VESA DPMS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

VESA DPMS

Inlägg av MadModder »

Ska fixa så en monitor kopplad till en gammal häck till dator med DOS går ner i standby efter en viss tid, och tänkte fixa det genom att stänga av V- och H-synk enligt denna info: http://en.wikipedia.org/wiki/DPMS
Frågan är nu om jag bara ska bryta signalerna, eller om jag ska jorda dem? (de till monitorn naturligtvis, inte de från datorn)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man ska definitivt inte jorda signaler som inte uttryckligt är gjord för det!

Jag är helt säker på att tillverkaren av videokortet INTE har tänkt sig att man ska kortsluta deras ut-signaler och jag tycker av den anledning att du ska bryta. Gärna koppla signalen till monitorn från videokortet till jord med ett växlande relä eller så men BRYT!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jamen det var inte så jag menade. Så dum är jag inte så jag gör kortis på en signalutgång! :shock: Självklart ska jag bryta signalerna. Det jag undrade var om monitorn tycker om att det bara är lösa ändar till synken när allt annat är anslutet, eller om man ska jorda de lösa ändarna.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Monitorns signalledningar brukar vara terminerat med en 75 ohm motstånd, du kan nog kortsluta eller låta bli som du vill.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Då gör jag som så att jag bryter dem rätt och slätt. :)
Skriv svar