Problem med batteri laddning på skoter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sonar

Re: Problem med batteri laddning på skoter.

Inlägg av Sonar »

Jo...en sak till....

Om du har ett system med jordad ljusspole (ena sidan av spolen till jord i motor/chassie) så får du INTE koppla (-) sidan på diodbryggan till chassiet och sen ansluta det du vill köra på DC, i detta fall Xenonsystemets (-) till chassie åxå !!

Om du gör detta så skapar du en partiell KORTSLUTNING!!

Du måste då isolera (-) från diodbryggan från chassiet!!, och koppla (-) direkt till (-) batteri och ev. ljus. och INTE koppla denna mot chassie/jord!!
Ljusspolens enda kabel drar du till ena (~) och skoterns chassie/jord till den andra (~).
alex_x

Inlägg av alex_x »

allt är till hjälp :)

alltså ljuspolen har jag inte kopplat om nått på utan h4kontakten som orginal lampan ska sitta i har jag likriktat med 90051 från kjell å co. för det är växelström där. eftersom det är växelström i nästan hela skotern så de går just inte jorda i chassiet.

ska jag likrikta med dioder istället?
Sonar

Inlägg av Sonar »

Tjopp...

Den bryggan du har skall nog funka....men.....kan du inte rita hur du kopplat så är det lättare att se ev. fel ?
Rita så utförligt som möjligt :)

Vad är det för skoter förresten?
alex_x

Inlägg av alex_x »

det är en yamaha mountain max-00.

har provat att rita i paint men ja får inte till rätt storlek, blir så litet så man inte kan se eller så stort så hela inte syns..

men ja kan ta lite med text :doubt:

från skotern går de 3 kablar till h4kontakten

likriktare 1

den gula kabeln går till en av likriktarenspinnar för ac, den svarta går till den andra ac pinnen.

sen går plus och minus från likriktaren till relät.

likriktare 2

den blå kabeln går till en dc pinne oxå går de en kabel från pinnen som den svarta kabeln sitter på på den andra likriktaren, oxå en kabel från minuskabeln till relät till minus på likriktare nr2

jord och en växelströmskabel är ihop byglat mellan likriktarna så ja undrar om strömmen kanske går baklänges där emellan?
Sonar

Inlägg av Sonar »

Oj....det där blev lite för svårt för mig att hänga med på :oops:

Men jag kanske förstår rätt att du har TVÅ diodbryggor ? ....
Tänkte kanske att det var tänkt att funka så att dels HEL och dels HALV tråden till H4 kontakten har varsin likriktare?

isåfall, skulle det nog kanske kunna vara kopplat typ så här:
koppling1.JPG
Denna koppling skulle jag dock rekommendera i ditt fall, du behöver inte ens nåt batteri :)
koppling2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alex_x

Inlägg av alex_x »

som den övre har jag kopplat :p

men alltså vad menar du med ljusspolen? vet inte riktigt va den gör och vart den kommer in i bilden, nu går strömmen till hel/halv från hel/halv kontakten på styret. jag har alltså inte kopplat direkt från ljusspolen men strömmen till hel och halv går från ljusspolen?

men eftersom den blinkar mellan hel å halv om man trycker på halv, borde inte strömmen gå bakvägen då och orsaka detta?

om man slår på halv och trycker in bromsen så slår de över till hellyse direkt :shock: sen blir de oftast halv efter man släppt bromsen..
Sonar

Inlägg av Sonar »

Ljusspolen har jag ritat in mest för principens skull, den sitter oftast innanför svänghjulet i motorn (på en del motorer, med invändig rotor, sitter den utanför) och genererar ström när magneterna, som sitter i svänghjulet, roterar förbi, alltså när motorn snurrar :)
Denna spole genererar växelström (med en frekvens proportionellt med motorvarvtalet) och "driver" alla förbrukare på maskinen.

Angående ditt problem så kan jag nog inte hjälpa till så mycket mer än att konstatera att OM det är kopplat som nån av mina bilder så BORDE det fungera korrekt.
Det är väldigt svårt att lista ut vad som spökar i ditt fall utan en ritning på hela kopplingen, men det låter ju iaf. som att strömmen tar en oönskad väg i vissa lägen.
alex_x

Inlägg av alex_x »

ja ja får felsöka mer :P tack för hjälpen :)
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

xxargs skrev:På mig låter det som att generatorn inte kan ge tillräckligt med ström.

Ett sätt att kolla det är att kortsluta generatorn till jord eller dess motsatta anslutning och mäta strömmen med en amperemeter med motorn på olika varvtal - man kommer att finna att strömmen är ganska konstant och nästan oberoende av motorvarv. När man vet det så får man titta på hur mycket ström förbrukarna tar, och är det mer än vad generatorn kan ge så sjunker spänningen på generatorn tills strömförbrukningen kommer i balans med vad generatorn exakt kan ge i ström oavsett hur man varvar motorn.

Generator brinner inte av att det kortsluts utan är designad att ligga precis på strömgräns (ungefär den kortslutningsströmmen som mättes upp) under drift då en olastad generator av den här typen med permanentmagneter kan ge 60-70 Volt och kanske mer vid fullvarv och man lastar generatorn med lämplig ström avpassad lampa, zenerdiod eller tyristorer som kortsluter generatorn så fort spänningen går över tillåtet värde så att den ligger på ca 14 Volt.

Att lägga på några extravarv är ingen bra ide då generatorn/lysspolen lämnar mindre ström men höjer spänningen vid ett visst varvtal. Skall man ha mer ström så måste man ta bort varv på lysspolen men i stället så måste man varva mer för att nå önskad spänning.

Kom ihåg att strömmen som går igenom en spole är strömmen som spolen skapar för att skapa ett magnetfält som _förhindrar_ att magnetfältet från permanentmagneten i rotorn/svänghjulet tränger in i statorn och lindningarna på spolen - Därför kan heller strömmen aldrig bli större än permanentmagnetens magnetflöde som vill in i spolen, delat genom antal lindningsvarv, hur man än bönar och ber.

har du för lite ström så får du försöka plocka in fler lysspolar...
Sen eu-moppen är förmodligen inte designad till att lämna mer ström än att ladda batteriet och ha ljuset tänt. TS kanske kan byta till ett batteri, och ge tusan i att använda xenon under dagtid (köra med varsel). Och när det tränger på dra på helljuset?
jnse

Inlägg av jnse »

En yamaha mountain max är ingen moppe, det är en skoter (inte att förväxla med scooter).
Bild
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

My bad :-(
Skriv svar