Inkoppling av trefasig assynkronmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Evertson

Inkoppling av trefasig assynkronmotor

Inlägg av Evertson »

Har en asynkronmotor med märkningen: 440V D / 690V Y, (märklig märkning enligt mig när jag trodde att förhållandet roten ur tre alltid gällde i sådana här sammanhang 690V/roten ur 3 ger ju 400V). Motorn kommer att kopplas till ett system med huvudspänningen 690V och kommer ju därav att bara kunna Y kopplas. Spänningen över lindningarna blir ju då 400V. Vidare är motorn märkt P=5,5kW och I=5,97A för Y läge, min fråga är då vilken effekt kommer motorn att gå på när den körs? Märkeffekten 5,5kW uppnås väl endast om spänningen vore 690V över faserna? Enligt mig borde effekten bli 1/3 av märkeffekten eftersom P=3*U(fas)*I*cos(fi)=3*U(fas)^2*cos(fi)/R, eftersom allt utom spänningen är konstant i de bägge fallen blir förhållandet 400^2/690^2=1/3. Stämmer mina uträkningar? Vad avser annars strömmärkningen på motorer i allmänhet? Visst är det linjeströmmen?
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Inkoppling av trefasig assynkronmotor

Inlägg av prototypen »

Nej du tänker fel, med motorn Y-kopplad och 690 V fas-fas spänning så ger motorn full effekt.
Varje lindning är gjord för 400V (tänk på hur den är kopplad vid 400V huvudspänning)

Strömmarna som står på märkplåten är "linjeströmmen" vid Y och D koppling och ska skilja med rotenur 3
Spänningen ska också skilja med rotenur 3 så var 440 kommer ifrån vet man inte.

Protte
Repen

Inlägg av Repen »

440 V 60 Hz är spänningen på 3fasen ombord på fartyg.
Evertson

Inlägg av Evertson »

Det är alltså den tillåtna huvudspänningen som anges vid D respektive Y koppling, tack för att jag fick detta utträtt.
Skriv svar