Liten bärbar/uppladdningsbar kupevärmar låda?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
henkeman

Liten bärbar/uppladdningsbar kupevärmar låda?

Inlägg av henkeman »

Tjena!

Jag har en bil utan motorvärmare och börjar bli rädd för att man snart står där ute i -20 och skrapar på dom förbannade rutorna.
Att få in värmare i bilen skulle gå loss på 3-5 tusen så det känns inte heller helt hundra. Men så fick jag snilleblixen att varför inte bygga en liten uppladdningsbar kupevärmare i mobil form?

Konceptet finns ju redan såg jag när jag googlade lite.. Tex så har Conrad.se följande: http://shop.conrad.se/websale7/Batterid ... 71_0330001

Men ärligt talat ser den ju riktigt klen ut och jag tror nog inte den levererar särskilt mycket värme inte.. och att den sedan kostar närmare 900:- med frakt får mig inte heller att vilja testa den.

Så då har jag följande ide som jag undrar om det skulle fungera i praktiken?
Man införskaffar följande saker från Jula:

Digital Veckotimer (som man modifierar till 12volt), 69:-
http://www.jula.se/digital-veckotimer-127875
MC Batteri på 12Ah (Finns större på biltema såg jag.. uppåt 20Ah), 299:-
http://www.jula.se/mc-batterier-129781
Keramisk värmefläkt för bil 12v, 199:-
http://www.jula.se/search-result/?q=619243
Och för skojs skulle en 12v batteritestare, 69:-
http://www.jula.se/search-result/?q=604041
TOT: 636:-

Ihop med skiten i en liten låda och så har man den inne på dagen och laddar upp den med vanlig billaddare sedan ut på kvällen i bilen och timern på att starta på morgonen. Fläkten tror jag låg på 120-200Watt vilket borde betyda att den drar max 16ampere på 12v? Med ett batteri på 12Ah så borde man kunna köra fläkten ca 30-40minuter alltså.

Kanske inte gör världens skillnad men kanske ändå så att understa lagret av isen på rutan börjat tina så man bara kan skjuta av allt från rutan på morgonen?

Anledningen till mc-batteriet är ju så man slipper oroa sig för att dra ur bilens batteri. Sedan borde man även kunna dra ut en cigg-sladd från lådan så man kan ladda upp mc-batteriet under färd? Borde väl bara vara att koppla bilens spänning direkt till batteriet för att det ska laddas, eller behövs någon mer elektronik emellan??

Tacksam för synpunkter och fler ideer :)
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Liten bärbar/uppladdningsbar kupevärmar låda?

Inlägg av bachler »

Jag tror att du kommer bli besviken på effekten med ditt ihopplock, kompisen hade en såndära keramisk kupevärmare, och den drog ur hans bilbatteri fort, han skulle ha den igång när han sov i bilen. Detta va i maj månad och dom sov 2 pers i bilen, och han hade en BMW modell större, med modell större batteri i, läs ca 88-90Ah jämnfört med en mindre bil som har typ 50-65Ah.

Om du känner dig manad och har råd så är nog en parkeringsvärmare bästa lösningen, förutsatt att du kan/har någon som kan hjälpa dig mecka i den i bilen.
http://www.blocket.se/goteborg/Parkerin ... m?ca=9&w=3

Jag satte i en Webasto Thermo Top C i min 940, det är inte riktigt klart med all automatik ännu, men har prövat den "manuellt" och det funkar otroligt bra.

Alternativet kan vara en annan parkeringsvärmare, det finns dom lite enklare också som du bara värmer kupen med.
http://www.blocket.se/sodermanland/Eber ... m?ca=9&w=3

Nu tog jag bara första bästa länk på blocket. Men om du hör dig för så kanske du kan hitta någon billigare osv, om du har lite kontakter, jag har ett gäng sådana men dom är inte kompletta och jag har inte provkört dom så jag vill inte sälja dom, om du inte mycket gärna vill köpa dom, PMa mig isofall.

Annars kan jag tipsa om en sprayflaska som jag köpte förra vintern, som hette något i stil med "Ice Off", man sprayade på det på rutorna och isen nästan smälte av, även fast det va under -10c.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En normal kupevärmare är väl på 1500 W? Med 12 V ger det alltså 100 A. Ett batteri på 25 Ah räcker alltså en kvart.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja det är ju bara att räkna.

Ur ditt batteri får du ur kanske 0.3kwh

För att få det lite varmt på rutorna och i bilen går det åt ett par kwh innan du ens är i närheten.
henkeman

Inlägg av henkeman »

Nerre: Ja en normal 230v värmare ligger ju på 1500 men jag hittade en för 12v på ca 200W men det hör man ju faktiskt redan där att 200W är ju som en fis i rymden. Hade hoppats att den ändå skulle ge en gnutta värme men det gör den nog inte.. Var nog lite för snabb i tanken där.

Bachler: Jo en Eberspächer har jag haft på min förra jobb-bil och det var ju rena drömmen! Men så är dom ju inte helt gratis och kräver en hel del för att installera.

Usch va tråkigt det är när ens idér grusas av fysikens lagar :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Usch va tråkigt det är när ens idér grusas av fysikens lagar#

Det behöver dem inte göra.
Ställ in 2st lastbilsbatterier och bygg en värmare på 2000W.

En idé jag haft länge, är att montera en isolerad vattentank på 50L, typ gammal varmvattenberedare.
Denna laddas till 90°C vid körning. När man parkerar bilen stängs en kran för att förhindra självcirkulation.
Vid start på morgonen öppnas kranen och en elektrisk cirkulationspump startas.

Jag skulle tippa på att det handlar om sekunder snarare än minuter, innan motorn håller 40°C.

