Förstärka antennsignal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
asbus

Förstärka antennsignal

Inlägg av asbus »

Hej,
Min bil har en låg ful antenn man måste dra upp för att radion ska ha mottagning.

Jag tänkte borde man inte kunna förstärka antennsignalen från radion för att slippa denna fula långa antenn?

Någon som gjort nått liknande och vill dela med sig?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Förstärka antennsignal

Inlägg av grym »

sällan det funkar

man kan inte förstärka något som inte finns, och med antennen under metallkaross är mottagningen mycket sämre, och dom sista 40 åren så har bilmottagare haft ganska bra ingångsförstärkare
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det finns glasantenner som limmas på insidan av framrutan, kan det vara ett alternativ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

För att förtydliga: Det stora problemet vid radiomottagning är att skilja på den önskade signalen och bruset, d.v.s. signal/brusförhållandet.

En förstärkare förstärker både brus och önskad signal, och ger alltså ingen förbättring av signal/brusförhållande.

Visserligen skulle man kunna bygga en smalbandig förstärkare, som bara förstärker den önskade signalen och inte bruset. Problemet är att en sån förstärkare kallas "radiomottagare"... Man har alltså redan en sån. (Ok, en radiomottagare innehåller normalt en detektor också.) Och om den inte kan få ut den önskade signalen från det man redan har så kommer ytterligare en sån förstärkare inte heller att kunna göra det. Tvärtom kommer den att förstöra signalen ännu mer (eftersom alla förstärkare adderar lite eget brus utöver det som de förstärker).
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Antennförstärkare använder man normalt bara för att kompenesera för väldigt långa kablar - och då sitter förstärkaren uppe vid antennen.

Sällan det blir bra om mottagaren är ok.

Kjell har en förkortad variant som limmas på insidan av rutan med inbyggd förstärkare - den fungerar faktiskt bra.
Enda nackdelen mellan den och en fulllängds är att den får skarpara fading , variationer i signalstyrka i ytterområdena.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

asbus skrev:Hej,
Min bil har en låg ful antenn man måste dra upp för att radion ska ha mottagning.

Jag tänkte borde man inte kunna förstärka antennsignalen från radion för att slippa denna fula långa antenn?

Någon som gjort nått liknande och vill dela med sig?
En antenn vad jag vet måste ha en längd i förhållande till den våglängd du är intresserad av.
Det kanske går att ha en sådan där antenn som sitter i de populära Tivoli-radio burkarna?
Den är ju upplindad inuti radion och väldigt kompakt.
Skriv svar