Inkoppling av trefasig assynkronmotor
Inkoppling av trefasig assynkronmotor
Har en asynkronmotor med märkningen: 440V D / 690V Y, (märklig märkning enligt mig när jag trodde att förhållandet roten ur tre alltid gällde i sådana här sammanhang 690V/roten ur 3 ger ju 400V). Motorn kommer att kopplas till ett system med huvudspänningen 690V och kommer ju därav att bara kunna Y kopplas. Spänningen över lindningarna blir ju då 400V. Vidare är motorn märkt P=5,5kW och I=5,97A för Y läge, min fråga är då vilken effekt kommer motorn att gå på när den körs? Märkeffekten 5,5kW uppnås väl endast om spänningen vore 690V över faserna? Enligt mig borde effekten bli 1/3 av märkeffekten eftersom P=3*U(fas)*I*cos(fi)=3*U(fas)^2*cos(fi)/R, eftersom allt utom spänningen är konstant i de bägge fallen blir förhållandet 400^2/690^2=1/3. Stämmer mina uträkningar? Vad avser annars strömmärkningen på motorer i allmänhet? Visst är det linjeströmmen?
- prototypen
Re: Inkoppling av trefasig assynkronmotor
Nej du tänker fel, med motorn Y-kopplad och 690 V fas-fas spänning så ger motorn full effekt.
Varje lindning är gjord för 400V (tänk på hur den är kopplad vid 400V huvudspänning)
Strömmarna som står på märkplåten är "linjeströmmen" vid Y och D koppling och ska skilja med rotenur 3
Spänningen ska också skilja med rotenur 3 så var 440 kommer ifrån vet man inte.
Protte
Varje lindning är gjord för 400V (tänk på hur den är kopplad vid 400V huvudspänning)
Strömmarna som står på märkplåten är "linjeströmmen" vid Y och D koppling och ska skilja med rotenur 3
Spänningen ska också skilja med rotenur 3 så var 440 kommer ifrån vet man inte.
Protte
440 V 60 Hz är spänningen på 3fasen ombord på fartyg.
Det är alltså den tillåtna huvudspänningen som anges vid D respektive Y koppling, tack för att jag fick detta utträtt.