Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av hubben »

Om man ska kunna hänga en systemkamera under så blir den per automatik hög. Detta är inte en färdig prototyp utan bara ett utkast. Det kommer mera... ;-)

Jag har testat med fyrkantprofiler i kolfiber, och det fungerar jättebra... ända tills man gör en okontrollerad landning. Även vid en försiktig sättning spräcker man kolfibret där man borrat genom. Håller inte sådär jättebra.
Jag tror inte att vikten kommer vara ett problem, men nästa gång jag fräser chassiesidor blir det med ett hålpar för en fyrkantprofil i alu. Nu är det två bara för att passa på de chassiesidor jag redan har utfrästa. ;-)
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Varför inte sätta fast kolfiberprofilerna på samma sätt som rören, dvs klämma fast dem?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hade en tanke på det med, men med tanke på vad som händer när man sätter en helikopter med kolfiberbom jämfört mot alubom så håller jag mig till alu ändå. Det är trevligare att kunna bocka till röret och fortsätta flyga, än att ta hem farkosten och byta rör. Kolfiber i 10x10x1 kostar dessutom en del mer än alu dito. ;-)
Och en STOR fördel är att man slipper fräsa klämmor, det var en del bök med det...

Hmmm, man skulle iofs kunna fräsa 1mm spår i chassiesidorna för fyrkantprofilerna och klämma fast dem... måste funtas på.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

hubben skrev:...jag har testat med fyrkantprofiler i kolfiber, och det fungerar jättebra... ända tills man gör en okontrollerad landning...
Åh. är dom så känsliga? det var som sjutton... då gör jag rätt som dreglar över Hornbach's aluprofiler.
1mm gods strängsprutade, eloxerade och dragna verkar riktigt hårda. finns i flertalet dimensioner 5x5 8x8 10x10 15x15 ...

Hmm.. man kanske skulle göra "offer fästen" som knäcks vid brutal landning? fast då ökar väl vikten oregerligt..
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Med priserna på aluprofil löns det knappast. Byt bommen om den knäcks så illa att den inte går att bryta rätt. ;-)
Eloxerade profiler på hornback? Färg?
Ibland är det verkligen piss att bo i de norrländska skogarna!
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

"natureloxering" typ ljusgrå matt. Nå'n kan säkert "köpa ut" åt dig och skicka.
Tror jag kände på 15x15 eller 20x20 den skulle inte ens knäckas om man så stod på den.
Jag funderade på den som bas till en eldriven kickbike.

Jag har fått "köpstopp" på mer MTRL nu när depronet kom hem!! Min bättre hälft tycker jag har lite väl många hobbies över hela huset... *suck* värsta är att hon har rätt dessutom.

Skall nog ta hem en container och skippa några hobbies... typ samla på 19tums PC skärmar är inte så kul längre. Och alla äldre P3 proppar och P4 proppar... PC chassien... suck... å sen var det ju dom här 3-4 RC metanol bilarna... nå'n elbil.. hygrokoptern.. styrofoam motorbåten... fläktarna kylflänsarna sen hedenhös... alla universums pc kablar... eeeh...
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Ska försöka få någon att skicka 10x10x1mm aluprofil från bauhaus, annars får man köpa från ironbill...
JanErik

Inlägg av JanErik »

Funderar köpa en Esky Honey Bee King 2 helikopter i delar förmånligt på auktionssite för radiodelen, laddare och kanske batteri för kortare test, funkar det att plocka de delarna till en quad? http://www.rcareus.com/honeybeeking2.html
DupeS

Inlägg av DupeS »

@hubben

ritningen ser bra ut, ungefär så som jag hade tänkt mig med, kommer att meka dit en Cannon 7D på den.
Skulle man kunna få köpa utfrästa delar när du har caddat klart?

