwan

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av thebolt »

Motormannen skrev:Är det inte jättesvårt att åstadkomma fusion. Typ bara vätebomber, solen och experimentella svindyra försök till fusionsreaktorer?
Nejdå, det är inte så jättesvårt.. det som är jättesvårt (dvs man har inte lyckats än) är att skapa fusion som ger ett energiöverskott och som kör under en mätbar tid. Den typen av reaktor som detta avser skapar fusion, men du får inget energiöverskott så det är inte mycket att ha till kraftverk ;)
kng
Inlägg: 28
Blev medlem: 20 december 2010, 19:11:00
Ort: Umeå

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av kng »

För dom som vill läsa så finns denna typ dokumenterad på http://www.fusor.net/

Angående detektering, man kan också påvisa vätefusion genom att heliumisotoper produceras i reaktorn.
Det kan faktiskt bli rimligt att producera helium på detta sätt i framtiden då våra heliumbehov stiger över det som kan "produceras" normalt.
Användarvisningsbild
erdes
Inlägg: 77
Blev medlem: 18 juli 2010, 19:30:27
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av erdes »

Coolt :shock: , har velat bygga en fusor länge, men det krävs så mycket delar och tid... men du har ju lyckats med det svåra. Vad har du tänkt för jonkälla? Verkar ju finnas lite olika varianter typ allt från moddade tändstift till rf-drivna partikelacceleratorer.

Jag tror det kan vara svårt att hitta en transformator som har de egenskaperna, mindre röntgenutrustningar kanske men trixigt. Det är nog enklare att bygga en spänningsdubblarkaskad typ en sån här: http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/mul/
Man får nog ta ett par och parallellkoppla om man ska klara 10mA.

När det gäller nålventiler och sånt finns det ju på ebay, fast de som klarar vätgas är ju rätt dyra. Man kan ju leta efter delar till gaskromatografer, de som har FID-detektor har en massa vätgaskranar, magnetventiler och rör i sig, så det kan ju gå att hitta begagnat.
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 625
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av ashsama »

Eller så kör man en MFC så man vet hur mycket man pumpar in...
bearing
Inlägg: 11313
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av bearing »

kng skrev:Men, vänta nu, flyback's är väl inte beroende av 1:1 turns ratio ?!
Det är sant, men det borde vara den mest effektiva lösningen eftersom att det ger 50% duty, samt ger en hanterbar spänning på primären då sekundären laddar ur (transistorn behöver inte behöver klara mer än dubbla likriktade nätspänningen). Men då har jag inte räknat med några spänningsdubbleringssteg, utan att räknar att sekundären ger 30kV direkt.

Har aldrig provat med spänningsdubblare. Det enda jag labbat med inom ämnet högspänning är att likrikta en tändspole till 30 kV. Vad finns det att vinna på att använda dubbleringssteg istället för att ta ut den höga spänningen direkt?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23649
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av Henry »

Kul att se en svensk som drar igång ett fusor projekt har bara varit jänkare hela tiden. Fusor sidan har man ju hängt på en del förr i tiden men det blev lite trist till slut då ingen löste energiproblemen där. :)

För en väldans massa år sedan hade jag själv tankar på att slänga ihop något för skoj skull men kom snabbt fram till att det inte var någon direkt mening med det då jag visste vad som skulle hända och lösa världens energibehov var inte precis något som var i tankarna. Sedan är de ju det att när man ökar effekten så ökar ju neutronstrålningen som i sin tur som nämnt gör material radioaktiva i mer eller mindre omfattning beroende på material som det kommer i kontakt med vilket skapar både det ena och det andra i strålningsväg som också var en av orsakerna till ett ej byggande.

Detta gör att man som jag ser det inte kan öka effekten så mycket som det kanske behövs för att det skall bli självförsörjande eftersom strålningen med stor sannolikhet går utanför värdena för den lagliga aspekten såsom den egna säkerheten, såvida man kanske inte packar in det i några meter bly men den lagliga aspekten är ändå närvarande (gissar jag på oavset om det är avskärmat) och vet inte heller hur bly reagerar på neutroner om det kan blir radioaktivt då det ju är slutprodukten.


billig thermocouple vakuummätare med noggrannhet på 1 micron här i sverige

Billigt, Sverige och vakuumutrustning? När det gäller vakuumutrustning oavsett så kan du inte använda dessa ord i samma mening det kommer inte att hända. :) Fast visst det är beroende på vilka summor du tänkt dig som billigt men kosta kommer det säkert att göra även om det är begagnat. Annars är ju Ebay ett solklart ställe för sådan här grejer. Har en vakuummätare som går ner till 1 micron med 1 micron noggrannhet men den är inte till för vakuumutrustning men fungera ypperligt bra till det ändå med tillverkade adapters, köpt ny på Ebay för några få år sedan.


jag lämnade delar samt mina ritningar till en mekaniker som satte ihop delarna åt mig

Den mekanikerna skulle jag vilja ta ett snack med har en hel del vakuumutrustning som skall byggas.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av xxargs »

FPG skrev:Gasen som syns på bilderna är faktiskt endast luft (kväve ger den fräna violetta färgen) Trycket var runt 40 mTorr baserat på plasmautseendet.
Om jag räknar med dig så tror jag vi nu är 4, kanske 5 st i forumet som leker/har lekt med mer eller mindre hög vakum här.
Va bra då kanske ni har någon aning om var man kan få tag på en billig thermocouple vakuummätare med noggrannhet på 1 micron här i sverige :P ?

