Egentillverkat värmeelement

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ljushuvudet

Egentillverkat värmeelement

Inlägg av ljushuvudet »

Jag vill tillverka ett värmegaller/filter eller liknande som värmer upp luft när det passerar.
Min första tanke var att ta sån där spoltråd som är isolerad och linda ett galler och föra ström igenom.
Det funkar utmärkt, problemet är bara att batteriet som jag kopplar på blir nästan varmare än själva gallret! :humm:
Någon som har en bättre lösning?

en liten bild på ett snabbt bygge igår natt:
Bild
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Engentillverkat värmeelement

Inlägg av Micke_s »

Hur varmt ska det bli?
Du skulle ju alltid kunna köra längre tråd.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

batteriet som jag kopplar på blir nästan varmare än själva gallret!
För hög ström och för låg spänning - trådens resistans är lika liten eller mindre än batteriets inre resistans, vilket gör det hela något ineffektivt och kan skada batteriet. Tunnare och längre tråd kan vara en lösning. Och om det inte blir tillräckligt varmt då så behöver du antagligen högre spänning.

Sen är min tanke att uppvärmning av luft som strömmar blir effektivare om luften får passera trådgallret utefter gallrets yta, alltså inte rakt igenom, om det finns möjlighet att göra en liten tunnel som luften passerar.
Senast redigerad av jesse 13 december 2010, 10:34:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett batteri har ett inre motstånd - som även ökar när batteriet laddas ut. Om ditt värmeelement har t.ex. samma motstånd som batteriets kommer hälften av den totala energi avsättas i varje till en börja, sedan stiger motståndet i batteriet varför det får merparten av värmen, något som tar död på det ganska snabbt.

Lösningen är alltså att använda en strömkälla med kännbar lägre inre motstånd än värmeelementet.

Detta kan göras vid att antingen ta en strömkälla med lägre inre motstånd eller vid att öka motståndet i värmeelementet eller såklart en kombination därav.

Koppartråd är inte speciellt bra till detta, motståndet är helt enkelt för lågt, detta är anledningen till att det finns motståndstråd.
ljushuvudet

Inlägg av ljushuvudet »

Micke_s skrev:Hur varmt ska det bli?
Du skulle ju alltid kunna köra längre tråd.
Jag vet inte exakt hur varmt jag måste ha, tanken är att värma -20graders luft till rumstemperatur.
(maximala förhållanden!)
ljushuvudet

Inlägg av ljushuvudet »

Tack jesse och Icecap, klockrena svar, nu vet jag precis! :bravo:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det behövs inte mycket energi till det - eller du kanske menar att det ska vara ett visst flöde också?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Koppartråd är inte speciellt bra till detta
Om man inte har råd att köpa kanthaltråd kanske vanlig (tunn) ståltråd skulle fungera? Eller den kanske skulle oxidera sönder allt för snabbt om den blev för varm?
Kanthaltråd är den tråd som man gör element av till keramik- och fusingugnar. Tråden är olika tjock beroende på hur hög temperatur den ska tåla. Det finns också olika kvaliteter för olika temperaturintervaller.
Tråden finns hos - nästan - alla som säljer material tilll keramiker och glasare.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Sätt både tråden och batteriet i luftflödet så får du inga
förluster alls. Kanske inte helt praktiskt... :-)

Sen så saknas du ju en hel del info för att tycka något mer om det.
Hur stort flöde är det ? Hur stort utrymma ska värmas ? (Hela kåken ? En kaninbur ?)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

För att testa hur stor area tråden behöver (innan du köper) så kan du ju testa med tråd från en skrotad brödrost för att se vilken resistans du behöver. :)
ljushuvudet

Inlägg av ljushuvudet »

Icecap skrev:Det behövs inte mycket energi till det - eller du kanske menar att det ska vara ett visst flöde också?
flödet är inte särskillt stort, kanske 30-60 liter / minut.
ljushuvudet

Inlägg av ljushuvudet »

Kanthaltråd är den tråd som man gör element av till keramik- och fusingugnar. Tråden är olika tjock beroende på hur hög temperatur den ska tåla. Det finns också olika kvaliteter för olika temperaturintervaller.
Tråden finns hos - nästan - alla som säljer material tilll keramiker och glasare.
[/quote]

Finns det något sätt att räkna på detta? hur lång tråd och vilket motstånd man ska ha till en viss önskvärd temperatur?
ljushuvudet

Inlägg av ljushuvudet »

jesse skrev:
Sen är min tanke att uppvärmning av luft som strömmar blir effektivare om luften får passera trådgallret utefter gallrets yta, alltså inte rakt igenom, om det finns möjlighet att göra en liten tunnel som luften passerar.
Det måste va platt då det helst inte får ta någon plats :(
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Finns det något sätt att räkna på detta? hur lång tråd och vilket motstånd man ska ha till en viss önskvärd temperatur?
Nu får vi nog gå tillbaks till fysikens grundlagar lite.

En "viss temperatur" kan du aldrig räkna ut bara genom att ha en viss effekt. Du måste veta fler omständigheter. Vi får se vad vi har givet:

Du har t.ex. 40 liter luft per timme och ska värma den så är det temperaturskillnaden före och efter som är det intressanta. Och det skulle vara i värsta fall "värma -20graders luft till rumstemperatur."
Det är cirka 40 graders skillnad.

Antag att luftens densitet är ca 1.3kg/m³. eller 1.3 gram per liter. Det blir 52 gram luft per timme att värma. I så fall skall 52 gram / 3600 = 14 mg luft värmas per sekund. (Det känns intuitivt för lite - hoppas jag inte tar fel på några tiopotenser nu - känner att jag inte räknat på detta innan)

Kanske någon annan kan hjälpa till med forstsättingen / rättning av mitt trevande försök att räkna?

Hur mycket energi (i wattsekunder = joule) går det åt för att värma ett gram massa?
Senast redigerad av jesse 13 december 2010, 12:52:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

En meter kantahltråd med en area av 1 kvadratmillimeter har en resistans av ungefär 1,36 ohm

Med utgångspunkt av det värdet kan du räkna ut hur stor resistans per meter du vill ha, alternativt hur många meter av en viss given diameter du behöver.

För att räkna ut resistansen använder U=I x R > R= U / I
Strömmen räknas ut med P=U x I > I=P / U

P = watt
U = volt
I = ampere
R = ohm

EDIT: Förutsätter att du vet vilken effekt du behöver.
Skriv svar