<EDIT>
skulle kunna skicka alu från Bauhaus till dig, finns en butik i Norrköping jag tänkte handla till mig själv där.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

JanErik skrev:Funderar köpa en Esky Honey Bee King 2 helikopter i delar förmånligt på auktionssite för radiodelen, laddare och kanske batteri för kortare test, funkar det att plocka de delarna till en quad? http://www.rcareus.com/honeybeeking2.html
Snälla, köp inte en E-sky heli... de är verkligen inte bra!

DupeS:
Tänkte sätta ett sånthär under:
Bild
och sedan kameravaggan i det. Dimensionerat för att kunna lyfta min 40D och min 550D.

Jag säljer inte gärna saker som jag inte vet fungerar, och pappaledig som jag är har jag bara lite strötid att lägga på detta, men om du fortfarande är intresserad när jag fått till den är det klart att du får köpa delar. Har ingen som helst aning vad priset blir dock. ;-)

Jag har profil på väg från bauhaus, så det löste sig. Tänk vad mycket hjälp man kan få när man kan cnc-fräsa lite prylar som motprestation. ;-)
DupeS

Inlägg av DupeS »

Vi kan ju hålla det öppet i alla fall får vi se om du har tid eller om jag fixar en egen lösning, vi jobbar båda på hobbybasis det vet jag
har inte heller oändlig fritid pappa som man är numera 8)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Sluta tjata om att vara pappa!! :doh:
Jag bara går o väntar.. på att flickan min ska få jobb alltså.. sen så ;)
hubben skrev:..Ibland är det verkligen piss att bo i de norrländska skogarna!
Jadu.. ibland är det så även om man bor i Stockholm.. då man inte ens vet vart byggvaruhusen ligger :doh: :D
JanErik

Inlägg av JanErik »

hubben skrev:
JanErik skrev:Funderar köpa en Esky Honey Bee King 2 helikopter i delar förmånligt på auktionssite för radiodelen, laddare och kanske batteri för kortare test, funkar det att plocka de delarna till en quad? http://www.rcareus.com/honeybeeking2.html
Snälla, köp inte en E-sky heli... de är verkligen inte bra!
OK, men jag tänkte just att använda radiodelen (6-kanal "CCPM", är det "standard"?), laddaren och kanske batteriet till en quad, duger de till nåt? Klarar en sån att ladda alla 3-cells LiPo, är kontakterna standard för balanseringen? För 50 euro som auktionen står på får man ju inte ens en laddare ny.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Laddaren är S K I T. De laddar med 800mA laddström max, dvs det tar åratal att få accen full. Jag har köpt en sån laddare åt en polare en gång (för 4 dollar NY) och den sabbade hans accar totalt. Rätt värdelöst.
Radio kan du köpa billigare, till och med en sådan här som jag "otipsat" om är mycket bättre än E-sky radion:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... 8Mode_1%29

Med HK radion har du möjlighet att ställa in allt du behöver, även om det kan vara lite bökigt. Det enda du kan ställa in på e-sky radion är reverse på kanalerna, och det räcker inte.
En quad vill du köra med endpoints på 50-70% för att få den sävlig, gärna även en del expo. Samtidigt vill du ha rudderutslag på 150% (eller så högt det går). Detta kan du inte göra med E-sky, men HK-radion och många andra heliradios kan detta.

Jag vill inte klanka ner på ditt val, ta det absolut inte så, jag hoppas bara kunna varna dig innan du köper en pryl som inte riktigt gör det du vill att den ska göra. ;-)

Köp istället den radion på hobbycity, köp en vettig laddare där du ser laddström och som klarar att ladda med minst 50W (http://www.fun2fly.se/laddare.htm eller iMax B6 på hobbycity) och köp en eller ett par Zippyaccar http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... h_3S1P_20C så ligger du sjukt mycket bättre till för ett quadbygge än med E-sky prylarna.
Vill du verkligen ligga bra till även för din framtid som helipilot så köper du http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... irmware%29 vilket troligtvis är den mest prisvärda radion du kan köpa idag!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Man kan lite limma kolfiber mot en magnet, så får den andra magneten sitta på farkosten och lossna om det blir ett för kraftigt slag?
Skriv svar