Bra elmätare?
Re: Bra elmätare?
Testa gärna era mätare genom att lasta utgången med en kondensator på några mikrofarad. Då skall ingen effekt visas. Och kondensatorn blir inte varm.
köpte den billiga clas i sjön-mätaren 36-2897 för 99:-
den är mycket bättre än jag förväntade mig av dyliga mätare och känns som att det är en nyare generation mätkretsar i just denna.
den kan redovisa kWh, VA, Watt, V och ampere och PF (power factor) - tror inte någon av de dyrare mätaralternativen hos clas i sjön gör detta då de bara fokuserar sig på kWh okänt hur bra de mäts.
99:- mätare kopplade in till en av mina vakumpumpar som har stor reaktiv komponent med PF under 0.50 (PF är samma sak som cos(fi)=0.5 vid komplex resistiv/reaktiv last och sinus ström och spänning) men PF täcker också in laster som drar olinjärt med ström med spänningen som typiska likriktaringångar på switchade aggregat - vilket inte en cos(fi)=xx indikerande instrument med EXOR som fasjämförare mellan ström och spänning gör då den kommer att visa väldigt nära 1.0 eftersom strömmen dras just vid spänningstoppen utan fasskift mellan ström och spänning.
den här energimätaren ger typiskt PF 0.55 när den kopplades in till en i det här fallet CTEK switchad batteriladdare som laddar en halvfullt batteri och detta har jag inte sett någon energimätare visat tidigare - kort sagt så känns den som att den faktiskt mäter hyffsat rätt även på 'datorlaster'.
När jag kollade med en lysrör med drossel så gav den högst trovärdiga siffror - i stort sett det som stod på märkplåten förutom att man alltid få plussa på några extra Watt då tex. en lysrörseffekt som 40W så räknar man _inte_ med drosselns effektutveckling utan gäller just bara lysröret (precis som en lågvolthalogenlampa där man _inte_ inkluderar trafons förluster i lampans effektangivelse)
nu har jag inte kollat mot en proffessionell effektmätare, men med ovanstående tester så känns den synnerligen prisvärd för 99:-
den är mycket bättre än jag förväntade mig av dyliga mätare och känns som att det är en nyare generation mätkretsar i just denna.
den kan redovisa kWh, VA, Watt, V och ampere och PF (power factor) - tror inte någon av de dyrare mätaralternativen hos clas i sjön gör detta då de bara fokuserar sig på kWh okänt hur bra de mäts.
99:- mätare kopplade in till en av mina vakumpumpar som har stor reaktiv komponent med PF under 0.50 (PF är samma sak som cos(fi)=0.5 vid komplex resistiv/reaktiv last och sinus ström och spänning) men PF täcker också in laster som drar olinjärt med ström med spänningen som typiska likriktaringångar på switchade aggregat - vilket inte en cos(fi)=xx indikerande instrument med EXOR som fasjämförare mellan ström och spänning gör då den kommer att visa väldigt nära 1.0 eftersom strömmen dras just vid spänningstoppen utan fasskift mellan ström och spänning.
den här energimätaren ger typiskt PF 0.55 när den kopplades in till en i det här fallet CTEK switchad batteriladdare som laddar en halvfullt batteri och detta har jag inte sett någon energimätare visat tidigare - kort sagt så känns den som att den faktiskt mäter hyffsat rätt även på 'datorlaster'.
När jag kollade med en lysrör med drossel så gav den högst trovärdiga siffror - i stort sett det som stod på märkplåten förutom att man alltid få plussa på några extra Watt då tex. en lysrörseffekt som 40W så räknar man _inte_ med drosselns effektutveckling utan gäller just bara lysröret (precis som en lågvolthalogenlampa där man _inte_ inkluderar trafons förluster i lampans effektangivelse)
nu har jag inte kollat mot en proffessionell effektmätare, men med ovanstående tester så känns den synnerligen prisvärd för 99:-
XX:Så småningom verkar ju de de som gör dessa mätare fattat att det är ohållbart att bara mäta resistiv last korrekt.
