Hmm, om den ser ut som du beskriver är den felaktigt konstruerad.
Om värmeelementet är skyddsjordat så måste termostaten sitta på ena sidan av elementet och övertempskyddet på den andra. Anledningen är att om det blir kortis inuti elementet och stickproppen sitter så termostaten och övertempskydd sitter på nollan så kommer inget att bryta när det blir för varmt.
Varför "Lägst 10A" säkring till 2kW-fläkt?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Varför "Lägst 10A" säkring till 2kW-fläkt?
Ja järnvägar, du har ju helt rätt.
Konstruktionen är så pass enkel så det var lätt att följa vart de olika sladdarna går.
Därför känner jag mig säker på att jag ritade upp och beskrev det som det är kopplat.
Min skiss, färglagt för att minska rörigheten lite.

Lyckligtvis är det enkelt att åtgärda om man flyttar överhettningsskyddet (bildligt talat) så det sitter mellan stickpropp och effekt-reglaget. Det finns även några andra funktioner som jag skulle vilja modifiera. T.ex möjlighet att ha fläkten igång utan värme. Ström-mätare. Temperatur-mätare. mm.
Konstruktionen är så pass enkel så det var lätt att följa vart de olika sladdarna går.
Därför känner jag mig säker på att jag ritade upp och beskrev det som det är kopplat.
Min skiss, färglagt för att minska rörigheten lite.

Lyckligtvis är det enkelt att åtgärda om man flyttar överhettningsskyddet (bildligt talat) så det sitter mellan stickpropp och effekt-reglaget. Det finns även några andra funktioner som jag skulle vilja modifiera. T.ex möjlighet att ha fläkten igång utan värme. Ström-mätare. Temperatur-mätare. mm.
Den var kall när jag mätte på den, vad jag minns iaf. Men kan mäta igen idag, kanske, eftersom jag ändå har den inne då termostaten verkar fått fnatt.
Mätte lite nyss när jag kopplade ur termostaten. Mellan rumstempererad och efter körning några minuter så skilde det knappt något alls, inte ens 1 ohm.
Fläkten kan du ju köra utan värme, bara vrida ner termostaten helt (om man har en
).
Fläkten kan du ju köra utan värme, bara vrida ner termostaten helt (om man har en