Hälp med 555 baserad krets...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DCLXVI

Hälp med 555 baserad krets...

Inlägg av DCLXVI »

Hej, jag håller på och försöker göra en blinkers baserad på en 555 (eller två om man ska vara petig) och ett slaktat R/C-servo (ska sitta på en radiostyrd bil när jag är klar)...

Problemet jag har är att servot verkar inte skicka spänning "digitalt" utan blinkersdioden börjar flimmra, sen blinkar den för fort och sedan, på fullt utslag så blinkar den rätt (~1,5 Hz).

Jag tänkte att en transistor borde funka för att få 555:an att få +5v antingen hela tiden och att använda transistorn för att få lysdioden att blinka (lite som en AND-grind) alternativt att sätta transistorn framför 555:an så att den får ström för att gå igång tack vare transistorn men att den då får 5v direkt, problemet är att inget händer...

Jag är f.ö. helt grön på detta...(och jag har en ett-åring i famnen som inte vill sitta still!)

Någon form av schema:
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hälp med 555 baserad krets...

Inlägg av Icecap »

RC-servon skickar inte DC-spänningar, de styrs med pulser. Jag antar att du använder utgången till en motor och de fungerar oftast så att om det finns en skillnad mellan ska vara och är kommer en strömpuls att skickas till motorn, pulsens längd beror på hur stor skillnad det finns.

Så det fungerar inte att göra på det vis helt enkelt!

MEN det fungerar på ett annat sätt såklart! Om du tar en timer (ICM7555 är bättre, drar mindre ström och fungerar vis lägre spänning) som triggas av pulserna till RC-servon, då kommer du att få en puls med fast bredd. Sedan tar du en D-flipflop (t.ex. ½ 4013) som du har denna puls FRÅN 7555'an via en inverter (kan vara en vanlig transistor + 2 st motstånd) till Clock och den originala pulsen till D-ingången, detta kommer då att spara värdet av pulsen på Q-utgången. Om du ställer 7555'ans pulsbredd till 1,5ms motsvara det mittpunkten och du kommer att få en mycket klar av/på funktion.

Självklart kan du expandera detta till flera steg (blinka vänster, inte blinka, blinka höger) och det kan även lösas med en mikroprocessor (ger färre kretsar och enklare justering) fast programmeringen brukar bli ganska knepig med en 1-åring i knäet!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

IceCap har ju krånglat till det hela som vanligt :wink: men jag har däremot inte löst höger - vänster.
Numreringen i schemat känner jag inte igen som 555 (men gör som IceCap, välj en 7555)
Blink.jpg

Protte

Med "blinkersspaken" i mittläge, vad kommer då som servosignal, blir det halva spänningen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du ska nog se servosignalen som en digital signal istället för en analog.
ritade en liten bild på servo signalen.
sedan behöver du en 74 nand grind.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Detta är mitt förslag på lösning.
Värderna är inte framräknade däremot

Du behöver en 556 alt två 555, en 7474 och en 7400
Eventuellt så får du hänga på en pnp transistor om du behöver mer effekt ut..

edit: eventuellt så kommer höger visa en för mycket, fast det gör inte så mycket, servopulserna är på ca 50hz eller så.
Utsignalen kommer vara stabil mellan pulserna med hjälp av detta också...

edit2: glömde att markera servopulserna in. det är anslutningen längst ner till vänster...
DCLXVI

Inlägg av DCLXVI »

Hmmm, det där ser väldigt intressant ut, jag har ju hittills använt ett kretskort från ett servo för att avkoda signalen från mottagaren vilket fungerat för bromsljus och hel-halvljus men detta är lite känsligare märker jag...

Jag kan inte heller riktigt förklara pin-outen på 555:an i kopplingsschemat...men jag har kopplat min rätt (den funkar klockrent när den får rätt spänning)...

Jag hade tänkt använda två likadana kretsar, och ursrungstanken var att de skulle kopplas in på motoranslutningarna på servokretskortet, den ena med "M1" som + och "M2" som - och sedan tvärt om för den andra...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

min lösning kräver inget slaktat styrkort i huvudtaget.
bara att ha en Y-kabel från radiomottagaren.

Man skulle kunna köra 4013 istället för 7474 och 4011 istället för 7400 för att kunna köra på servo-spänningen direkt.
74HC har förvisso max spänning på 6volt men för vara på den säkra sidan så kanske 40 logik är bättre.
4013 reset och set ska kopplas till gnd istället...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Sen kan man ju slänga in ett par trimpottar så man kan justera båda timeouterna (fin svengelska) för båda timerkretsarna.

Har kört med en liknande lösning för länge sedan, då med en 556'a till, alltså sex "steg". Användes för bombfällning från flygplan, funkade klockrent!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och med en mikroprocessor kan man dekoda som man vill, blinka åt alla håll och kanter och släppa bombar utan mycket mer än en krets och lite avkoppling, kanske en LDO.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Visst är det så, och en mikroproccessor hade varit mitt självklara val idag :)

Men är man grön på µCU'er så är det ett ganska stort steg att ta bara för att kunna blinka ett par lysdioder eller släppa ett par bomber :)
kvaark

Inlägg av kvaark »

Jag skulle ha använt ett relä!! som styr 555 an en liten konding som hjälper relät så de inte flimrar!! har fungerat för mig som strömbrytare till en kamera på min rc.

kanske.png
så blev min
CIMG3235.jpg
Simplare kan de ju inte bli??
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Med den lösningen måste du ha två kanaler för att kunna blinka åt två håll.
DCLXVI

Inlägg av DCLXVI »

Nej, men två reläer...Om man sätter dioder på servomotorns utgångarna så kan man använda dem två gånger var, en gång var som plus och en gång var som minus...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Aha, låter som en kompakt lösning!
DCLXVI

Inlägg av DCLXVI »

Så här: Bild var min ursrungstanke...kunde jag bara få spänningen från "servomotorn" att gå från 0 till 5v direkt så hade det fungerat, ska forska mer i reläer men problemet där verkar vara storleken...

Här var en annan lösning jag funderade på: Bild men blinkfrevensen är lite för hög (lysdioden i mitten är en 3mm röd blinkdiod), sen tror jag kanske att jag får problem med strömmatningen till de övriga (3mm orangea led:arna)...(och, ja, jag vet att den kretsen är onödigt komplicerad men jag gillar den :) )
Skriv svar