Intressant att det kanske finns möjlighet att kunna mäta dessa laster korrekt, även om jag har själva "betal"-mätaren som mätare så är det ju synnerligen drygt att stänga av allt för att få den stabil.
Intressant att det kanske finns möjlighet att kunna mäta dessa laster korrekt, även om jag har själva "betal"-mätaren som mätare så är det ju synnerligen drygt att stänga av allt för att få den stabil.

kanske också att det börja finnas chipset inom rimlig pris som löser problemet mycket bättre än bara för några år sedan...
som sagt så har jag inte kollat mot en 'riktig' mätare, men hittills så ger denna billiga mätare bra intryck mätmässigt sas. och i det här fallet så är det inte alls säkert att dubbelt så dyra mätare på något sätt bättre utan risken är stor att de är av en tidigare mer missvisande generation mätkretsar i sig.
som sagt så har jag inte kollat mot en 'riktig' mätare, men hittills så ger denna billiga mätare bra intryck mätmässigt sas. och i det här fallet så är det inte alls säkert att dubbelt så dyra mätare på något sätt bättre utan risken är stor att de är av en tidigare mer missvisande generation mätkretsar i sig.
Preliminärtest CO EMT707
Mätobjekt: Värmepump med variabel kompressorfrekvens, jobbar inom intervallet 300-950W. Passiv pfc korr.
Referensmätaren(typisk industri/villa dock handkalibrerad till 0,5%) visar 25,66kWh.
EMT707 visar 26,77kWh vilket är +4,3% mot ref.
+4,3% trots att industrimätaren dessutom lastades med EMT707's egenförbrukning.
Vad som gör det hela ännu lite konstigare är att CO mätaren visade PF 0,94 medans ref visade PF 0,99
Tyvärr har jag ingen bild på hur lasten(pumpen) typiskt ser ut strömmässigt. Får släpa fram scopet får vi se...
Skall försöka få isär CO mätaren och hitta pulsutgången. GRRR COmätaren är ihopskruvad med tri-wing skalle på skruvarna. Jag har bits men skruvkanalen är djup och smal!!!
Mätobjekt: Värmepump med variabel kompressorfrekvens, jobbar inom intervallet 300-950W. Passiv pfc korr.
Referensmätaren(typisk industri/villa dock handkalibrerad till 0,5%) visar 25,66kWh.
EMT707 visar 26,77kWh vilket är +4,3% mot ref.
+4,3% trots att industrimätaren dessutom lastades med EMT707's egenförbrukning.
Vad som gör det hela ännu lite konstigare är att CO mätaren visade PF 0,94 medans ref visade PF 0,99

Tyvärr har jag ingen bild på hur lasten(pumpen) typiskt ser ut strömmässigt. Får släpa fram scopet får vi se...
Skall försöka få isär CO mätaren och hitta pulsutgången. GRRR COmätaren är ihopskruvad med tri-wing skalle på skruvarna. Jag har bits men skruvkanalen är djup och smal!!!
-
Köpte en dylik igår.xxargs skrev:köpte den billiga clas i sjön-mätaren 36-2897 för 99:-
.
cut
.
Blev fundersam när jag såg specifikationerna.
Accuracy
V < +/- 5,0%
A < +/- 5,0%
Hz < +/- 0,2%
W < +/- 5,0%
VA < +/- 5,0%
kWh < +/- 1,0%
< ska utläsas mindre eller lika med eftersom jag inte lyckas hitta ett sådant tecken.
Intressant att man tycker att onogrannheten på kWh är lika med eller bättre än 1%.
Även att onogrannheten på W och VA är lika angiven till < +/- 5%.
Hur har dessa specar blivit framtagna måntro ?
Vore intressant med en uppmätning mot en proffesionell mätare.
Haha, jag glömde berätta att COhlson manualen är lite knasig lite här och där på EMT707.
Litet inhopp i debatten...
En bild på innanmätet i en vanlig hushållsmätare
Som synes så är det inte så mycket delar.
En mikrokontroller från NEC, maskprogrammerad antagligen.
