Kort presentation och en fråga om av/på-knappar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skogsberget

Kort presentation och en fråga om av/på-knappar.

Inlägg av Skogsberget »

Hejsan

Det är så att jag har ingen direkt elektronikutbildning, men är intresserad och har lärt mig lite genom att läsa på nätet.

Nu till min fråga.
Jag undrar om det är någon som har någon design på en "På och Av krets".
Man ska alltså trycka på en knapp för att tända en lampa och en annan knapp för att släcka densamma.

Vill helst att den ska vara så enkel som möjligt.

David
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Kort presentation och en fråga.

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet. :)

Jag antar att knapparna är av den typen som bara ger kontakt när man håller inne dem.
Då är en variant att bygga en SR-vippa.
Den byggs lättast av 2st NAND-"grindar", t.ex 7400 (73-500-10 på Elfa) som innehåller 4st NAND-grindar.
(Jämför "symbolerna". NAND ser ut som ett D med º på slutet. Varje sådan är en "grind", i det här fallet av typen "NAND".)

Annars finns vippbrytare som ger kontakt tills man ändrar läget på knappen/spaken. Då räcker det med 1st knapp.
Ytterligare ett alternativ, om du nu måste ha 2st knappar, är att göra en koppling som kallas trappomkopplare.
(Bry dig inte om "fas" och "nolla" i texten.)

Det hela beror förstås på vad det ska användas till. :)
Skogsberget

Re: Kort presentation och en fråga om av/på-knappar.

Inlägg av Skogsberget »

Tack för dina svar, har fått lite kött på benen nu så jag kan exprimentera lite.

Jag hade tänkt använda mig av knappar som du beskrev, alltså som bara ger kontakt när man trycker in dom.

Det ska bli en dörrklocka av det hela.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

2 tryckknappar och ett relä, som kopplas självhållande är väl den enklaste varianten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att göra det med 2 ringtryck och ett relä är enkelt - men kräver att ena tryckknappen är en "bryta vid tryck", något som inte är alldeles vanligt.

Sedan kan man variera sig med lite transistorer + motstånd eller liknande, frågan är dock hur avancerat man ska göra det.
Rattus1975

Inlägg av Rattus1975 »

Skogsberget skrev:Det ska bli en dörrklocka av det hela.
Jag föreställer mig att någon ringer på dörren, och det fortsätter ringa tills någon kommer hem och återställer, och att hunden blir vansinnig under tiden :)

(Själv har jag kopplat bort dörrklockan helt och slipper därigenom både nasare och politiska/religiösa förkunnare.)
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

JimmyAndersson skrev:Välkommen till forumet. :)

Jag antar att knapparna är av den typen som bara ger kontakt när man håller inne dem.
Då är en variant att bygga en SR-vippa.
Den byggs lättast av 2st NAND-"grindar", t.ex 7400 (73-500-10 på Elfa) som innehåller 4st NAND-grindar.
(Jämför "symbolerna". NAND ser ut som ett D med º på slutet. Varje sådan är en "grind", i det här fallet av typen "NAND".)

Annars finns vippbrytare som ger kontakt tills man ändrar läget på knappen/spaken. Då räcker det med 1st knapp.
Ytterligare ett alternativ, om du nu måste ha 2st knappar, är att göra en koppling som kallas trappomkopplare.
(Bry dig inte om "fas" och "nolla" i texten.)

Det hela beror förstås på vad det ska användas till. :)
NAND var inte det NotAndNore och det andra D ...?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

NAND = NOT AND (alltså en OCH-grind med inverterad utgång) 8)

0 + 0 = 1
1 + 0 = 1
0 + 1 = 1
1 + 1 = 0
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Ostboll skrev:NotAndNore
hehe..
Jäklar vad jag funderade på hur en sådan skulle funka...
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Inlägg av tlvb »

Beroende pa vilken typ av knappar som ar onskvarda sa ar ju en trappkoppling den som kraver minst kringkomponenter.
Men det ar ju kanske inte lika kul att bygga, och man kan inte anvanda momentana strombrytare.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Här är tre kopplingar för "hållkrets"... Notera! du bör inte använda någon av dessa kopplingar för att styra 230VAC (starkström)! :dead: Det finns färdiga lösningar inom starkström för detta ändamål.

Den första kretsen är enklast möjliga med ett relä. Du väljer relä efter önskad spänning och med dubbla kontakter. Du kan koppla valfri signal till reläets kontakter och kan få både "normalt öppen" (NO- Normally Open) eller "normalt stängd" (NC -Normally Closed).

Bild

Den andra lösningen är lite mer sofistikerad och använder en 4093 NAND grind med schmitt funktion. Den fungerar så att när kretsen spänningssätts kommer RC-kopplingen (övre högra motståndet och kondensatorn mot jord) dra ingången låg en kort stund på den nedre grinden vilken ger en hög utgång. Utgången går till den övre grinden som redan ligger hög genom motståndet på den andra ingången vilket ger en låg utgång på grinden. Den låga utgången går till den nedre grinden som på detta vis "låser" kretsen till att ge transistorn en hög signal, den höga signalen stryper transistorn och reläet förblir inaktivt.

När knappen "on" trycks in tvingas den övre grinden ändra läge vilket i sin tur bryter "hållkretsen" och får den nedre grinden att växla utgången till låg. Den låga signalen matas till den övre grinden som då behåller en hög utgång trots att knappen släpps. Kretsen låser igen men i motsatt läge, den låga signalen från den nedre grinden får nu trasistorn att börja leda vilket i sin tur drar reläet som växlar läge.

Du kan koppla valfri signal till reläets kontakter och kan få både "normalt öppen" (NO- Normally Open) eller "normalt stängd" (NC -Normally Closed).

Bild

Den sista kopplingen använder bara en knapp för att växla mellan av och på (inte riktigt vad du frågade efter men jag tar med den ändå).

Kretsen består av tre stycken Scmitt inverterare (exempelvis 74HC14) och några kringkomponenter. När kretsen spänningssätts kommer den övre vänstra grinden att dras låg av kondensatorn mot jord. Detta får utgången att bli hög och den nedre grindens utgång att bli låg vilken i sin tur drar övre grindens ingång låg genom motståndet och bildar en hållkrets. Utgången från den övre grinden går till ytterligare en grind som i sin tur ger en låg signal till en N-kanals MOSFET vilken stänger och håller reläet inaktivt.

När knappen trycks in kommer ingången på den övre grinden att sättas hög genom ett RC-filter från utgången, filtret ger en fördröjning som förhindrar kortslutning mellan ingång och utgång. Den övre grinden ändrar sin utgång från hög till låg och en inverterad hållkrets bildas. Utgången ändrar läge för grinden som styr MOSFET:en till en hög signal vilket får MOSFET:en att börja leda och aktivera reläet.

Om knappen trycks in igen kommer ingången på den övre grinden nu sättas låg medans kondensatorn i RC-filtret och kondensatorn mot jord laddas upp, utgången sätts hög och bildar en hållkrets igen. Den högra grinden kommer nu ge en låg utgång som inaktiverar reläet.

Du kan koppla valfri signal till reläets kontakter och kan få både "normalt öppen" (NO- Normally Open) eller "normalt stängd" (NC -Normally Closed).

Bild

Med reservation för stavfel och tankevurpor i beskrivningen :lol:
Skriv svar