Ferrit vs. induktans?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

Ferrit vs. induktans?

Inlägg av jesse »

Jag ska ha avstörning på en analog matningsspänning för ADC. Matningen kommer från en 7805 men går via en lång datakabel och det ligger en massa logikkretsar och processorer som skapar störningar.

Har läst tips om att en 10 µH induktans bör passa i sammanhanget, men jag har 2000 ohm @ 100 MHz ferritkärnor. Går det att omvandla rakt av mellan induktans (µH) och reaktans vid en specifik frekvens?

Formeln Bild
gäller ju, men stämmer den i verkligheten med ferriterna, eller är det många andra faktorer inblandade som gör att det inte bara går att byta ut mellan dessa komponenter?

Enligt formeln blir det L = X/(2*pi*f) = 2000/(2*pi*100E+06) = 3.18 µH ?

På databladet för en ADC så rekommenderas t.ex. en ferritkärna på matningsspänningen på 33 ohm @ 100 MHz, så det verkar ju som att de används på samma sätt som en "drossel" , fast man mäter i olika enheter. (ohm istället för Henry)

Kan det vara en nackdel om det är en för stor induktans på matningen? (jag tänker på att det uppstår svängningar i samband med avkopplingskondensatorerna)...
xxargs

Re: Ferrit vs. induktans?

Inlägg av xxargs »

först måste du veta vad det är för störningar du skall motverka, det är nog inte RF-frekvenser du är störda av utan ligger på betydligt lägre frekvensnivå.

Det har också att göra med hur du kopplat mellan grejorna - kablar har resistans vilket betyder att jordarna i var sin ända av kommunikationssladden inte har samma potential på jord och VCC och att dessa varierar upp och ned beroende på strömmen som förbrukas i andra ändan för tillfället. sådana störningar kan du inte filtrera bort med enkla drosslar.

är din signalering digital eller analog? - digital signalering tål mera spänningsvariationer innan det misstolkas.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Om det är en ferrit typ BLM från Murata du har så uppför dom sig som ett frekvensberoende motstånd med en liten induktans i serie. Det är virvelströmsförluster i ferritmaterialet som absorberar energin. Beroende på materialblandning och partikelstorlek kan man styra frekvensgången till viss del. DC-resistansen ligger oftast under 1 ohm så dom är bra att dämpa högfrekvent brus på matningsspänningar. Låga eller höga frekvenser dämpas inte särskilt bra. Vet man exakt frekvens på störningen kan en LCfilter med resonanskrets vara effektivare.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har inget specifikt exempel, men råkar ut för frågeställningen varje gång jag använder en AVR med ADC till exempel, med separat AVCC-matning.

Senast jag byggde något var det en AVR, en MAX232, ett par blinkande lysdioder och en AD7705 på samma kretskort. AVR:en körde med intern RC-oscillator på 8 MHz. Det blir ju alltid en massa "skit" på VCC när man kör digitalt med processor osv.. Så då uppstod ju frågan: ska jag filtrera VCC till AD-omvandlaren (AD7705)? Jag satte dit en 10µH drossel och en 100 nF konding och hoppades det skulle hjälpa lite. Jag har en mätbrygga med en pt100 kopplad till ADC:n, ingången avkopplad med 100nF. Visst får jag en massa brus på ingången ändå - det duger, men kunde varit bättre så att säga. AD7705 har inbyggt 50Hz filter och det är väl bra med tanke på att kablen till PT100 motståndet är ca 2 meter och sitter inne i en ugn...
Eftersom jag bara kan ta ca 8 samples per sekund (max) så kan jag ju inte se hur störningarna ser ut eller var de kommer ifrån. De ger avvilkelser på 0.1 grader ungefär... oviktigt för mätrtesultatet, men inte "snyggt". Som hobbyist vill man ju gärna försöka uppnå bättre resultat bara för att se om det går (för då vet man vad man klarar av senare om man skulle behöva bättre resultat).
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om du vet vilka komponenter som ger de kraftigaste störningarna så
kan du använda en common mode choke. Linda en toroid enligt bilden
och anslut +5V till 1 och jord till 2, gärna med en större kondensator
över. Sedan ansluter du de komponeneter som ger upphov till störningarna
mellan 2 och 4 plus en kondensator även här.

Det hela mynnar ut i att spänningen mellan 1 och 2 blir
renare och där kan du ansluta övriga komponeneter som då inte får ta del
av störningarna. De kan krävas lite mätningar för att testa fram hur många
varv du behöver samt storlek på kondensatorer. Eventuellt kan du ansluta
jord hos elektroniken till vänster till jord på terminal 4. Det får man testa sig fram till.

Bild
Skriv svar