.

Detta var också min huvudvärk för ett par år sedan, sedan fick jag en kontakt inom universitetsvärlden och det löste sig.

Du verka ju ha kontakter mot universitetsvärlden - prova och luska den vägen om de har någon gammalt analogt i hyllorna som ingen längre vet hur man använder och är på väg till elektronikskrotbingen vid typ nästa flytt (allt skall vara datoranslutet numera)

'billigaste' vakummätarna är förmodligen dom som är avsedda för kylnissarna och deras vakumpumpning. Försök hitta en som har display och räkna hela vägen från några tusen micron ned till 1 micron (1 micron = 1 µm höjd kvicksilverpelaren = 1 mTorr) då det finns enklare modeller med bara 4-5 lysdioder som indikerar typ 2000, 1000, 500, 250, 100 micron. En kylnisse bryr sig aldrig om nivåerna kring 1 micron utan i bästa fallet ned till 250 micron vid sina vakumpumpningar i frysanläggningar (i allafall utomlands - här i sverige har jag sett att det lärs ut att '3 mBar' räcker även för värmepumpssugningar som sedan skall arbeta med till -25 grader C...) - så hur pass bra dessa är egentligen är i området 1- 250 mTorr vet jag inte.

Då du leker med gasurladdning och plasma så lär du aldrig gå under 1 mTorr . och skall du gå under detta så behöver du helt andra prylar som varm eller kallkatod-vakummetrar (ser ut som och arbetar lite som radiorör)
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 625
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av ashsama »

Baratron'er eller pirani-mätare är annars vanligast idag...
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av xxargs »

joo, men en Baratron kapacitiv mätare kostar ju lika mycket som en bättre begagnad bil... innan tull och moms. - men vill man ha precision så finns det förmodligen inget som är bättre för pengar - deras high end med ugnskontrollerad sensor ligger ju på 0.05% i precision!!.

BA-mätare (Bayard-Alpert även kallad varmkatodvakummätare) brukar inte vilja mäta förrän trycken är nere under 1 micron/mTorr - i allafall inte dom som jag har. ... och det sliter oehört på glödtråden att mäta under långa tider vid så 'höga' tryck som 1e-4 - 1e-5 mBar, har jag märkt - och skitar ner den närmaste omgivningen också...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av Mizzarrogh »

Nä, dessa mätartyper far illa i längden av detta, de är gjorda för mycket lägre tryck som sagt (trådarna har ju inget eget vacum) (Edit: Syftade på Pirani mätare och liknande principer som XX sade, även om de kan fungera rent tekniskt).

Jo, en grej jag kom att tänka på nu sådär rent spontant, deuterium kan ju relativt enkelt framställas genom elektrolys av tungt vatten, det senare är ganska enkelt att framställa relativt rent genom destillation, har man riktigt snorkoll på temperaturen bör man få ut mycket rent deuteriumoxid som sedan kan sönderdelas till oxygen och deuterium i elektrolysprocessen, enligt samma princip som man delar upp vanligt vatten i syre och väte? För visso antagligen fruktansvärt långsam process, men det borde fungera tillräckligt för detta tycker man.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av xxargs »

hmm tungt vatten är väl inget som det dräller av precis - tyskarna hade ju Norges kraftverk för att elektrolysera vanligt vatten för att få ut den mycket lilla delen som var deterium (vet dock inte hur just den separering gjordes) och sedan oxideras till tungt vatten igen helt enkelt för att det är är en bekväm transportmetod av deterium.


piranimätarna brukar inte värma tråden mer än runt 100 grader över rumstemperaturen och då är tråden fortfarande oxidationsstabil om den var av ren wolfram, även om den ändå ofta är guldpläterad för ännu högre miljötålighet.

När trycken är över 3-5 mBar så börjar sensorn bli lägesberoende då gasen är tillräckligt tjock och har tillräckliga densitetsskillnader vid olika temperaturer för att det skall börja ge konvektion som kyler tråden lite extra i vissa lägen. En del piranimätare använder detta för att få lite användbar mätområde över 10 mBar, annars brukar skalan komprimeras väldigt kvickt vid 5-10 mBar och i princip händer det inget från 10 mBar till 1013 mBar absoluttryck.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23649
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av Henry »

Nej tungt vatten får man ju inte precis från kranen.

--

Skall man köpa lite billigare piranimätare som klarar atmosfärstryck så skaffar man sig sådana som har tråd som är guldbelagd för då håller den för atmosfärstryck utan att slitas i princip alls. Eller så använder man typer med sensor baserat på tjockfilmsteknik som inte reagerar överhuvudtaget på luft vilket gör den lika stabil och noggrann som den var när den köptes även efter ett antal år. Har en sådan och den kan visa trycket både i torr, micron, Pascal, PSI och vet inte allt och det är en sådan som används inom kylbranschen så det är på ett sätt lite konstigt att den då kan gå så lågt i vakuum men jag klagar inte.

Nackdel om man vill mäta ett förhållandevis högt tryck med denna är att den för noggrannhetens skull inte börjar mäta förrän vid 15 Torr men så högt har jag ändå ingen anledning att gå så det spelar ingen roll för mig. Skulle jag vilja mäta högre så har jag piranimätare med glödtråd fast de är analoga men går bra ändå och visar rätt även vid atmosfärstryck.
Skriv svar