En mysko ytmonterad ASIC och några 74HC kretsar, optokopplare,
IR-lysdiod & IR-fotodiod för kommunikation med yttervärlden.
Strömavkänningen sker med hallgivare, max 85A.
Mätaren är fullt fungerande, använde den för att kolla hur många
kronor det kostar att kapa och klyva 10kbm ved.
Vedkapen har 4kW 3-fas motor, vedklyven är Kinesisk 1-fas 1500W
och en eldriven motorsåg 1600W.
Elkostnaden stannade på 8kr, blir inte många liter bensin för dom pengarna!
+ 34 timmars arbete (läs: svett!) från 4-meters längder tills veden var staplad.
En bild på innanmätet i en vanlig hushållsmätare
Som synes så är det inte så mycket delar.
En mikrokontroller från NEC, maskprogrammerad antagligen.
En mysko ytmonterad ASIC och några 74HC kretsar, optokopplare,
IR-lysdiod & IR-fotodiod för kommunikation med yttervärlden.
Strömavkänningen sker med hallgivare, max 85A.
Mätaren är fullt fungerande, använde den för att kolla hur många
kronor det kostar att kapa och klyva 10kbm ved.
Vedkapen har 4kW 3-fas motor, vedklyven är Kinesisk 1-fas 1500W
och en eldriven motorsåg 1600W.
Elkostnaden stannade på 8kr, blir inte många liter bensin för dom pengarna!
+ 34 timmars arbete (läs: svett!) från 4-meters längder tills veden var staplad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
provade min EMT707CTL mot elelement och då visade mätaren PF 0.99, på vakumpumpen så startar den med 0.71 kall och tungdriven (ca 700 Watt förbrukning) medans går till 0.41 under drift och 208 Watt förbrukning varmkörd (märkeffekt 180 Watt men är i praktiken beroende på oljans viskositet mm då jag inte har orginaloljan i den)...Paxmax skrev:Preliminärtest CO EMT707
Vad som gör det hela ännu lite konstigare är att CO mätaren visade PF 0,94 medans ref visade PF 0,99![]()
---
Frågan är vilken mätare som visar mest rätt i ditt fall avseende PF - en passiv PCF ger troligen inte fullt ut kompensering på en switchad nätdel/inverter utan precis vad som krävs för att klara CE-kraven - om man fått det till 0.99 på värmepumpen så låter lite väl bra och det enda som kan avgöra är att titta på hur strömmen ser ut i kurvform - är PF 0.99 så borde strömmen vara i närmast perfekt sinus utan övertoner, distorsion eller fasförsjutning relativt spänningen.
hur eller hur så är detta knepigt att kontrollera om man inte har kontrollerade referensmätare som man vet mäter rätt även vid olika karaktärerna på kurvformerna.
xxargs, PF har inget med övertonerna att göra. Reaktiv effekt bildas ju när strömmen fortsätter i samma riktning fast spänningen bytt polaritet (och vice versa).
PF är mer ett mått på att spänningens och strömmens noll-genomgång matchar varann, alternativt att väldigt låg reaktiv ström.
Ex.vis. AC till likriktarbrygga till kondensator och tillbaks. Det ger upphov till en övertonspuckel på strömmen i.o.m att den bara leder nära topp-spänning, men i princip noll påverkan på PF eftersom dioderna stänger långt innan växelspänningen passerar noll.
Beträffande ref mätare så skall jag därför jobba med mätaren(läs: plåga den) tillsammans med en strömkälla och ref.mätare som kostar en bit över miljonen. Ref.mätaren samplar ström / spänning 36000ggr sekunden. Den plockar upp övertonerna med ganska stor precision... eller vad tror du?
PF är mer ett mått på att spänningens och strömmens noll-genomgång matchar varann, alternativt att väldigt låg reaktiv ström.
Ex.vis. AC till likriktarbrygga till kondensator och tillbaks. Det ger upphov till en övertonspuckel på strömmen i.o.m att den bara leder nära topp-spänning, men i princip noll påverkan på PF eftersom dioderna stänger långt innan växelspänningen passerar noll.
