Läsa kod ur Atmel attiny25V?
- ghost_rider
Läsa kod ur Atmel attiny25V?
Sitter och funderar på om det går att läsa koden som finns på detta chip genom avr studio eller liknade?
eller går det bara att lägga upp kod?
Har hittat en led drivare som jag skulle vilja ändra lite i, alt är att köpa ett annan drivare med PWM ingång o styra det genom t.ex ett atmel168 eller liknade
eller går det bara att lägga upp kod?
Har hittat en led drivare som jag skulle vilja ändra lite i, alt är att köpa ett annan drivare med PWM ingång o styra det genom t.ex ett atmel168 eller liknade
- ghost_rider
Re: Atmel attiny25V
ok,hur vet man det? chippet sitter lödat på en krets kan detta ställa till det?
AVR har isp(in system programing) så det är inga problem med att läsa kretsen
som är monterad.Dock måste du se till att isp frekvensen är mindre än 1/4 av klockfrekvensen.
som är monterad.Dock måste du se till att isp frekvensen är mindre än 1/4 av klockfrekvensen.
- ghost_rider
ok, jag tror jag kör på det säkra o köper en annan. Känns som jag kommer att förstöra mer än att göra nytta 
tack för hjälpen ifall.

tack för hjälpen ifall.
det som är kopplat till pinnarna kan ju störa programmeringen också, det beror ju helt hur det ser ut. Sen kan ju kretsen vara låst för ISP också.
- ghost_rider
En uppdatering.
Fick hem drivaren, den var såklart låst.
Men som jag tidigare sa så finns det en dimmer input i kretsen som man kan använda sig utav för att reglera ljusstyrkan externt.
Så, jag byggde lite snabbt ihop en krets av en atmel168 o en knapp, för varje gång jag trycker ner knappen har en förinställd PWM stege som ser ut såhära. 0-10-50-100. Funkar bra, dock så är en 168 ganska så stor (i mitt syfte).
Vad kan man använda sig utav istället? gärna så liten som möjligt, íngen ytmonterad, ska kunna generera PWM.
Förslag?
[edit]
Skulle en ATTiny13V funka måntro?
Fick hem drivaren, den var såklart låst.
Men som jag tidigare sa så finns det en dimmer input i kretsen som man kan använda sig utav för att reglera ljusstyrkan externt.
Så, jag byggde lite snabbt ihop en krets av en atmel168 o en knapp, för varje gång jag trycker ner knappen har en förinställd PWM stege som ser ut såhära. 0-10-50-100. Funkar bra, dock så är en 168 ganska så stor (i mitt syfte).
Vad kan man använda sig utav istället? gärna så liten som möjligt, íngen ytmonterad, ska kunna generera PWM.
Förslag?
[edit]
Skulle en ATTiny13V funka måntro?
Skall den inte göra mer än så så går det med vilken mikrocontroller som helst med PWM (om man inte vill göra den i mjukvara). Så tiny13 är ju nästan overkill
(du behöver ju inte ens ha SRAM).

- ghost_rider
ok, glömde bort en sak.
Hade gärna velat ha fyra stycken indikations leds, en pwr, seden tre andra, en för varje 'steg', dvs tre steg.
Hade gärna velat ha fyra stycken indikations leds, en pwr, seden tre andra, en för varje 'steg', dvs tre steg.
Attiny13 har väl 6 i/o:s, 5 om du inte kör med reset.
1 för knapp, 3 för led och 1 för knappen. Då klarar du dig på 5 i/o:s
Power leden behöver inte sitta på en i/o
du skulle kunna ha upp till 6 led:s på 3 i/o:s med charlieplexing.
1 för knapp, 3 för led och 1 för knappen. Då klarar du dig på 5 i/o:s
Power leden behöver inte sitta på en i/o
du skulle kunna ha upp till 6 led:s på 3 i/o:s med charlieplexing.
Senast redigerad av Micke_s 9 november 2010, 12:14:11, redigerad totalt 1 gång.
Jo det går väl fortfarande med en 8 pinnars AVR. Pwr behöver kanske inte styras av MCU'n, i så fall har du ju
1 knappingång
1 PWM-utgång
3 led-utgångar
Vill du ha fler leds (eller pwr-led på MCU'n) kan man deaktivera reset-pinnen och ta till ingång (men då behövs HVSP för att programmera om) eller charlieplexa upp till sex led's på tre pinnar.
Edit: Micke hann först.
1 knappingång
1 PWM-utgång
3 led-utgångar
Vill du ha fler leds (eller pwr-led på MCU'n) kan man deaktivera reset-pinnen och ta till ingång (men då behövs HVSP för att programmera om) eller charlieplexa upp till sex led's på tre pinnar.
Edit: Micke hann först.
Re: Läsa kod ur Atmel attiny25V?
snigelen: Jo, vi tänkte på precis samma sak.
Jag brukar undvika att avaktivera reset om det inte är absolut nödvändigt.
Jag brukar undvika att avaktivera reset om det inte är absolut nödvändigt.
- ghost_rider
Re: Läsa kod ur Atmel attiny25V?
Det beror på vad den är nu, och på vilken MCU. Snackar vi fortfarande tiny25-familjen så går det att skrämma upp timer1 i 64MHz.