Dokumentation till och bilder av Jojjes skapelser

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Dokumentation till och bilder av Jojjes skapelser

Inlägg av JimmyAndersson »

Blueint:
"Vem äger egentligen rättigheterna till designen av konstruktionerna?"

Det var Jojje som gjorde dem och därför har han upphovsrätten (i 70 år till). Upphovsrätt går inte i arv.
Så ser det ut rent juridiskt, och det är för att skydda alla som skapar något
från dem som vill åka snålskjuts på andras arbete. Inget annat, trots att vissa vill få det att låta så..

Däremot vet ju alla att hans tanke/syfte med detta var just att andra skulle få dela det han publicerade (här t.ex).
Därför gäller konsumtionsprincipen, vilken gör det möjligt för oss att sprida och lagra
det som *han själv* valde att släppa fritt. Dock bör filerna lagras så att bara inloggade kan komma åt dem.
(Konsumtionsprincipen gäller bara inom EU eller när man begränsar åtkomsten till mindre grupper, som t.ex bibliotek gör.)

X-IL:
Jättebra! Jag hittade inte mina kopior. :)

Jag hittade två grejer på min dator:
*Schema för datorlös styrning av CNC (servon).
*Monteringsanvisning för Lillasystern.
Finns de redan på någons server eller ska jag ladda upp dem?

Har även utkasten till Jojjes och min idé med en utveckling av den datorlösa styrningen,
men det är en väldigt tidig version och Jojje jobbade på en annan lösning precis i slutet.
(Se trådar i Mikrokontroller-delen).

Hm.. jag saknar våra spån-telefonsamtal. Han var så härlig att prata med..
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag vill inte starta något "upphovsrättsbråk" här, men det stämmer inte att upphovsrätt inte ärvs. Från http://www.slff.se/start.asp?sida=6643:
Det upphovsrättsliga skyddet varar under upphovsmannens livstid fram till och med 70 år efter dennes död. Finns det flera upphovsmän till verket varar upphovsrätten i 70 år efter den sist avlidnes dödsår.

När upphovsmannen avlider tillämpas arvsrättens allmänna regler på upphovsrätten. Rätten är en förmögenhetsrätt som går i arv eller kan testamenteras bort på vanligt sätt. Rätten till royalty upphör inte i och med upphovsmannens död utan royaltyersättning fortsätter att utbetalas till efterlevande, arvtagare eller testamentstagare. Har upphovsmannen lämnat noggranna instruktioner om hur rättigheterna får användas och dessa instruktioner inte följs anses det som intrång i upphovsrätten vilket kan föranleda straff och skadestånd.
Rätten till Lillasyrrans design tillhör alltså Jojjes efterlevande, på precis samma sätt som de tidigare tillhörde Jojje. Vissa delar (som översikts-CAD-bilder) har antagligen inte verkshöjd, medan detaljerade ritningar antagligen har det. Andra delar (parts lists etc.) kan vara skyddade av katalogskyddet.

Konsumtionsrätten gäller rätten att sprida ett enstaka exemplar som man tidigare har förvärvat med upphovsmannens tillåtelse. D.v.s. har du köpt en ritning på lillasyrran av Jojje så får du sälja den vidare utan att fråga Jojje (eller i detta fall hans efterlevande :(). Du får antaglingen inte göra den tillgänglig för allmänheten/alla medlemmar i ett forum via nätet.

Edit: D.v.s. precis som Jimmy säger kan vi fortsätta att sprida det som Jojje själv valt att göra tillgängligt, men inte annat! Inte utan tillåtelse av dem som nu har ärvt upphovsrätten.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle inte någon kunna få en formell Creative Commons eller liknande "licens" från arvingarna. Så är det ur världen?
Skriv svar