Beträffande ref mätare så skall jag därför jobba med mätaren(läs: plåga den) tillsammans med en strömkälla och ref.mätare som kostar en bit över miljonen. Ref.mätaren samplar ström / spänning 36000ggr sekunden. Den plockar upp övertonerna med ganska stor precision... eller vad tror du?
Läste ett exjobb om elmätare. Den jobbade med 20 Msps för att fånga transienter mm.
din ref-mätaren räcker nog till här 
nu är jag inte hundra på definitionerna mellan PF och cos(fi)= xx
en flukemätare jag lånat separerar vart fall dessa då cos(fi)- värdet bara säger hur mycket mindre effekt relativ strömmen ger pga faskillnaden mellan ström och spänning medans PF tar både detta och den strömökningen som sker pga olinjär last relativt om det matades med perfekta sinusvågor både ström och spänning.
Jag drog då slutsatsen att indikerar PF i långa loppet visar hur mycket mer ledningsförluster det blir med RI^2 -förluster pga toppvärdesströmmar och fasvinkelskillnad jämfört om det levereras med DC eller perfekt sinus. ledningsnyttjandegrad helt enkelt mellan totala skenbara beläggningen och den nyttiga beläggningen.
ett exempel på detta är att 10 ampere tröga säkringar ryker efter ett tag om jag kör 1.2 KW switchade telecomlabbaggregat fullt ut då dess olinjära strömpuls i toppen av spänningsperioden gör att RI^2- värmer säkringen mer än om effekten hade dragits med ren sinus - och följdaktligen gör samma sak med resten av elnätet...
jag kan dock ha fel här
dock skall det bli intressant med dina tester så småningom

nu är jag inte hundra på definitionerna mellan PF och cos(fi)= xx
en flukemätare jag lånat separerar vart fall dessa då cos(fi)- värdet bara säger hur mycket mindre effekt relativ strömmen ger pga faskillnaden mellan ström och spänning medans PF tar både detta och den strömökningen som sker pga olinjär last relativt om det matades med perfekta sinusvågor både ström och spänning.
Jag drog då slutsatsen att indikerar PF i långa loppet visar hur mycket mer ledningsförluster det blir med RI^2 -förluster pga toppvärdesströmmar och fasvinkelskillnad jämfört om det levereras med DC eller perfekt sinus. ledningsnyttjandegrad helt enkelt mellan totala skenbara beläggningen och den nyttiga beläggningen.
ett exempel på detta är att 10 ampere tröga säkringar ryker efter ett tag om jag kör 1.2 KW switchade telecomlabbaggregat fullt ut då dess olinjära strömpuls i toppen av spänningsperioden gör att RI^2- värmer säkringen mer än om effekten hade dragits med ren sinus - och följdaktligen gör samma sak med resten av elnätet...
jag kan dock ha fel här
dock skall det bli intressant med dina tester så småningom

Blueint: 20Msps, WOW! spelar ingen roll om det var per fas eller inte, sjukt hög sampl.frekvens.
Kanske kan vara bra och ha en VÄLDIGT avancerad elnätsanalysator.
Och sen bearbeta allt data i realtid blir ingen lätt match heller!!!
Haha, undra vad som krävs för att kalibrera den!?!
Den ref.mätaren jag talade om förut kan/har kalibrerat 0,2% elmätare som bl.a används för undermätning i kärnkraftverk.
Kanske kan vara bra och ha en VÄLDIGT avancerad elnätsanalysator.
Och sen bearbeta allt data i realtid blir ingen lätt match heller!!!

Haha, undra vad som krävs för att kalibrera den!?!
Den ref.mätaren jag talade om förut kan/har kalibrerat 0,2% elmätare som bl.a används för undermätning i kärnkraftverk.
20 Msps är ganska hanterbart, 80 Msps och liknande blir komplicerat med tanke på latenstider i FPGA och exekveringshastighet i DSP.
Apropå testlast, skulle en transformator utan last ge en induktiv påverkan?
Apropå testlast, skulle en transformator utan last ge en induktiv påverkan?