problem med elaggregat (bensindrivet)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
klyrsch

problem med elaggregat (bensindrivet)

Inlägg av klyrsch »

Hej,

Jag har ett bekymmer på mitt landställe.
Vi saknar el och vatten och har därför ett bensindrivet elaggregat för tillfällen
då vi bygger, dammsuger etc.

Problemet är att vissa cirkelsågar, borrmaskiner mm inte fungerar trots att spänningen och effekt räcker till.
Jag gick över till grannen som har ett "sämre" aggregat, och där funkar grejjerna.

Lång skarvsladd blev nödlösningen :)

Jag har hört att vissa elverk lämnar en fyrkantsvåg istället för sinusvåg på växelspänningen, kan detta vara boven ?
Och hur löser jag det isåfall ? finns det någon konverter eller kan man bygga en sådan enkelt ?

tacksam för svar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: problem med elaggregat (bensindrivet)

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

låter udda,men vi behöver nog lite mera info

vad är det för aggregat? bild?

funkar verktygen bra med vanlig 230?
hur fungerar dom inte med elverket?

om man har en vanlig glödlampa inkopplad och man kör en ofungerade elmaskin, vad händer med lampan?

mig veterigen så finns det inga roterande elverk som ger fyrkantsvåg ut, men däremot växelriktare
ev kanske någon udda gammal inverterelverk, men jag vet inte om någon sådan
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har en inverer som ger "modifierad sinus" den har inga problem med elverktyg. Annat än startströmmen för lite kraftigare saker.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Cirkelsågar mm behöver inte ha speciellt 'snygg' kurva för att fungera då det är allströmsmotorer i dom - motorn i sig skulle fungera lika bra på likström med rätt spänning.

Det som kan krångla är tex varvatalsstyrning i borrmaskinen om det matas med fyrkantvåg medans det fungerar bra med sinus.

Det andra är kanske att din elverk inte hanterar stora strömrusningar som tex startande vinkelslip och går i skyddsläge.

Vad är det för generator du har - är det invertertyp (och med varierande motorvarvtal beroende av last) så kan man få skumma effekter när olika skyddsmekanismer inträder vid tex. last med hög startström.

Har man en äldre/större generator på klassisk maner med motor som surrar i 3000 rpm och enkel regulator som styr magnetiseringsströmmen till växelströmsgenerator så är situationen ganska enkel vid förbrukare med stor startström - generatorn ger inte mer ström än vad den är byggd för och tillåter rejäl spänningsdipp om man tex. startar vinkelslipen och slipen varvar upp segare än vid motsvarande elnätsinkoppling.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om generatorn är av typen omvänd 3-fas motor med kondensator last mellan faserna så är den inte lämplig för induktiva laster.
Skriv svar