Strömbegränsa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

>> $tiff

Min H-brygga på Elfas återförsäljare:
4 x BD137 a 11,80
2 x BD140 a 10,40
4 x Motstånd a 2,47
= 77,88 + moms = 97,00 kr

Jag tycker också detta är dyrt, men om jag köper någon annan stans så måste jag ju betala frakt istället :/

Jag har funderat lite över natten, och kommit fram till att det är nog DC-motor jag ska använda ändå. Känns lite överdrivet med stegmotorer, då exaktheten inte är kritisk; det är i princip bara tänkt att den ska köra frammåt.
Problemet med motorn jag köpte är att den drar grymt mycket ström. Jag har funderat på en sån här istället:

Bild
Skruvdragarset 3,6 V, 15 del, http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... =SE-060050

Hur många A tror ni den motorn kan ligga på? Är den nåt att ha? Jag vet att den är skitdålig att dra i skruvar med, men till detta kanske den är bra? Roboten kommer utrustas med 2 motorer a la bandvagnsprincipen.
Tror ni att man kan köra denna på 12V-batteriet jag har från den andra, med typ spännigsomvandlare? Jag tänkte att jag kanske får lite mer batteritid än det lilla som sitter i den isåfall?

Om man köper den senare tror jag inte heller att jag behöver pwm, och då kommer jag undan med en H-brygga enligt ovan, och då blir det billigare.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Den blir nog bra att driva din robot med. Men märk väl att, så länge du spänningsomvandlar med "vanlig" linjär regulator har du en massa förluster. Om du ska omvandla dina 12 V till 3,6 V för motorerna så måste du använda en switchregulator, annars kommer ditt 12 V-batteri räcka precis lika länge som 3,6 V-batterierna, även om de har samma kapacitet!
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Okej, då får det nog bli en sån.

Kan du rekommendera någon omvandlare på Elfa? Tittade lite här:

Länk

men de var ruskigt dyra...

Har även noterat att den lägsta spänningen man kan omvandla till verkar vara 5V. Betyder detta att man måste lägga ett motstånd för att få ner 5 V till 3,6 V?

Att använda dessa motorerna borde väl också medföra att man kan använda billigare effekttransistorer?

Sjysst att ni ställer upp grabbar! Säg till om jag kan hjälpa er med nåt :P
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Nja, det är bättre att bygga en själv av en IC. 73-277-86 passar bra för ditt ändamål. Klarar upp till 3 A och har ställbar utspänning. Förhoppningsvis klarar du dig på 3 A för båda motorerna för att bara driva roboten framåt.
Switchteknik är egentligen avancerade saker, men med kretsar som denna blir det lätt som en plätt. Det är bara att slänga ihop enligt schemat i databladet, figur 2 (variabel utspänning).

Billigare transistorer? Näh, de måste fortfarande klara samma ström. När det är så låg spänning som 3,6 V måste man se över de enklare H-bryggornas funktion så de verkligen fungerar. Drivspänningen från Stampen är ju 5 V och därmed högre än motorns drivspänning, vilket _kan_ ge problem.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Tack! Den var ju dock ganska dyr.. Finns det något billigare alternativ? Det lättaste kanske är att köra på batteriet som följer med? Eventuellt byta ut till andra ackar?
Det står ju inget om hur många Ah batteriet ligger på.. Vad tror du?

Om man riktigt tur så drar inte motorn mer än 0,5 A, för då kan man använda en ULN2003 :) Vet du om det finns någon liknande färdig darlingtondrivare, fast för högre strömmar?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Switchteknik är inte billig...
Kör på batterierna som följer med, det blir enklast. Lättare och ladda också (laddare medföljer?).
ULN2003 är en sjukanals NPN-darlington som klarar 0,5 A per kanal. Du kan parallelkoppla kanalerna för att den ska tåla högra ström.
Om motorn drivspänning är lägre än styrspänningen kan du faktist bygga en 1 A H-brygga av endast en ULN2803 (8-kanalsversionen av ULN2003)! Den blir väldigt dålig, men den funkar :P
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Okej! Tack för all hjälp!

