temperaturstyrd LED projekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
brain_storm

temperaturstyrd LED projekt

Inlägg av brain_storm »

Hej!

Jag håller på med en projekt som jag ska göra som jag behöver lite hjälp med.

Det ska vara en diod som byter färg när temperaturen ändras. En av/på knapp som sätter på grejen skulle behövas men jag undrar om någon vet ungefär vilka komponenter som behövs för en enkel prototyp. Jag har funderat på att ha en termistor och en led lampa som skiftar färg när spänningen ändras men längre än det har jag inte kommit. Om någon har gjort nånting liknande så skulle det vara väldigt hjälpsamt med ett schema.

Tacksam för all hjälp!
Senast redigerad av JimmyAndersson 2 februari 2011, 17:32:53, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Flyttade tråden från Projekt-delen. Där ska bara påbörjade projekt vara.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: temperaturstyrd LED projekt

Inlägg av FormerMazda »

Hej och välkommen!

http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/DS1620.pdf = tempsensor med programmerbara gränser
75-007-96 = tvåfärgad LED
35-384-02 = en knapp

Utöver detta några motstånd i värden beroende på spänningskälla.

Nej, detta är inte enklast eller billigast. Detta är ett av ungefär 2miljoner sätt, och många förslag kommer du säkert få.
Får att få färre förslag så får du gärna berätta vad det ska vara till. Vilka färger ska det byta mellan? Vilka temperaturer? Hur många steg? Steg öht? Ja, du fattar. :wink:

Töm dig på info så mycket du orkar så kommer nog ett passande svar! :tumupp:
brain_storm

Inlägg av brain_storm »

Hej, tack för det snabba svaret! Jag tänkte ha det till ett kylrum eller ett lager så temperaturen kommer inte under -30°C och över +40°C. Jag har sett lite leds som skiftar mellan 4-5 olika färg mellan grönt och rött beroende på spänningen man kör genom dem och det låter som att det skulle funkat rätt bra.

Steg behövs inte jag skulle vilja ha det så enkelt som möjligt så jag kan sätta ihop komponenterna snabbt.

Tack i förskott!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och bara en förtydligande: en LED kan inte byta färg om inte man kraftigt överbelastar den och då är det kortvarigt.

Det finns dock LED med fler chips i så att det t.ex. kan finnas en grön och en röd LED-chip i varje kapsel, då kan man variera färgen mellan röd, över gul till grön. Det finns även RGB-LED med en röd, en grön och en blå chip i och där kan man i teorin bilda alla kända färger.

Vanligast är R+G samt R+G+B.

Detta betyder att styrningen ska styra ett förhållande mellan vilken chip som ska lysa och hur kraftigt.

Detta kan, som FormerMazda skriver, lösas på väldigt många sätt, detta betyder att du kan behöva beskriva en del bättre exakt vad du vill uppnå:
* Ska ändringen av färg ske glidande eller vid ett visst punkt?
* Vilka färger ska den växla mellan?
* Vid glidande färgändring: vilka gränser gäller? När ska den vara helt den ena eller andra färg?
* Vilka färger har du tänkt dig?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ett spann på 70° alltså? Till ett kylrum? :?

Hur som helst, eftersom dina kunskaper inte verkar vara tillräckliga för att bygga med OP-AMPar eller med microkontrollers så kanske en 1-wire lösning vore en idé?
I min värld så skulle man ju vilja kunna övervaka kylrummet på distans kanske? En LED som byter färg som sitter i/vid kylrummet känns inte som den roligaste lösningen i mitt tycke. :)

Kolla på http://www.m.nu, där finns prylar för att bygga ett 1-wire nät. Mjukvara finns i överflöd på internet. Även mjukvara med automatisk uppladdning till ftp eller liknande.
brain_storm

Inlägg av brain_storm »

@Icecap Jag försår vad du menar och jag menade inte att själva dioden byter färg själv men jag tänkte mest på att det ser bara snyggt ut det kan vara flera olika leds i samma hölje.

"Utan steg" skrev jag i förra inlägget för att jag bryr mig egentligen inte hur de byter färg bara att färgen skiftar när en viss gräns har nåts.

@FormerMazda Nä det är väl inte det roligaste projektet jag har haft men det är inte jag som får bestämma så jag håller mig till en enkel led pryl. tack hjälpen dock!
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Okidok.

Men om du ska göra det själv, ska du ge dig på en analog lösning (OP-AMP t.ex.), eller ska du lösa det med en en mikrokontroller?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det är nästan en sådan jag byggt, visar tempen genom att blinka i olika färger.
se nästan längst ner på sidan.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=345
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Icecap skrev:...Det finns även RGB-LED med en röd, en grön och en blå chip i och där kan man i teorin bilda alla kända färger...
Det stämmer inte riktigt. Man kan bilda alla färger i spektrat, men alla färger är inte med i spectrat. T.ex. magenta, beige, brunt, grått. För att få fram sådana färger behöver man blanda med svart.
brain_storm

Inlägg av brain_storm »

@formermazda Jag hade tänkt köra mest analogt om det går.

@pcmper Det där ser riktigt bra ut och nästan det jag ska göra. Vad har du använt för komponenter om jag får fråga?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Neondiod: det är ganska svårt att blanda med svart i en additiv färgskala eller hur?

Då det finns LED-skärmar med full videokvalitet på färgerna kan jag bara konstatera att du har fel! Och ja, jag VET att dessa skärmar finns, på mitt förr-förra jobb håller de på med sådana och jag har en del kontakt med dom där än.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jag har använt DS18S20 som temperatursensor och PIC12F629 för styrning samt 7805 Voltregulator samt lite passiva som motstånd etc.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Passar inte din spec. men om man vill hålla det enkelt:
http://www.analog.com/static/imported-f ... /TMP01.pdf
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Här är en krets baserad på en 556 (2st 555) som borde
gå att modifiera för att påverkas av temperatur.

http://freecircuitdiagram.com/2011/01/2 ... -led-show/
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

MiSTer skrev:Passar inte din spec. men om man vill hålla det enkelt:
http://www.analog.com/static/imported-f ... /TMP01.pdf
Med den samlade infon från TS så skulle jag säga att den där kretsen är bang on target!
Skriv svar