Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
90kar08

Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)

Inlägg av 90kar08 »

gvs: Jag är inte direkt nån gummiexpert men jag tror att du ska leta efter gummi som är ganska svårt att töja ut. Fördelen med slangen jag använde (förrutom att den var gratis :D ) är att den tack vare vävinläggen är nästan helt stum. Nackdelen med det är att man måste ha nån anordning för att kunna spänna banden, annars går de inte att ta på/av. Fördelen är att de inte hoppar av så lätt (det är vad jag tror i alla fall).

Hål i tänderna tror jag inte räcker, blötsnön kommer nog täppa igen dem ganska fort.

Nu har den fått svarta tassar:
Bild

Jag har också köpt fartreglage och v-tail mixer på ebay idag. Skulle fått tummarna loss lite tidigare så att drivningen blev klar till nästa vecka när jag ska till Österrike men det tar väl ett par veckor innan prylarna kommer. Dock verkar vintern stanna ett bra tag till ser det ut som.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Nu har jag fått grejorna jag beställde och hunnit testa dem. Tyvärr så funkar V-tail mixern bara ibland, oftast funkar bara ena kanalen. :(

Tills vidare kör jag utan den och använder ratten till ena bandet och gastreglaget till den andra.

Här kommer en liten video
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snygga trick där vid ca 1 minut. :D

Vad väger den?
Tänker på det här med att den fastnar lite ibland.

Jag ser att snön är på väg bort hos dig också. Du får spara lite i frysen för framtida tester. :)
Annars kanske den fungerar fint även i högt gräs eller kanske i skogen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:tumupp: :tumupp:

skulle gärna ha en i fullskala
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Den väger ungefär 3kg. Att den fastnar beror nog mycket på snön, den är inte direkt skalaenlig, det är liksom en tjock, klibbig smörja som sätter sig på magen under pistmaskinen och blir stenhård. Kall nysnö är nog att föredra.

Den orkar inte riktigt med gräs men å andra sidan kör jag motorerna med 7,2 volt, med 12v-batteri blir det nog kraft så det räcker och blir över.

Annars får jag väl lägga projektet på is (usch vilken dålig vits) till nästa vinter.

Visst hade det varit kul med en i fullskala! Då hade det fått snöa bra mycket innan man kört fast men säsongen här i skåne är lite kort för att motivera en sån investering tyvärr, en normal vinter brukar vi ha snö några dagar bara.
jajnas

Inlägg av jajnas »

Hur går det med bygget? Finns det någon snö kvar? :doubt:
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Nix, ingen snö kvar, hade +19* idag, najs! :D

F.ö. går det bra, har fått mixern att funka, iallafall ibland men den går som sagt inte så bra att köra på nåt annat än snö, funderar på att göra "sommarband" till den. Jag tänkte ta platta aluminiumbitar istället för vinklar och så kan man kanske böja upp dem lite i ändarna. :humm:

En sak som är säker är att det blir en ny maskin till nästa vinter!
jajnas

Inlägg av jajnas »

Jag vill också ha lite värme :)

Lycka till med att göra sommarband till den, lite tråkigt att bara köra på vintern:(
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

90kar08 skrev:Nix, ingen snö kvar, hade +19* idag, najs! :D

F.ö. går det bra, har fått mixern att funka, iallafall ibland men den går som sagt inte så bra att köra på nåt annat än snö, funderar på att göra "sommarband" till den. Jag tänkte ta platta aluminiumbitar istället för vinklar och så kan man kanske böja upp dem lite i ändarna. :humm:

En sak som är säker är att det blir en ny maskin till nästa vinter!
Du får komma upp hit, här har det inte alls smält något. Över en meter snödjup och drivor som är betydligt högre :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vi fick nya färska 5cm igår så det verkar som du bor på fel ställe ;)
aLEx-16

Inlägg av aLEx-16 »

tja, är också sugen på att bygga en pistmaskin i lite större skala, hade tänkt att den skulle mest bestå av plåt och ett bilbatteri på, så kanske kommer väga ca 50kg? och då skulle jag vilja ha några bra motorer till den,tänkte ha 2st gärna med växel, vill inte att den ska vara så snabb utan mer stark med högt vridmoment. länka gärna.

mvh/aLEx
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Rullstolsmotorer är inte helt fel i den applikationen, jag har nog ett par liggande, PM om du är intresserad.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Om ni inte redan hittat till rsb.se så finns det en som bygger pistmaskin i skala 1:8 där
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Har kört ungefär 10 meter med maskinen nu i vinter. Totalt två haverier: ena gången hoppade ett band av och andra gången slets en sladd till drivningen av så nu funkar den inte längre... m.a.o. jag ger upp den maskinen. Sne och vind är den också.
Jaja, man lärde sig en hel del iallafall. :)

Efter att ha läst länken janbjorn postade blev man dock fruktansvärt sugen på att göra en ny, större, gärna skala 1:8 eller 1:5 :drool: .
Men det lär ju kosta lite mer så det blir till att planera ordentligt först. :humm:
Skriv svar