Jag skaffar skruvdragaren ovan, och mäter strömförbrukningen. Förhoppningsvis kommer jag att kunna styra den med ULN 2003.

Återkommer! :)
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Hej igen!

Har skaffat dragaren nu och har lite nya frågor :P

* På förpackningen står det "Extra starkt batteri på 1000mA". Det måste ju betyda att motorn inte kan dra mer än 1 A, visst?
* I bruksanvisningen står det laddningstid 7-9 timmar. Går det att snabba upp detta på något sätt, t.ex. annan laddare? Känns som väldigt lång tid...
* Hur gör man för att parallellkoppla en ULN2003? Kopplar man bara ihop in 1 och in 2, och tar ut strömmen på ut 1 och ut 2?

Tack på förhand :)

/Chrille
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

om där bara står 1000mA så har de nog skrivit fel, med all säkerhet menar de att batteriet har 1000mAh , dvs man kan ta ut 1A under en timme.

hur mycket motorn drar måste du mäta med en multimeter för att vara säker.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Okej :) Är hos flickan nu, så jag får vänta tills imorgon med att mäta...

Tror ni det finns någon möjlighet att snabba på laddningen av batterierna?
Annars tänkte jag att man kanske kan skaffa annat batteri, typ 32-5807 (classe), eller kanske sån här: 32-5526. Vad tror ni?

Om batteriet ska räcka något så behöver jag använda ett batteri för varje motor, vilket känns lite jobbigt... Men om jag ska använda bara ett batteri så måste jag hitta ett som ligger på runt 2 Ah, och de verkar dyra..

Hur skulle ni har löst det? Det är ju ni som är experterna ;)
monstrum

Inlägg av monstrum »

Är det inte en innbyggd switch-regulator i skruvdragaren. Det är det i min iallafall. Det är förvisso en "Firestorm", modell dyrare alltså, men jag kan inte tänka mig att dom skulle skilja sig speciellt mycket inombords.
Om du trycker in knappen lite granna så brukar dom ge ifrån sig ett högfrekvent pip.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

monstrum >>

Nix, det var bara en brytare direkt på batteriet...

Jag har mätt nu, och obelastad ligger motorn på cirka 2A. Belastad cirka 3. Jag har kollat lite på Elfa, och kommit fram till att köpa en drivkrets som man kan ta ut 3A på är rätt svårt och dyrt, och att köpa effekttransistorer skulle kosta runt 200 kr/steg.

Därför funderar jag nu starkt att köra med relän istället, som drivs av en ULN.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, men vissa skruvdragare har en pwm-krets i knappen, kanske inte de billigaste, men har en halvgammal makita som pwm-ar motorn. Riktigt gullig krets, men går inte se vad de använt för komponeneter på de är helsvarta utan text... Men oscilloscopet visar tydligt vad kretsen gör iaf... ;)
monstrum

Inlägg av monstrum »

Något måste ju sitta där som reglerar motorns hastighet. Jag har iallafall aldrig hört talas om en skruvdragare som antingen ligger på max eller är avstängd.
Och jag tvivlar på att en potentiometer som ska klara ~10-15 A byggs in i billiga skruvdragare.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Så gott som alla skruvdragare har en PWM-krets som styrs av knappen, som är en potentiometer. Alltså får man åtminstone en FET med på köpet av en skruvdragare ;)
Klart det finns/fanns skruvdragare som bara har till och från, men ack vad dåliga de är/var.

Att kalla en PWM.krets för switchregulator är tvivelaktigt.

>> chrille112
Visst går det att ladda dina batteri snabbare. Men då får du läsa på om hur batteri funkar och bygga en laddare som är anpassade för dina batteri. Varför inte lägga ribban på lagom nivå och köra med det du har köpt?
Skriv svar