Om man börjar med att pumpa det 90gradiga vattnet genom värmepaketet och samtidigt kör defrostern, blir nog rutan ren ganska snabbt.
Ur en 50L behållare borde man kunna plocka ur bortåt 5kWh.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag hade en gammal SAAB som läckte ut allt vatten när motorn blev kall och när man hällde på varmvatten så blev det tätt. Fördelen med detta var att jag fick värme med en gång. Det var inte så många minus grader för annars så hade det nog frusit i kylaren när jag körde.

Istället vattendunken så skulle man kanske kunna lagra några hundra grader värme i en järnklump som sitter monterat i något bärbart med fläkt. Denna bärbara sak tar man med sig till bilen och ställer på golvet och låter värmen flöda ut i kupén.

@säter
Det var väl någon biltillverkare som hade en termos som lagrade motorns värme. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vilken tillverkare det var eller hur länge värmen stannade kvar i termosen.
Senast redigerad av BEEP 27 september 2010, 20:46:03, redigerad totalt 1 gång.
henkeman

Inlägg av henkeman »

BEEP: haha ja det är ju helt klart en intressant lösning!
Man skulle kunna ha en stor metallklump i ugnen med timer som startar några timmar innan man vaknar, men tanken på att släpa ut detta stycke het metall direkt efter att man gått upp i 1meter snö för att sedan se den smälta ner klädseln i bilen är väl så där kanske? haha.. Men bra.. fler sådana idér! :)

Här är annars en snubbe som testar just en 12v ceramic heater på några hundra watt: http://www.youtube.com/watch?v=kx2tctAJ ... re=related
Han påstår den ger ut 98 grader Fahrenheit och det är väl ca 37 "svenska" grader. Men då suger ju den lille rackarn in rumstempurerad luft och inte den minus graders luft som kommer vara i bilen..
henkeman

Inlägg av henkeman »

Säter: Skulle verkligen en 50L behållare med 90gradigt vatten fortfarande hålla så pass hög temperatur efter en hel natt i -15 grader? Om så är fallet så är det ju absolut en intressant ide. Om jag förstår dig rätt så bygger man helt enkelt ut bilens befintliga kylvattensystem med 50L tanken och en ventil som man kan koppla ur/in den med?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tyvärr har stål bara 1/10 av vattens värmekapacitivitet, så då måste det till en rejäl klump.

#för att sedan se den smälta ner klädseln i bilen är väl så där kanske?# :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Var det inte SAAB som provade med termos.

Vatten är nog det mest lämpade att lagra värme då det har en helt outstanding värmelagringskapacitet, ligger väl på 10 ggr metaller och 100 grader vatten skulle motsvara 1000 grader metall.

Kör man regelbundet så är nog termosen en framkommlig väg.

Jag har heller ingen motorvärmare men min har startat hittills i alla väder och sedan är det bara att vänta.

Protte

Henkeman, du kan ju prova med en kaffetermos, men förvärm termosen så tror jag att du bränner dig på kaffet dagen efter.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Skulle verkligen en 50L behållare med 90gradigt vatten fortfarande hålla så pass hög temperatur efter en hel natt i -15 grader?#
Ingen aning, men jag har testat att slå av elberedaren hemma, och det finns fortfarande varmvatten efter en vecka.
Men då är det +20°C som kyler, inte -20°C.
Jag skulle tippa på att en natt i minusgrader kyler ned till kanske 80°C, men även det är ju rätt godtagbart.

#Om jag förstår dig rätt så bygger man helt enkelt ut bilens befintliga kylvattensystem med 50L tanken och en ventil som man kan koppla ur/in den med?#
Det var min tanke att göra så.
Man måste nog även ha en eldriven cirkpump, för få fart på vattnet innan man startat motorn.
Dessutom tror jag på att seriekoppla värmepaketet, istället för parallellkopplat, så det får hetvattnet först.
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

Om det är is på rutorna som är ditt största bekymmer, henkeman, så kan jag rekomendera
varmvatten, funkar kanon, eller snarare lite varmare än ljummet vatten. :tumupp:
Torkarna på intervall och 1,5 L ur en petflaska är lagom mängd för min V70 i 10 år.

Jag har inte skrapat rutan på flera år och inga sprickor eller rutbyten heller.
Sen slipper man återfrysning efter man kört 100 meter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har även för mig att det var saab med termosen

det är lite kul att det kommer någon tråd med detta ämna vart år :)

skulle jag vilja ha något med mig vore det exempelvis täljsten uppvärmt till många hundra grader, och i lämpligt isolerad låda, och kunna köra en luft igenom några hål
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Jag gjorde en mycket snabb och otillförlitlig back-of-the-envelope beräkning på vilken isoleringstjocklek som skulle kunna behövas för att bibehålla värmen i 50 kg vatten.

Följande användes som indata:
Vätska: 50 kg vatten (cp = 4,19 kg/(kg*K))
Behållare: 0,37 m * 0,37 m * 0,37 m isolerad kub
Starttemperatur: 100 degC
Sluttemperatur: 80 degC
Utetemperatur: -20 degC
Förfluten tid: 12 h
Isoleringens värmekonduktivitet: 0,040 W/(m*K)

Resultat:
Behövlig väggtjocklek: 0,12 m

Detta är ett s.k. worst-case scenario där yttre väggtemperaturen antas vara -20 degC. Jag är inte helt säker på att resultatet är riktigt (men rimligt är det i alla fall), det var som sagt en snabb beräkning mellan allt annat klotter på kuvertet. Ifall det finns någon som verkligen är intresserad (verkligen funderar på att bygga) kan jag klottra ner uträkningarna (och härledningen) lite tydligare, så kan någon annan kontrollera om det gick rätt till ;)
Skriv svar