Simpelt projekt, taklampa av lysdioder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Micket
Kontakt:

Simpelt projekt, taklampa av lysdioder

Inlägg av Micket »

Så många frågor. jag vet inte riktigt vart jag skall börja.
Jag har försökt läsa på lite, men jag har alltid haft lite svårt för elektronik

Jag tänkte iaf göra ett simpelt projekt, en taklampa av lysdioder

Så först tänkte jag räkna ut hur många lysdioder jag skulle behöva för att belysa mitt lilla rum på 12 m^2
http://kundweb.netatonce.com/~u24465/
Antar att detta är mitt bästa val, och isåfall de starkaste vita lysdioderna
är upp mot 20-30 sådana en rimlig gissning? jag har försökt gissa mig fram genom att kolla lumen på glödlampor och jämföra, men det blev för många okända faktorer så det sket sig

Sedan vidare, jag skall koppla detta från det vanliga uttaget i taket, d.v.s 220 volt, så jag antar att jag måste köra en liten transformator på det (tänkte ta en gammal mobilladdare eller liknande)
och sedan börja koppla ihop dom helt enkelt.

Hur bör jag lösa detta enklast?

Sedan stötte jag även på denna sida
http://www.answers.com/light%20bulb
när jag försökte läsa på lite fakta. I tabellen i mitten av sidan står där nämligen en lista lm/W och där även de bästa lysdioderna är knappt bättre en en glödlampa. Jag var under intrycket att de borde hamnat mycket längre ner i den där listan. Någon som har lust att förklara lite bättre för mig?

Mvh Mikael
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: 20-30 LED av den starkaste sorten fungerar ganska hyggligt som läslampa, inte som allmänljus, det är för lite ljus och spridning till det.
2: LED lyser bra för att vara så små men oftast är de starka med en smal spridningsvinkel (spotligth typ).
3: En halogenlampa ger mer ljus per W än en LED.
4: Ska du göra t.ex. en taklampa bör du nog räkna diodantalet i 100'dra tals samt montera dom så att det finns en viss spridning.

I övrigt bra stil att få en ide, söka fakta och fråga, på det vis kan du komma långt.

Men alltså: till taklampa = många LED.

Sen har en hel del av de vita LED en mycket kall färgton som är otrevlig att ha som belysning, det har börjat komma fram varmfärgat toner men de kostar en del än så länge.
Senast redigerad av Icecap 26 juni 2005, 09:46:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Kolla med besthongkong. De har en LED-lampa som inte är allt för dyr. Troligtvis billigare än att bygga en egen. Fasst det är ju förståss inte lika kul att köpa något färdigt som att bygga en egen.
frejo

Inlägg av frejo »

Matning går att lösa utan transformator:
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/mld01/index.html

Jag tar liksom Per-Anders inget ansvar för eventuella personskador som kan uppkomma :!:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Micket

Din idé med lysdioder är bra, men räcker tyvärr inte som allmänbelysning. Däremot kan du få en väldigt fin effekt om du anväder många lysdioder som punktbelysning, exempelvis mot väggarna. Använder du så smalstrålande som du länkade till är det inte lämpligt att rikta dem så man kan få strålen mitt i ögat.

Det finna redan färdiga lösningar för halogen-moduler. Dessa går förvisso på 12 V. Produktlänk.

Det är märkligt att lysdioder inte är effektivare i dendär tabellen du länkade till. Halogenlampor och vanliga glödlampor är ju faktist inte alls effektiva metoder att omvandla el till till synligt ljus.

Om du inte vill ha några små hundra lysdioder att placera ut så kan du istället satsa på de större grejerna. Sök på Luxeon här på forumet så får du se på lite kraftigare grejer.
Micket
Kontakt:

Inlägg av Micket »

Tack så mycket för alla svar!

Det verkar ju onekligen som att jag får tänka om lite nu, LED kan jag nog glömma helt som ensam belysning

$tiff, kan det vara så att tabellen jag hittade är baserad på äldre, mindre effektiva LEDs? Det står även där att de börjar komma upp till 22lm/W vilket skulle göra dom aningen effektiva än glödlampor

Och den där lampan du länkade mig till. hur många av sådan sort skulle behövas för att lysa upp ett litet rum som mitt?
7 Cd står ju där, men jag har lite svårt för att få en uppfattning om hur mycket som krävs
Kanske ljuset från den är lika otrevligt kall com Icecap också påpekade?

Jag skall ta och kolla upp Luxeon.

Tack allihop!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du kan jämföra med den andra tabellen som fanns på sidan lu länkade till. En 90 W glödlampa har väl alla hemma. Eller en 15 W glödis. Om en 15 W glödis ger 100 lumen och LED-modulen ger endast 7 lumen kan du nog räkna ut hur lite LED-modulen lyser egentligen. Återigen lämpligare som dekorationsbelysning.
Sen ska man alltid vara lite kritisk mot siffrorna.

Nu kommer en intressant jämförelse.
Enligt elfa ger en 5 W vit Luxeon 80 lumen: 16 lm/W*
Jämför med glödisen på 15 W (100 lumen): 6,7 lm/W
Jämför med glödisen på 90 W (1450 lumen): 16 lm/W
Jämför med glödisen på 300 W (6,2 klm): 20,7 lm/W

* Idealt. Hos lysdioder måste man även räkna med effektförlust i seriemotstånd.

Slutsats: Luxeon är effektivare än glödlampor som är klenare än 90 W.
Jag tror att lysdiodsteknologin är på full frammarch, snart nog är de säkerligen fullt kapabla att ersätta glödlampor och samtidigt erhålla en bättre verkningsgrad.
Nu har jag helt sonika ignorerat de fluorescerande ljuskällorna, de piskar både glödisar och lysdioder när det gäller effektivitet i denna klassen.
Skriv svar