Trollstaven (fjärrstyrning)
Trollstaven (fjärrstyrning)
Kanske har jag dragit upp den här idén tidigare, kanske inte.
Tanken är helt enkelt:
Ofta när man ska styra t.ex. tv'n (i mitt fall så handlar det uteslutande om datorn, eftersom min TV inte fungerar som den ska), så är det ju bara volymen man ska justera. Varför ha en fjärr med en massa knappar, när man bara ska styra en parameter? Min tanke är att skapa ett "trollspö" som agerar fjärrkontroll.
Rent tekniskt så är det ju lätt löst, en "pinne" med en IR-diod i änden, och en webbkamera med IR-filter framför. Men hur löser man problemet med igenkänning av rörelser?
Vad det rör sig om //adm
Tanken är helt enkelt:
Ofta när man ska styra t.ex. tv'n (i mitt fall så handlar det uteslutande om datorn, eftersom min TV inte fungerar som den ska), så är det ju bara volymen man ska justera. Varför ha en fjärr med en massa knappar, när man bara ska styra en parameter? Min tanke är att skapa ett "trollspö" som agerar fjärrkontroll.
Rent tekniskt så är det ju lätt löst, en "pinne" med en IR-diod i änden, och en webbkamera med IR-filter framför. Men hur löser man problemet med igenkänning av rörelser?
Vad det rör sig om //adm
Re: Trollstaven
varför inte en irlaser i trollspöet och två mottagare, en för höja ljudet och en för att sänka?
-
Re: Trollstaven
Ett alternativ annars är en webbkamera som tittar på en yta och sen ritar du "gestures" på den ytan med en laserpekare.
Re: Trollstaven (fjärrstyrning)
Sensorbaren innehåller ju bara två IRdioder.
All magi sitter i wiimoten, som har en liten kamera som ser IRdioderna.
All magi sitter i wiimoten, som har en liten kamera som ser IRdioderna.
Re: Trollstaven (fjärrstyrning)
Nämen se där! 
Inte direkt jättebillig, men tid är också pengar och skulle jag göra det själv skulle det garanterat ta tid!

Inte direkt jättebillig, men tid är också pengar och skulle jag göra det själv skulle det garanterat ta tid!