Lundgren's CNC fräs, Arboga Combimatic II 640
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Lundgren's CNC fräs, Arboga Combimatic II 640
Ett lager med 'kastmärke' är en balanserings punkt och parade lager skall då monteras med dessa 'märken' i samma linje. De lager jag har bytt har haft ett V som märke i ytterbanan.
v:na brukar beteckna belastningsrikting men på en del fabrikat så sitter v:et där kastet är som högst.
SKF brukar ha kastet lasergraverat på sidan av inner och/eller ytterring.
SKF brukar ha kastet lasergraverat på sidan av inner och/eller ytterring.
Lyckades komplettera min fräs med ytterligare 2st hydrauliska Hilma skruvstycken idag så nu har jag 3 st likadana!
Perfekt då kan man fräsa långa bitar utan vibrationer!
(BTW ni som har provat ett Hilma skruvstycke förstår att det kostade 45-50K för ett nytt när dem fanns att köpa!)
Perfekt då kan man fräsa långa bitar utan vibrationer!
(BTW ni som har provat ett Hilma skruvstycke förstår att det kostade 45-50K för ett nytt när dem fanns att köpa!)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har två stycken liggande, med nyrenoverad hydraulik.
Jag vill minnas att mina är ca 150mm breda.
Vad är sådana här värda nuförtiden?
Jag vill minnas att mina är ca 150mm breda.
Vad är sådana här värda nuförtiden?
Dem finns i 125mm 160mm & 200mm backbredd. (finns även förlängningsbitar och vridplattor)
Har även sådana som jag kan ta kort på nästa gång jag är nere i verkstan får du se dem!
När vi köpte nya 200mm till jobbet år 2000 kostade dem då 60K per st.
Oj vad dem är värda idag?
För mig massor, för någon som inte vet vad det är = ingenting!!!
Hittar man rätt köpare vid rätt tidpunkt borde man kunna få 5000:- per 160mm stycke, men jag tror inte det är lätt!
Gnosjö begärde iaf 4000:- + moms för ett med 125mm backbredd!
Har även sådana som jag kan ta kort på nästa gång jag är nere i verkstan får du se dem!
När vi köpte nya 200mm till jobbet år 2000 kostade dem då 60K per st.
Oj vad dem är värda idag?
För mig massor, för någon som inte vet vad det är = ingenting!!!
Hittar man rätt köpare vid rätt tidpunkt borde man kunna få 5000:- per 160mm stycke, men jag tror inte det är lätt!
Gnosjö begärde iaf 4000:- + moms för ett med 125mm backbredd!
60k / styck.
Låter ju helt otroligt.... (jag gav 1200:- för mitt 160mm). Liknande av andra märken som Arnold m.fl ligger ju på 30 - 40k! I vilket fall så är det ju kanon med 3st lika!
Är du annars igång och fräser med maskinen nu? Funkar bra? Man har ju sett en del intressanta gamla Arboga maskiner till salu för rimlig peng.
Säter: "Jag har två stycken nyrenoverade liggande"... Nu blir man ju nyfiken på vad du ANVÄNDER för skruvstycken? Några andra favoriter alt. "för många" att välja på? Skulle själv behöva ett par lika till men då helst 125mm.

Är du annars igång och fräser med maskinen nu? Funkar bra? Man har ju sett en del intressanta gamla Arboga maskiner till salu för rimlig peng.
Säter: "Jag har två stycken nyrenoverade liggande"... Nu blir man ju nyfiken på vad du ANVÄNDER för skruvstycken? Några andra favoriter alt. "för många" att välja på? Skulle själv behöva ett par lika till men då helst 125mm.
Vi fortsätter skruvstycksdisskussionen här http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=47612
Slipper vi skriva sönder Lundgrens Arbogatråd.
Slipper vi skriva sönder Lundgrens Arbogatråd.
Idag var jag på posten och hämtade ett dyrt paket ifrån stora landet i väster, så snart kan återmonteringen påbörjas. Ska bara beställa några lager ifrån dland till växlaren! Sen kör vi igen!
- DW
- Kontakt:
skruvstyckena har du köpt från Svenljunga gissar jag, -fel?
Yes nu börjar det komma hem lite lager, attans va dyrt det kalaset blev!
Japp 2 av skruvstyckena var jag och hämtade på uppställningsplatsen i Svenljunga!
Japp 2 av skruvstyckena var jag och hämtade på uppställningsplatsen i Svenljunga!
Har fått lite funderingar på att ev. sälja min fräs.
Vill dock inte lägga ut den på Blocket än, OM jag skulle sälja den så tänker jag skicka med alla tillbehör till den.
Altså alla verktyg, skruvstycken, bordschuck osv osv.
Utångspriset tänker jag mig 50 000:- vilket egentligen är ganska löjligt, men ändå realistiskt med tanke på att inte vem som helst huserar den direkt!
Jag tänker mig att den är perfekt för den mindre firman eller nån som vill tjäna pengar på legotillverkning!?
Testar om någon blir nyfiken här först sen får vi se vad som händer!
Vill dock inte lägga ut den på Blocket än, OM jag skulle sälja den så tänker jag skicka med alla tillbehör till den.
Altså alla verktyg, skruvstycken, bordschuck osv osv.
Utångspriset tänker jag mig 50 000:- vilket egentligen är ganska löjligt, men ändå realistiskt med tanke på att inte vem som helst huserar den direkt!
Jag tänker mig att den är perfekt för den mindre firman eller nån som vill tjäna pengar på legotillverkning!?
Testar om någon blir nyfiken här först sen får vi se vad som händer!