Spåra fordon under tak
Spåra fordon under tak
Jag har börjat fundera på ett sätt att spåra ett antal mindre fordon så att man kan få en "kartbild" över var de varit under en viss tidsperiod. Varje fordon skall kunna identifieras så att det får ett eget spår på en karta. Det är i princip samma sak som att använda GPS för att se var man kört, men här rör det sig i utrymmen dit GPS-signalerna inte når. Upplösningen bör vara på någon meter. Tillämpningen skall ske i utomhusmiljö.
Funderingar finns på RFID men jag vet inte på hur långt avstånd dessa kan hitta sin tagg. Här kan det nog röra sig om ca 20 m som max avstånd mellan fordon och läsare.
Finns det idéer om hur detta kan lösas?
Funderingar finns på RFID men jag vet inte på hur långt avstånd dessa kan hitta sin tagg. Här kan det nog röra sig om ca 20 m som max avstånd mellan fordon och läsare.
Finns det idéer om hur detta kan lösas?
Re: Spåra fordon under tak
Triangulering med fasta fyrar i hörnen är det jag kommer på spontant.
Är det ett stort öppet "rum", och samma fordon hela tiden, så kanske det skulle funka med en vidvinkelkamera i taket och färgtaggar på taken på fordonen (för identifikation), och sedan lite smart programvara?
http://www.freescale.com/files/microcon ... toring.pdf kan man kanske få lite ider om hur man kan utnyttja 802.15.4 radios...
Det är stora ytor som inte behöver vara öppna. Jag tittade lite på zigbee-länken. Jag har varit med att göra lite zigbee applikationer med Telegesismoduler för dataöverföring. Problemet är att overhead på datat blir så stor att överföringshastigheten blir ganska låg. I EU får man inte använda den höga effekten och då blir avståndet begränsat, dvs det blir ganska tätt med sändarnoder. Eller om det går att vända på det och placera sändarna på fordonen och lägga ett nät av mottagare.
Jag körde TI CC2530 6-700 m med chipantenner utomhus, är övertygad om att jag höll mig inom lagliga nivåer, så du borde väll inte behöva mer än en var 1-200 m ?
Mängden overhead på datan kvittar väll, du ville ju ha reda på positioner, inte överföra massa data?
(just cc2530 saknar dock location functionaliteten) Men CC2431 verkar ha den, men det verkar inget krav att köra zigbee, undre lagrena är ju fortfarande 802.15.4 för det..
Mängden overhead på datan kvittar väll, du ville ju ha reda på positioner, inte överföra massa data?
(just cc2530 saknar dock location functionaliteten) Men CC2431 verkar ha den, men det verkar inget krav att köra zigbee, undre lagrena är ju fortfarande 802.15.4 för det..
Jag var själv ute efter något liknande (fast högre precision) och blev då tipsad om Ubisense.
En sådan lösning kostar dock ett antal hundra tusen.
En sådan lösning kostar dock ett antal hundra tusen.
Tack för alla bra tips. Nu vet jag att finns system som att tillgå. Jag skall börja att utvärdera och se vad som passar bäst.