Programmera Atmel ARM7
självklart, ska bara snygga till den lite och testa att den fungerar som tänkt
HEX avkodningen kan ARM:en sköta
det enklaste sättet som jag har testat är att överföra .HEX filer via COM-porten är att skriva i cmd-prompten:
t.ex. MODE COM1:38400,n,8,1 sätter COM1 till 38400bps, ingen paritet, 8-databitar, 1 stopbit
sen skriver man bara COPY FIL.HEX >COM1 så skickas filen till COM1
dessa kan man sen lägga in i en .BAT fil med argument för t.ex bps och filnamn
då slipper man ju skriva ett eget program, eller använda nåt terminalprogram
HEX avkodningen kan ARM:en sköta
det enklaste sättet som jag har testat är att överföra .HEX filer via COM-porten är att skriva i cmd-prompten:
t.ex. MODE COM1:38400,n,8,1 sätter COM1 till 38400bps, ingen paritet, 8-databitar, 1 stopbit
sen skriver man bara COPY FIL.HEX >COM1 så skickas filen till COM1
dessa kan man sen lägga in i en .BAT fil med argument för t.ex bps och filnamn
då slipper man ju skriva ett eget program, eller använda nåt terminalprogram
- Schnegelwerfer
Det var smart!
Tyvärr vet jag inte hur en HEX-fil är uppbyggd, men jag antar att det i början på varje rad står en adress följt av själva datan i HEX-format ?
Har du tänkt att ha en bootloader som ligger i flashen permanent sen? Eller bara en i SRAM:et, det jobbiga med det är ju att man måste skicka över den varje gång man ska programmera, jag gillar inte att använda OCD Commander hela tiden...
/Johan
Tyvärr vet jag inte hur en HEX-fil är uppbyggd, men jag antar att det i början på varje rad står en adress följt av själva datan i HEX-format ?
Har du tänkt att ha en bootloader som ligger i flashen permanent sen? Eller bara en i SRAM:et, det jobbiga med det är ju att man måste skicka över den varje gång man ska programmera, jag gillar inte att använda OCD Commander hela tiden...
/Johan
Japp det fungerar i XP iaf, med Win2000 har jag inte testat men det borde det göra
jag kom på att jag hade kod för att ta emot och spara hexfiler, använde den i ett mp3spelarbygge med en DS89C420 controller.
min student www sida funkar inte just nu så jag lägger den på min ftp sålänge
ftp://modermodemet.mine.nu/hex_download.c
jag kom på att jag hade kod för att ta emot och spara hexfiler, använde den i ett mp3spelarbygge med en DS89C420 controller.
min student www sida funkar inte just nu så jag lägger den på min ftp sålänge
ftp://modermodemet.mine.nu/hex_download.c
precis, ett program som ligger i flashminnet som använder COM-porten för att ladda program till SRAM:et, och kunna utföra enkla debug funktioner via en textterminal, t.ex. dumpa minne och register, styra I/O enheter osvHar du tänkt att ha en bootloader som ligger i flashen permanent sen?
jag hade tänkt lägga bootloadern på adress 0 så att den alltid startar vid power-up, med den ska man kunna
-- ladda .HEX filer som antingen kan läggas i flashminnet eller ramminnet
-- starta appkationer (via konsolen) i flash och ramminnet
-- debuga
interruptvektorerna hamnar ju då i början på bootloadern, men de kan man ju sätta jumps på som hoppar till RAM-adresser i slutet på ramminnet där de sedan kan dirigeras vidare
jag har börjat skriva på en bootloader, som än så länge bara kan köras från RAM-minnet med OCD_commander
ftp://modermodemet.mine.nu/ARM.rar
du kan testa den om du vill, bara att köra "make all" och ladda in main.elf till kortet med OCD_commander, koppla in RS232 kabeln till com1, (programmet anväder USART0 i ARM:en")
lade med ett enkelt terminalprogram comd, man skriver "comd -b38400" för 38400bps. Det enda bootloadern klarar nu är att dumpa minne
edit: glömde att skriva att kristallfrekvensen får ställas in i main.c filen också
[/url]
-- ladda .HEX filer som antingen kan läggas i flashminnet eller ramminnet
-- starta appkationer (via konsolen) i flash och ramminnet
-- debuga
interruptvektorerna hamnar ju då i början på bootloadern, men de kan man ju sätta jumps på som hoppar till RAM-adresser i slutet på ramminnet där de sedan kan dirigeras vidare
jag har börjat skriva på en bootloader, som än så länge bara kan köras från RAM-minnet med OCD_commander
ftp://modermodemet.mine.nu/ARM.rar
du kan testa den om du vill, bara att köra "make all" och ladda in main.elf till kortet med OCD_commander, koppla in RS232 kabeln till com1, (programmet anväder USART0 i ARM:en")
lade med ett enkelt terminalprogram comd, man skriver "comd -b38400" för 38400bps. Det enda bootloadern klarar nu är att dumpa minne

edit: glömde att skriva att kristallfrekvensen får ställas in i main.c filen också
[/url]